Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 698 ggr
[Turboplingen]
0

Bråk

Jag har 3 rått tjejer i 3 olika åldrar, ca 5,4 och 2 månader. Bebisen flyttade in hit förra veckan och är ganska dominant av sig har vi märkt. Ganska uppkäftig. Dom alla ligger och sover med varandra och har annars många olika sov möjligheter ink 1 stor skål för Torrfoder och 2 mindre med färsk mat. Hög bur med olika klättrings möjligheter. Men nu har jag märkt att det ät mycket tjaffs mellan tjejerna på kvällar och morgnar, har hittils inte vaknat av något på nätterna. Idag såg jag lite blod i buren och hittar små skador på den äldsta tjejens tassar. Är detta något som de måste lösa själva eller vad kan jag göra? Har fått erbjudande att ta hem en rått tjej som blir utstött i sin nuvarande flock och den äldsta honan hos mig är blyg av sig, kanske en till stabiliserar flocken? Behöver råd =/

hus-musen
0

De är ju tonåringar allihop, då kan det bli tjaffs eftersom de inte har gjort upp rangen. 
Vad är det för små skador?

Tillföra en till kan ju vara katastrof eller så går det bra, det går inte att svara på utan beror helt på råttorna. Du har ingen riktig flock på bara 3 råttor och det kan bli lugnare med flera då alla får tydligare platser inom flocken. Eller så blir någon av råttorna mobbad, den eventuella nya tjejen, är det hon som har problem eller är det de andra i hennes flock som är problemet?

Qui dormit, non peccat

[Turboplingen]
0

Den äldsta har ett litet litet rivsår på ena tassen sen ett litet sår vid en tå. Inget som besvärar henne vad jag har sett. Den nya tjejen alltså bebisen ät kaxig och det är alltid hon och den äldsta jag hittar i ett rör eller liknande när jag kommer in i rummet pga att jag hör bråk. Så det måste vara dom 2, det är också den äldsta som är blyg och lite svårflörtad mot mig och andra. Då kanske det är bra med andra ord att jag tar in en tjej till, fast hon är ca 5 månader också.. Och mobbad i sin nuvarande flock..

hus-musen
0

Ah okej, ett rivsår kan ju komma från lite allt möjligt, så det hade jag inte brytt mig så mycket om. Inte så länge det är så litet!
Kan ju vara din äldre hona som inte kan uppföra sig oxå så det är därför det blir bråk. 
De är som sagt tonåringar allihopa, utan ledare som det låter.

Ja men ha i åtanke att tjejen du tänker ta in kan ha beteendeproblem och det är därför hon blir mobbad i sin nuvarande flock. Hon kan lika gärna bli mobbad i din flock oxå.
Eller så är det hennes nuvarande flock som är problemet.

Men man kan ju alltid prova och se hur det går.

Qui dormit, non peccat

[Turboplingen]
0

Det är ett syskon av 3 som alltid varit med varandra som eventuellt ska hit men vill ju inte göra mina mer ostabila än vad de redan är

hus-musen
0

Svårt sånt där..

Tar du in en ny råtta så behöver råttorna göra upp rangen igen inom flocken om den nya råttan är ranghög, vilket kan bli tjaffsigt igen. Men om den nya är ranglåg så är det oftast mycket enklare, eftersom den automatiskt hamnar längst ner på stegen då.

Gå på känsla, funkar det så funkar det, annars så avvakta.

Qui dormit, non peccat