Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1014 ggr
Zizza
0

Tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkte för en vecka sen att Shiro min ungråtta på ca 4 månader har något tumör liknande just en bit ovanför könet. Samt ser ut som att de är en större + en mindre bredvid. 

Dom har inte växt något mer sen jag hittade dem, samt han har inte ont när man tar på dem. Man kan se den ena tydligt utan att behöva vidröra den. Dock inte jätte stor.

Han är lika livlig och har god aptit.

Kan de vara allvarligt?

Finns ju godartade tumörer också, sånna som endast är där och inte växer något mer har jag hört och läst.

Hans far och mor har inte haft någon tumör hittills.
Hans far är snart 3år gammal och modern drykt ett år.

Är det akut till veterinären eller kan jag möjligtvis vänta till slutet av Januari om hans tillstånd fortfarande är oförändrat och hans tumör eller vad det är, inte har växt?

I allt de tråkiga så skickar jag med en sötbild på Shiro

Tacksam för alla svar!

Mvh Sanne & Råttorna <3

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Jag antar att det är en pojke du har? Men pojkar får inte juvertumörer.
Låter mer som att det kan vara varbölder eller något, så han har fått en inflammation. Inte alls vanligt med tumörer på råttor som är bara 4 månader gamla.
Du har ingen bild på dem?

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#1 Ja juste, smart tänkt av mig där, antar att de beror på min trötthet! 

Är varbölder allvarligt?

Nä jag tänkte just det, läst att de är vanligare på äldre råttor.

Nej tyvärr inte det, har endast en systemkamera och den har inte ett fast objektiv så kan bli riktigt svårt att få dem på bild..

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Ah förstår. Näe varbölder är vanligtvis harmlösa, men irriterande såklar för råttan.När de är mogna går de sönder och du kan hjälpa läkningen med att tvätta dem med koksaltlösning.
Blir de väldigt stora så kan man behöva gå till veterinär och tömma dem.

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#3 ååh tack gode gud! 

Blev så himla orolig, greps av lite panik och inte kunnat skriva om det fören nu. Nästan så man inte ens vill veta att de existerar, men man kan ju förstås inte ignorera det.

Bör jag ändå fara in till veterinären på undersökning?
I såfall tänkte jag i Januari om det är lämpligt?

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Beror ju på hur stor den blir som sagt, men jag har aldrig åkt in till vetten för en varböld. Finns ingen anledning om man inte behöver hjälp med att tömma den eller antibiotika om det har blivit en stor inflammation.

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#5 Okej :) då avvaktar jag och far in om den blir för stor eller om han får förändrat beteende osv.

Tack så mycket för dina svar!

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Ja håll koll på dem bara och se hur växer :)

Qui dormit, non peccat