Hjälp
Har 4 råtthanar här hemma (2 st som är ca 7 månader, och 2 som är ca 13-14 veckor tror jag…) som hitills har gått jättebra ihop. Jag har aldrig sett eller hört om bråka men nu upptäckte jag att en av de större hanarna har hela sidan full av sår, och lite blod i pälsen. vad gör jag? :( (Mina första råttor så alla tips tas tacksamt emot!) Måste jag dela på dom? Bor för tillfället i en lägenhet med 2 kompisar, och ingen av oss har sett eller hört dom bråka…visst lite smågnabb och lek men inget värre…Blir ju lite svårt att dela på dom eftersom jag inte vet vem av dem det är som har gett honom märkena…
Det KAN ju vara så att leken blev lite för vild och någon annan råkade riva din äldre herre. Är såret djupt? eller är det smalt och på ytan bara?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Det är typ MASSA "punkteringshål" på hela ena sidan…Ja, förhoppningsvis är det bara att det blev en lite för hårdhänt lekstund…dock är det bara han som har sår…får ta och klippa lite klor igen och se om det blir bättre…
Just nu så tycker jag som du att du bara ska klippa klorna och avvakta. Sen om det kommer nya sår så kanske det är något allvarligare! Lycka till och uppdatera gärna om hur det går : )
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Det är inte löss då? Då kan de klia sig så det blir sår.
Qui dormit, non peccat
Hur länge har de varit tillsammans undrar jag? :o
Nej, har kollat efter ohyra, men inte sett nått…De har varit tillsammans med de små i ca 8-9 veckor, de stora har varit tillsammans sen jag köpte dom i somras från en djuraffär…
Mystiskt.
Jag har aldrig haft hanar, men har hört folk prata om "puberteten" och förändrat beteende. Vad tror du om det? :o
Men om de inte verkar bråka så kan du säkert avvakta, men gå på magkänslan, det är mitt råd! :)
Du känner ju råttorna bäst och har sett såren osv.
Unghanar kan bli väldigt bråkiga, endel leker mest men andra bråkar mer på allvar. Jag skulle hålla koll på dem i buren, kanske kan du se ifall den skadade tycks vara lite rädd för någon utav de andra.
Ja jag har också hört att de kan bli lite annorlunda vid puberteten…Jag hoppas att det bara var att leken gick överstyr, nu ligger alla i en hög och sover…Jag och kompisarna har extrakoll just nu och ser ifall nått händer :) Tack för all hjälp! ^^