Gallerbitare!
Har en honråtta som biter rätt ofta i gallret på min furet tower, har endast sett henne göra så i en månadstid.. (hon är ca 4 månader)
De bor 3st andra råttor med henne som aldrig biter i gallret.
Buren är väl inredd och jag anser att hon har en massa annat att bita på..
Även fast hon får komma ut så biter hon sedan på gallret igen efter en stund.
Hennes tänder har jag kollat och ser inget fel där..
Gått igenom hela kroppen för den delen och hon ser ut att må bra i övrigt.
Är detta ett beteende som möjligtvis aldrig kommer gå bort?
Utan endast en dålig vana?
Mvh. Sanne & Djuren
Tassar här, då jag har samma problem med min ena hane, och ingen annan i buren gör så..

Det är en dålig vana, hon gör så för att hon är uttråkad och vill komma ut. Tydligen tycker hon inte att buren är tillräckligt stimulerande! Men alla råttor är olika, finns de som man har ute och aktiverar 23 timmar om dygnet och de kommer ändå gnaga på gallret den enda timme de är instängda i buren hur mycket grejor de än har.
Qui dormit, non peccat
#2 Så de går kortsagt inte att direkt göra något åt? Så hon slutar helt alltså.. Ska försöka ta ut henne oftare med en råttkompis eller fler förstås. :) Men kan de hända att de beteende redan har hunnit bli permanent med tanken på att de på gått i 1 månadstid?
Så kanske trots mer stimulans, så fortsätter hon ändå..
De kan inte vara så att hon fått ett beroende på något sätt att göra så? Hon kanske tycker att de är skönt för tänderna på något konstigt sätt?b
Mvh. Sanne & Djuren

Japp aktivera henne mycket mer så kanske det ordnar sig.
Annars får du börja träna henne, säga ifrån när hon gnager och inte släppa ut henne.
SLäpper du ut henne när hon gnager så lär hon sig att om hon gör så så får hon komma ut.
Näe hon är uttråkad och vill ut ur buren. Har du otur går hon över till att tugga plastbotten och vips så har du en rymmarråtta istället. Honor kan vara totalt hopplösa på att gnaga.
Qui dormit, non peccat
#4 Hon har faktiskt bitit lite redan, men endast i sidan, dock var det just i början.. sedan böt hon till gallret :)
Ja men då vet jag! :) Skönt att jag ska flytta snart, då har man större utrymme att låta dem vara på :D
Mvh. Sanne & Djuren

när mina började bita på gallret tog jag ut dem mer, men de fortsatte ofc, men då tog ja vattensprutflaska o sprutade på dem så fort dem bet, när de slutade fungera så gick ja fram till buren o blåste genom gallret x) efter ett tag så slutade dem med de :)
En av mina honor gnager på gallret. Hon har gjort det i exakt samma hörn i två burar och gör det nästan tvångsmässigt! Hon är typ inte kontaktbar när hon gnager så jag tror inte det handlar om att hon vill ut. Hennes tänder ser bra ut och hon har annat att gnaga på.
Det kan väl jämföras med att vissa människor biter på naglar, vaggar med benen när de sitter ner, eller frenetiskt pillar med håret hela tiden.
Men det har ju också sina anledningar. Vissa gör ju så när de är lite i sin egen värld och tänker och vissa gör det av rastlöshet.
Det är nog lite olika men allra vanligast är nog rastlösheten. :P
Har du provat att byta ut saker jätteofta? Typ byta ut huset mot ett annat hus och ställa det på något knasigt nytt ställe och ställa det andra bredvid buren bara tills du byter igen osv… Eller lägga in något random typ en trasig äggkartong som de bara måååste undersöka och pilla med och lägga någonstans passande xD Sen slänga den nästa dag och ge dem något nytt, typ en toarulle och nästa dag hänga upp tamponger. :D
Liksom små lite dumma grejer egentligen men som man kan byta ut ofta så de varje dag har något nytt att undersöka. :) Du gör säkert det redan men det är typ det enda tipset jag har. ^^
Gnager hon på ett och samma ställe eller är det olika?
Annars kan man ju prova att sätta något äckligt där har jag hört, t.ex. tabasco eller ställa någon grej för kanske?

