Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 577 ggr
[becczi]
0

ROSSEL

Kaffebryggarljudet. Jag hör det och det låter högt. Vartenda andetag. Jag kan inte somna… därför att jag är rädd att det ska ta stopp i luftvägarna på honom. Vad ska jag göra?

Kan det vara slem utan att vara rossel (som väl blir mer eller mindre permanent med tiden?) ?

myismyname
0

Om jag vore du skulle jag försöka få lite sömn (om det inte låter som om han har riktig andnöd och kippar efter luft) och ringa till veterinären imorgon. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
0

Om du har möjlighet kan du sätta dig med honom i badrummet, stänga dörren och sätta igång duschen på varmt vatten. Vattenångan kan hjälpa honom att andas lättare.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Hallonblad
0

Låter det i lungorna? Eller sitter det i nosen? Om det kommer från lungorna är det rossel och han bör tas till veterinär. Sitter det i nosen är det troligen "bara" förkylning, men jag skulle ta honom till vet ändå. Håll honom varm och dragfritt är det första jag skulle säga, men så antar jag att du redan har det för dina små. ^^;

Hur är luftfuktigheten hos dig? Nu på vintern fryser vattnet i luften vilket gör det torrare. Om du inte har en luftfuktare (eller om de har någon form av fancy namn som jag inte har koll på?) kan du prova att lägga blöta handdukar på elementen för att återfukta luften lite = skonsammare för andningen (både för dig och råttorna).

Edit: Ninja'd. xD *skriver långsamt så här på kvällskvisten*

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Ninja
0

#3 Vattnet i luften fryser inte inomhus. Däremot blir det torrare luft när elementen är på, och torkar ut.

Så kraftigt rossel låter inte bra alls, jag tänker lunginflammation eller annan typ av kraftigare luftvägsinfektion.. Har han rosslat länge? Hur är hans allmäntillstånd? Snorar han, eller visar övriga symptom?

[becczi]
0

Jag somnade till slut. Det lugnade ner sig efter något som lät som att han fick upp lite slem, eller ner :s , så det kanske inte sitter i lungorna. Än.

#4 Han hade 3 dagar för ett par månader sedan där han lät väldigt täppt i nosen, men jag tycker att det låter som att det sitter djupare den här gången. Nyser gör han regelbundet, men jag har alltid hoppats på att det rör sig om någon sorts allergi…

Jag upplever luften som fuktig, men får fråga någon som har koll :P

[becczi]
0

#5 Eftersom att burkompisen har varit frisk som en nötkärna! (:

hus-musen
1

Han är sjuk och behöver medecin, så ta honom till vetten omgående. Det är en sak om det tutar lite i nosen ibland, då kan man tänka sig att det är en förkylning. Rosslar han dovt, eller låter väldigt mycket så är det dax för medecinering.

Qui dormit, non peccat