Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 770 ggr
Fridborg
0

Rossel?

Har svårt att bestämma mig för om Data verkligen har rossel, eller om han bara gör underliga ljud för sig.

Han låter ibland som en kuttrande duva. Inga ljud från lungorna vad jag kan höra och inga allmänna tecken på förkylning annars. Det gnisslar inte utan låter som något djupt och dovt, det kan hålla på ett tag, men annars låter hans andning okej.

Lamina
0

En förkyld råtta nyser, låter den så är det rossel. Sen är ju frågan om det är såpass illa att det behöver medicineras. Går det inte över på några dagar så behövs det nog.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#1 Alltid uppfattat rossel som att det ska gnissla. Och som jag fattar det har det varit ett tag så jag får väl ringa vetten då. Har precis fått influensan så jag får försöka hitta nån som kan gå dit med honom :/

Lamina
0

Hur det låter spelar ingen större roll, låter råttan är det något fel.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#3 De låter ju när de hickar :P Nämen du fattar.

Jag va lite rädd för de, killarna är få av de som finns kvar av den linjen pga rossel. tråkigt.

Lamina
0

Ja, men hicka är ju inte heller normalt, så att säga. Tungan ute

//Lamina

Fawo
0

När mina råttor är förkylda, kan de ibland låta som marsvin. Dvs, ett slags rossel som hos mina råttor sitter i nosen.

Men har de inte gått över inom ett par dagar så kontaktar jag veterinär för at det inte ska gå ner i lungorna.

// Fawo (;

Fridborg
0

#5 Inte? ALLA mina har haft hicka, vart de än kommit ifrån. Verkar vara mest när de är små och försvinner när de blir äldre. För sjutton, har jag bara sjuka råttor!?

#6 Inte för jag vet hur marsvin låter :S Hoppas nu att de har öppet och tid innan jul :S

Fawo
0

#7 hmm typ.. Kuttrande. Eller att det är lite täppt i näsan och luften endast tar sig igenom en liten springa i näsan så det skapar ett visslande ljud lr så. Svårt o beskriva! Men de låter "förkylt" iaf.

// Fawo (;

Fridborg
0

#8 Då lär det vara rossel :S

Vilket leder in mig på ett litet annat spår: sett att många avlivat pga rossel, när är det dags för det? Tänkte om det hunnit bli kroniskt liksom.

Lamina
0

#7 Nej, jag menade inte så. Att hicka är ju normalt i sig, jag menar vem har inte haft hicka någon gång? Men hickandet i sig är inte ett normlat tillstånd. Alltså, jag hoppas du förstår vad jag menar. Oskyldig

Avlivar p.g.a. rossel gör jag bara om jag ser att råttan lider av det. Har haft en del rosslande råttor som levt både länge och väl med sitt rossel.

//Lamina

Fridborg
0

Det finns drop-intider mellan 18-20, så frågan är vilka jag ska ta med. Data självklart, men frågan är om det är en idé att ta med Dax. Han nyser kroniskt och har tydligen gjort det nästan ända sedan han föddes, och nyser bara när han blir exalterad. En teori har varit att han har en flik i nosen som vibrerar extra mycket när han blir uppspelt och framkallar en nysning, för han är den piggaste av de alla :P Picard verkar vara irriterad i ögat, så han får väl följa med, men varken Paris eller Q visar några sjukdomstecken. Kanske räcker med att jag berättar deras vikt till vetten?