Problem med öroninflammation
Min råtta max har länge gått med öroninflammation nu, det har blivit bättre av en kur örondroppar, men eftersom det fortfarande var lite var och det luktade lite illa fortfarande så bad jag om mer örondroppar, vet. sa att det antagligen skulle gå över av sig själv, men gav mig lite mer medicin. Denna kuren tog jag dock inte hela eftersom jag lyckades tappa bort sprutan (STUPID) och när jag hittade den så vågade jag inte använda den eftersom den kanske skulle vara gammal. Jag avvaktade och hoppades på att det skulle gå över av sig självt, och det blev ju i alla fall inte värre. jag tog lite med en tops ibland för att se, kände strax under örat och lyssnade ifall det "klibbade" ibland gjorde det det, ibland inte.
Nu kom jag tillbaka efter två nätter borta med julfirande då mamma har tagit hand om råttorna, kollade Max öra och nu var det mycket var! mörkt dessutom, inte ljust som det varit senaste tiden. Jag blev nästan rädd att det skulle vara blodblandat, att hans trumhinna gått i sönder, men han går rakt så det tror jag inte… Han beter sig som normalt, har dem springande fritt i rummet just nu och han är pigg som vanligt.
Men borde jag ringa vet imorgon? är rädd att det ska bli värre igen. Eller kan detta vara kroppens "sista ansträngning" för att bli av med inflammationen? Ska jag avvakta? Finns det några örter jag kan ge för att stärka hans immunförsvar ytterligare?
Tycker så synd om Max som har fått dra med sin inflammation så länge nu! Kan den inte bara ge med sig? :(
Nu vet jag inget om öroninflammationer, men jag vet att kamomillthé är inflammationshämmande. Finns säkert starkare grejer, men jag sätter ändå en liten tass här, intressant om någon annan vet något bättre :)
Tycker du ska åka till veterinären fortast du kan och få baytril.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
What Zickan said :P
#2 örondropparna jag fick var tydligen bättre mot öroninflammationer än baytril, jag frågade honom om just det eftersom jag hört flera av er säga baytril till just öroninflammationer.
Men åka till vet, jo, blir väl så… igen :( Stackars Max… Fast då kommer vi inte dit förrän på tisdag, dock inte jättelång tid tills dess, så det fungerar nog.
Vad hette örondropparna du fick?
Jag vet faktist inte, jag fick det i en spruta (utan nål), gul vätska som måste skakas eftersom det lägger sig i skikt lite grann. Han förklarade att baytril mer var "allround" medicin, medan det jag fick var effektivare mot just öroninflammation. Men jag ska försöka få tid tills på tisdag, ska försöka komma ihåg att fråga då :)
Om jag vore du skulle jag undvika att använda tops i öronen på honom eftersom det irriterar (varför tops egentligen inte bör användas i öronen av människor heller). På åtminstone människor kan topsanvändande bidra till öroninflammationer.
Kan vara värt att tänka på. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#7 det ska jag tänka på, fast använder inte tops hela tiden. Gör det kanske högst varannan dag. men ja, ska tänka på det :)
*sätter en tass här, man kan ju aldrig lära sig för mycket!
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.