Det finns ju risk att de utvecklar ett maniskt beteende, gallergnagning och barbering är ju typiska beteendestörningar som kan bli maniska. Sånt kan gå i arv så man bör inte avla på sånna råttor eller råttor som har många fall av barbering i släkten tex.
Qui dormit, non peccat
Jag tror dock fortfarande mest att hon har skapat ett eget beroende och anser det skönt eller något att tugga på gallret, eftersom de jag skrev ovan.. hon har rolig inredning och får komma ut rätt så mycket. Minst lika mycket som alla andra .. och ingen annan råtta gnager av mina 11st.
Jag byter typ alltid plats på allt :) har ju en stor FT och svårt att få de likadant varje gång.. så nytt blir det varje gång jag rengör.
Äggkartonger med papper i och toarullar, pinnar och sånt får det alltid.
Hon gnager alltid längst ner, oftast på andra eller tredje raden.. och runt om i hela buren.. men som sagt alltid längst ner.
eller vänta hon brukar ligga i korgen och gnaga lite också.. ca 10cm högre upp.
Mvh. Sanne & Djuren
Gjorde nyss en massa lekgrejer åt dem :) fyllde toarullar med lite godis och vek igen båda sidorna. Samt tog en massa toapapper som jag lindade runt som en boll och stoppade i mellan lite godis här å var :) dom ser så söta ut när de försöker få tag på allt gott!
Mvh. Sanne & Djuren
Jag har nyligen kommit på en sak, hon låter endast nattetid.. ungefär efter 23.00.. men på dagen sover hon hela tiden. Jag menar hur kul är det för mig att hålla på att leka med djuren när man är som tröttast?
Håller jag på med dem så är det på dagen, men då vill de endast sova.. ;P så de säger som emot sig själv
Mvh. Sanne & Djuren
#1 Ja det är lite roligt det där… Här sover det hela dagarna, och i samma ögonblick som man släcker så är det som att det blir rejvparty i buren. Det ska rivas, bäddas, raffsas, grävas och gud vet allt…
Du skulle kunna prova att pensla på stopp och väx (som man har på naglarna) på ställen hon kan tänkas gnaga och se om hon kanske slutar, att man kan avbryta det mansiska beteendet på just det stället och på så vis få henne att sluta. Annars gnager hon någon annan stans och då har du gjort vad du kunnat.
Mitt tipps du kan prova såhär i juletid är att slänga in några hela nötter i buren på kvällen och se om hon sysselsätter sig med det.
Hakuna matata!
#12 Tack så mycket för tipsen, men nagellacksgrejen är väl inte så bra om de får i sig? Kanske bättre att testa ättika som en del har tipsat om tidigare? :)
Nötter ska de få! Utmärkt tips..
De värsta är nog att jag aldrig direkt får tid att lära henne att sluta gnaga på gallret pga att de som sagt alltid händer nattetid..
Hade de varit på dagen så hade man haft mer tid att se över henne.
Himla besvärligt, men underbar är hon trots sitt på hitt <3
Mvh. Sanne & Djuren
#13 Stopp och väx är inte giftigt. Det är inte ett nagellack egentligen (med aceton eller lösningsmedel i), utan bara något man stryker på för att det ska smaka äckligt. Vet flera som använt sig av det här inne tll plastbotten bland annat. Hade det varit giftigt hade man nog inte salufört det till att använda på barn :)
Hakuna matata!
#14 Fränt! Då ska de testas .. köper man de på apoteket eller?
Mvh. Sanne & Djuren
#15 Japp :) Du får nog leta eftr "Stop n´ grow" numera tror jag :P Same shit different name…
Hakuna matata!
#16 Ååh tror jag har sett det (jobbar på apoteket) tack så mycket :) ska köpas på lördag och meddelar sen den förhoppningsvisa förbättringen!
Mvh. Sanne & Djuren
Nu är det ju inte riktigt samma sak. Men min ena tjej gnagde galler i början när hon kommit till mig och det var ungefär när jag gick och la mig. Och jag började med att säga till varje gång, men etfersom det verkade vara uppmärksamhet hon ville ha, fick hon ju det även om hon inte fick komma ut. Var nöjd en stund, men sen hann jag precis gå och lägga mig så började hon igen. Eftersom jag inte orkade lyssna på det när jag skulle sova och hade bestämt att jag skulle testa och inte ge henne någon uppmärksamhet så ställde jag ut henne i köket över natten och stängde dörren. Följande kväll, ingen gallergnagande och hon har inte gjort det sedan dess.
