OT - Kostig bok.
Jag läser rätt så mycket och slukar i princip allt jag kommer över (såvida det inte suger rakt igenom). Nu har jag snubblat över "Alla de stillsamma döda" av Anna Jansson. Det är en bra bok, men jag finner den rätt märklig. Böcker är ju fiktion och jag vore ju bra konstig om jag skulle reagera om jag råkade snubbla över något fall av djurplågeri/vanvård/misskötsel här och där i böckernas värld, men denhär är extrem! Jag börjar allvarligt fundera på vad denhär författaren har för förhållning till djur, för hela boken kryllar av djur som blir utsatta för en det ena än det andra, trots att det inte ens har med handlingen att göra… Har bara lästa halva (det är en rätt tunn bok) och har redan stött på vilda sorkar som fångats in och sålts som exotiska husdjur på blocket, en katt som strypts till döds, möss (kullsyskon) som förökat sig okontrollerbart, rymt, förkat sig ännu mer och slutligen fångats in för att bli sövda med eter och dränkta av en kille som kallar sig "djurvän", en duvhök som fångats in och, hmm.. fått bröstkorgen krossad (dom kallade det "hjärtmassage"), en minkfarm som mest bara är vad en minkfarm är och ett stackars marsvin som inte har någon kompis och springer omkring och tuggar på sladdar och får stötar. Och då har jag säkert glömt en hel del. Hade det haft nånting med handlingen att göra hade det väl inte varit nått att fundera över. Jag menar med tanke på vad deckarförfattare sitter och kokar ihop i sina böcker normalt, utan att vara helt rubbade människor för det. Men det är bara en massa sidospår som man får känslan av att hon slängt in bara för att, för att hon kände för att skriva det. Jag vet inte, jag får bara en sån konstig känsla av alltihop och kände för att skriva av mig… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Det är ju bokserien om Maria Wern du läser, och nej jag gillar inte dem böckerna heller. Ingen vidare bra författare, sidospår här och där och mest bara trams. Filmerna är inte heller bra.
Men det verkar vara blandat, en del är helt sålda på böckerna och andra anser att de bara är konstiga.
Qui dormit, non peccat
Jo, jag kände igen namnet när jag hittade boken. Håller med dig i allt du säger, men jag är inte så petig med vad jag gillar. Däremot känns det som att det är ganska uppenbart vem mördaren är och varför, kommer bli grymt besviken om det visar sig att jag har rätt. 
Men tja, funderar bara lite på hur människan är funtad. Känns liksom jäkligt weird att slänga in tydliga beskrivningar på hur någon har ihjäl djur på det ena eller det andra sättet (mer eller mindre grymt) bara för att liksom, utan någon mening med det hela. *shrugs*
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ja jag håller med.
Är en allätare när det gäller böcker och läser det mesta. Men just henne som det har pratats så mycket om blev jag besviken på, ser inte lockelsen med hennes böcker alls.
Vore annat om det var tex boken Psycho du läste (där kan vi snacka om djupt störd författare) men då förväntar man sig en hel del mysko grejer och tyvärr innefattar det ju djur oxå. En råtta bland annat.
Qui dormit, non peccat
Haha, vart grymt besviken!
Jaja, då vet man att inte läsa fler av dom böckerna iaf…
Psycho? Vem har skrivit den? *vill läsa*
//Lamina

American Psycho är heta titeln, av Bret Easton Ellis. Det är en mysko bok rakt igenom och ska visa människans obsession med prylar, ha de rätta kläderna, rätta sminket, rätta kontakterna osv Juppie-åldern verkligen!
Boken är "barnförbjuden" det är en hel del sexuella inslag och hat och slakt då förståss. Läste den första gången när jag var 13-14, och läst den flera gånger sen dess för att försöka fatta vad författaren egentligen är ute efter.
Qui dormit, non peccat