Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 499 ggr
Fridborg
0

Lite introduktionsproblem

Alltid när jag tagit hem en bebis har de andra tagit den i flocken utan problem, vet inte riktigt varför det inte går nu. När de träffas på sängen är det inga konstigheter, men så fort man kommer i närheten av buren börjar det bli en annan femma. Jag städade buren noga innan han kom men visst kan det finnas lukter kvar.

Minstingen blir alldeles livrädd när de andra kommer och börja skrika, så de får nu träffas korta stunder och då utanför buren, men han e rädd för dom i alla fall. Så han är mest med mig, på axeln eller bakom datorn och får sova bredvid mig i egen bur på nätterna.

Har läst introduktionsartikeln, så jag ska testa med att byta filtar och fortsätta lite i det spår jag går i, men finns det något annat man kan göra eller gör jag helt fel?

hus-musen
1

Att bäbisar piper och skriker är inte ovanligt, protestpip är helt ok.
Det du ska hålla koll på är bett, uppburrad päls, sidogång med sparkar osv. Om du hela tiden avbryter introduktionen så kommer det bara att bli jobbigare för ungen och de andra råttorna, låt dem hållas istället. 
Tex ta en av dina "gamla" råttor och sätt med den nya i knäet så kan du hålla koll på dem och bryta om det spårar ur, annars låt dem vara.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Åh tack! Ingen av de andra har gjort det, så jag trodde det va något knas, men då ska jag göra det :)

hus-musen
0

Kan vara pestigt, men om inte alla råttor är flocksmarta så kan det bli ett jäkla liv i buren, så man får härda sig lite helt enkelt. Ofta låter det hundra gånger värre än vad det faktiskt är.

Men ser du rent aggressivt beteende däremot så ska du bryta!

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Har släppt lös alla galningar och det blir lite skrik, men inga fysiska bevis på lillen iaf. Däremot var det nog lite aggro beteende, han gömde sig under stocken och Dax "attackerade" mot honom, lite med kroppen från sidan, men svårt att säga eftersom lillen va intryckt i ett hörn omgiven av "väggar" från stocken. Bör jag ta ut honom då?

hus-musen
0

Se till att råttorna inte kan gömma sig först och främst, ta ut alla på en öppen yta som inte är alltför stor. När det inte pips något utanför buren storstädar du och sätter in dem. Skulle någon av de gamla börja bråka då så tar du ut den gamla, inte ungen.

Ofta räcker det med att ta ut den gamla så att ungen får dofta in sig så går det bra. Ha gamla borta från buren någon timme innan du sätter in den igen.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Tror det är Picard som förstör allt, han e på mest och är den minst flocksmarta. Men jag ska testa det där då :)

hus-musen
0

Skam den som ger sig ;)

Ibland får man skynda långsamt och använda sig av "skamvrå" dvs flytta ut råttor från buren. De brukar fatta efter ett tag om de inte är överdominanta och aggresiva därför.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#7 Vet inte om jag ska det, men jag har plockat ut de när de gått lite för långt för min smak, tittat på dom och sagt fy och stoppat dom på "råtthyllan" (där de får gå annars hur de vill när jag inte rastar dom, har alltså buren alltid öppen när jag e hemma, de har taket på buren och en hylla de får vara på så de inte springer runt på golvet och äter på sladdar).

När lillskiten sitter på burtaket sniffar de andra underifrån och då är det ett himla skrik då med.

hus-musen
0

Men hur är de utanför buren då? Samma liv då med?

Skamvrå, är reseburen eller liknande, alltså ett skittråkigt ställe där de inte kan hoppa och leka eller stressa upp sig. Ett ställe där de får ta det lugnt, andas och begrunda sina synder eller hur man nu vill se det.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Nja alltså när luckan står öppen och de får strosa runt händer det ju att det blir lite rumpsniff här och var och han blir rädd och skriker, men aldrig bråk-bråk. de andra verkar trycka in honom i ett hörn inne i buren.

Åh, jag har en perfekt bur för det! :D Ska testa, men den "gamla" och inte bebisen, noterat.

hus-musen
0

De jagar ju in honom i ett hörn eftersom ungen inte vill underkasta sig och bli sniffad på troligtvis.

Om allting är lugnt och fint utanför buren så är det bara att försöka och ta ett steg tillbaka innan du sätter ihop dem i buren igen :)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Haha, en framtida alfahane kanske? :D

Nu har han varit i buren ett par timmar och ligger och sover med de andra. Något litet pip då och så, men inget farligt :)

hus-musen
0

Du ser, det löste sig! 
Håll lite koll bara, det kan gå bakåt och framåt, men så länge ingen av de gamla lackar ur på ungen så låt dem vara. Bråkar någon så flytta ut den en stund :)

Qui dormit, non peccat