#18 Jag var med om liknande. En av mina gubbar gnagde pa gallret snart efter att han flyttat in här, men inte bara pa kvällen utan även pa dagarna. Jag aktiverade honom jättemycket och buren var stimulerande. Men inget fick honom att sluta gnaga pa gallret, innan jag ignorerade honom och inte brydde mig alls längre. Da lade han av direkt och har aldrig gjort det sedan dess.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jo fast hon slutar inte, speciellt inte om man ignorerar henne en hel dag, har testat.
Men nu har jag som sagt försökt ha ute henne lite oftare, hittills har det gett ett hyfsat resultat, dock vet jag som sagt inte hur mycket och ofta hon gnager i gallret på natten då jag sover (har lärt mig sova med det, så stör mig inte längre)
Men ibland börjar hon bita i gallret efter ca 30min efter att hon varit ute innan i drykt en timme. Så stimulans verkar de samtidigt inte endast bero på.. Kanske att de har med uppmärksamheten att göra, men hon vägrar låta sig ignoreras i sånnafall, utan fortsätter tills man säger åt henne.. även om det tar dagar.
Kan de vara så att hon är lite små sur på mig?
Eftersom jag har en pojkvän som bor 9 mil bort som jag brukar spendera min helg med hos honom. Så de är utan mig i ca 3-4 dagar per vecka. Då tar min mor hand om råttorna och ger dem mat och så, men hon hinner dock inte med mer.. pga att hon kommer hem först 19.30 och har jobbat sen 7 på morgonen.
Som tur är så ska jag flytta i början av Januari och då kommer jag finnas till hands för mina djur så mycket som jag önskar.. alltså i stort sätt varje dag resten av deras liv.
Mvh. Sanne & Djuren
3-4 dagar, så menar jag åker torsdag kväll och kommer hem söndag kväll
Mvh. Sanne & Djuren
Har inte läst hela tråden. Men det finns en helt giftfri spray till papegojor som heter BITTER BEAK och är en extremt bitter spray man kan spraya på möbler eller fjädrar och sår om dom biter på det.
Gav det nyligen till min granne som hade problem med sin hamster som bet i gallret. Det kanske vore värt att testa?
100% giftfritt och du kan spraya det på allt :) DET SMAKAR SKIT!
Jag gjorde misstaget att smaka på det ( man vill ju veta ) och smaken satt kvar en 1 timma…
www.pwss.se har den iaf. Där beställde jag ifrån
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Hade också en som gnagnde galler. Jag fick visa min envisa sida rejält och det har faktiskt hjälp :) Så fort jag hör henne bita går jag upp till buren (utan att öppna buren) och blåser till på henne. Om hon inte slutar efter det DÅ öppnar jag och tar henne, lägger henne på rygg för att visa dominans mot henne så hon förstår att det är jag som bestämmer. Jag gick säkert upp 15-20 gånger varje natt och gjorde såhär och nu är det inget gnagande x) det gäller bara att vara mycket envisare än råttan och visa med deras spåk att det är du som bestämmer! Jag har även köpt julnötter som är väldigt roliga att bita på som stimulerar gnagandet ^^ Visst det låter som f*n men jag stör mig inte på ljud som jag vet att dem får göra så jag sover gott om nätterna nu :)
//Forgetful
#5: Bytte*.
Över till diskussionen. Låt dina råttor vara fria i hemmet och gör det råttsäkert. Du behöver inte låta råttorna gå i alla rum men ett helt rum iaf. Mina råttor får gå var de vill både när jag är hemma och inte hemma. Jag har samma problem, ena honan som förvisso är 10 veckor HATAR sin bur. Jag förstår det. Det är jättetråkigt oavsett därav mitt val. Men kom ihåg att alltid dra ut sladdar och täppa för sladdar när du är ute.
#24 Tråden är från 2011. Troligen är inte trådskaparen kvar här inne.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.