Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 691 ggr
Fjordell
2

Introducering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alldeles i början av januari är det tänkt att jag ska hämta två småtöser som då är leveransklara. Men idag fick jag även veta att en bekant söker ett nytt hem till en av sina flickor. Och jag föll ju såklart pladask när jag fick veta vilken av dem det var! Så det blir en tredje tjej.

Men nu till frågan! Eftersom honan jag ska ta som omplacering är lite äldre än de två andra, vem ska jag hämta först? Ska jag ta hem omplaceringen först, så att hon får vänja sig åtminstone några timmar och sedan hämta de två småtöserna, eller tvärtom? Eller ska jag släppa in alla 3 samtidigt i buren? Vad tror ni kommer fungera bäst för de små?

Här kommer en bild på omplaceringen, Lina, som är 4 månader :)

hus-musen
0

Har du läst artikeln om introducering som finns här? Artikeln ligger under vanliga frågor som är listat längst upp :)

Qui dormit, non peccat

Fjordell
0

Jo, har läst igenom den lite snabbt. Jag har två burar, en som är precis laglig för 3 råttor, och den andra är större. Jag är osäker på hur jag ska göra då alla är nya för både mig och omgivningen. Visst, de två syskonen får ju vara tillsammans, men omplaceringen då, ska hon tvingas vara ensam? :/ Känns inte kul…

hus-musen
0

Hon dör inte av att vara ensam ett par dagar, så det är ingen katastrof. 
Även om det är tre helt nya råttor du får hem så måste du fortfarande utgå från samma punkt, att bara slänga ihop dem och hoppas att det funkar för att det är nytt kan sluta mycket illa.

Du får helt enkelt ha dem separat tills du ser att allting funkar och då provar du att sätta ihop dem :)

Qui dormit, non peccat

Fjordell
0

Att bara slänga ihop råttor hur som helst hade jag absolut aldrig gjort. Tanken är mer på om det verkligen måste vara i 6 veckor?

Och vad menar du med "ett par dagar"? Obestämd Hur länge hade du haft dem i karantän, om det handlade om dina råttor?

hus-musen
0

att hålla karantän i 6 veckor på 3råttor känns inte särskilt nödvändigt, då kan man lika gärna sätta ihop dem på en gång om ingen av dem visar tecken på sjukdom. Brukar inte bry mig särskilt mycket om karantän. Ska du ha en riktig karantän så ska du inte ens ha råttorna i samma hus liksom. Ska du ha karantän så måste du ta hem en kompis till den äldre honan oxå.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

Jag gjorde nyss en introduktion och lade till en lite bebbe. Mina "äldre" råttor är inte 4 månader än så de har inte börjat utveckla sitt revirtänkande än (enligt vad jag har hört av uppfödaren). Jag vet ju inte hur gammal den äldre damen du skall introduera med är..

Vad vi gjorde var att sitta på ett neutralt ställe där ingen av dem varit tidigare (i uppfödarens soffa) och lät den minsta lillingen springa runt där. Sedan lade vi till den "snällaste" av våra råttor. Han nosade, nosade lite till, och nosade lite till.. och sedan var lillingen inte intressant längre. Då lade vi till den "näst snällaste", etc etc. Tog kanske ca 10 minuter per råtta man lade till. Samma procedur när de skulle in i transportburen igen, och sedan när de skulle in i riktiga buren. Allt fungerade jättebra och nu ligger lillingen och bogglar och myser med sina äldre adoptivbröder,och det var exakt en vecka sedan. ^^

Nu kanske vår introducering var extra enkel, för läser man artikeln blir man ju helt paranoid. Men om du hämtar småttingarna hos en uppfödare kanske du kan fråga henne/honom om de vill hjälpa dig introducera?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Fjordell
0

Tänker också så. Ska man verkligen ta det där med karantän på allvar så borde man ju definitivt inte ha dem ens i samma hus. Den äldre honan har bara varit med två andra råttor sedan ägaren köpte dem, och det är ett par månader sedan. Hon visar heller inget tecken på att ha någon form av sjukdom.

Omplaceringshonan är, som jag skriver i första inlägget, bara 4 månader. Hon är väldigt lekfull, och jag har svårt att se att hon skulle agera väldigt dominant mot de andra. Men man vet ju aldrig. Jag ska inte stressa fram något. Känns dock som att jag ska vänta en liten stund, när alla råttorna kommit hem till mig, så att de hinner vänja sig vid omgivningen lite grann innan jag gör något försök till att introducera dem för varandra. Det är ju neutral mark överallt hos mig då fortfarande, så det borde ju funka bra på vardagsrumsgolvet, där finns inte heller några lättåtkomliga sladdar liggandes så det är nog det ultimata stället att låta dem träffas på :)

Ruzicka
0

#7 Personligen hade jag nog rent spontant kännt att jag hade velat ha koll på dem lite noggrannare än vad jag kan om de springer på vardagsrumsgolvet. Något jättebråk kanske händer under soffan etc. Man vill ju ändå kunna göra något åt det. Sängen eller soffan tror jag är en bättre idé i så fall. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

cosmonita
0

#7 Tycker också att du bör hålla dig till en mer begränsad plats. Tex köksbordet så att de måste konfronteras med varandra. Har du dem på ett stort golv så behöver de inte ens ha med varandra att göra om de inte vill och man vill ju att de ska interagera med varandra.