Ja om du klistrar fast en matta så att råttorna inte halkar på den. :)
Qui dormit, non peccat

Okej, så bra :) Tror nämligen min pappa kan göra såna hyllplan på jobbet :)
Det finns ju perfekta mattor på IKEA. Men blir det inte besvärligt att tvätta mattorna?

Jo det blir väldigt opraktiskt om du inte kan fästa mattorna på ett bra sätt. Kan du ta lös mattorna så är det ju bara att slänga dem på 40 grader i tvättmaskinen.
Qui dormit, non peccat

Mjo, man kanske kan fixa som kardborrband? Isåfall är det ju bara att dra av dem.
har själv kört på självhäftabnde kardborrband på Ikeas mattor, fungerade superbra. Dock fastnade det lite spån i klistret då banden släppte lite efter ett tag.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Okej. Jo men det är ju inte så farligt iallafall.
Kardborrband är väl inte så värst dyrt :P
Akta rost också.

Fast det är väl bara att fixa något så att det inte rostar? + att jag kommer ja en matta på.

Mattan kommer att bli nedkissad om de inte är toatränade, perfekt grogrund för rost om det inte är rostfritt.
Annars kan du lacka hyllplanen med hammarlack, då drar de inte åt sig kiss lika lätt och de rostar inte.
Qui dormit, non peccat
Har haft hyllor i plåt som var lackade med hammarlack gjort för verkstad. Siliconade fast tjocka plastmattor (underlägg för hundmatskålar), lade på tjocka lager med tidningspapper som byttes ofta, men ändå gick urin inunder och fick lacken att lossna, speciellt hos hanarna..(de måste ha ett superkiss..) Gav upp tillslut o kastade/gav bort hyllorna med burar.
Nu kör jag med plastlådor istället, mkt lättare! Men lycka till med dina hyllor, du kanske inte har så många råttor?

#11 Mycket bra förslag! :)
Mvh. Sanne & Djuren
Tips på hyllplan!
Jag har en hylla som jag klätt med vaxduk, båda från IKEA.
Jag häftade fast duken på undersidan bara.
Hyllan hängs upp enkelt med t.ex. buntband, ståltråd (akta vassa kanter!) eller snöre.
Jag har trätt buntband genom hålet i de där hänggrejerna och satt fast i gallret, om du förstår vad jag menar. :)
Hyllan: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46693309/
Vaxduk: hittade inte länken, men tror det kostar 69 kr/m. För mig räckte det med en halv. :)
Buntband: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161460765

Det där var ju faktiskt väldigt smart :)
Definitivt något att fundera på.
#13 nej va smart! har ju en del sånan hyllor som bara står och skräpar!
Men det blir inte för tungt eller så?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#15 Vad praktiskt! :)
Tung tycker jag absolut inte att den är. Den är ju ganska tunn liksom och i trä. :)
Och de där sidogrejerna, som man hänger upp hyllan i, väger inte så mycket heller. Tillsammans väger den 1,6 kg står det på beskrivningen, men den tål 10 kg. :)
Den sänks inte när råttorna sitter på den och jag har haft den fastknuten med snöre förr som inte gått av. xD
Jag bar förresten hem den från IKEA också och har burit runt på buren själv massvis med gånger med hyllan i.
Det är svårt att hålla i den och knyta på andra sidan gallret på samma gång bara när man ska sätta upp den xD
Har inte varit med om att någon av mina råttor fastnat eller gjort sig illa på den eller något heller. :)
Om den av någon anledning skulle falla på en råtta skulle nog fallet skada, men jag tror definitivt att den skulle kunna klämma sig loss.
Men det säkraste är ju självklart att sätta fast den ordentligt. :)
Allt som allt:
*Inte tung (men kan skada råtta vid fall om den suttit fast dåligt!!!)
*Billig
*Lätt att montera ihop
*Kan sättas fast varsomhelst i buren så länge det finns utrymme
Den är 80 cm bred har jag för mig :)
(Ber om ursäkt för OT)