Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 7476 ggr
Banankaka320
0

Råttlöss

Hur ser Råttlöss ut? Har två bebisar som dragit in löss från uppfödaren, och nu har min hund löss men dem är jätteslöa och verka liksom dö ut på hunden. (eftersom att löss är artspecifika, dvs spec löss till hundar, spec löss till människor osv.)

hus-musen
0

de är små, och röda =) vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem, men googla så hittar du bilderGlad

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Jag hittade Lite, men de kommer typ människolöss >< sitter på mobile. Så de är lite segt men ska försöka leta lite till. Hur snabbt förökar sig löss? Mina bäbisar kliar sig inte nåt men jag ser ägg och ett kryp ibland ><

[Ratass]
0

små små rödbruna små streck, plus vita klumpar som sitter längst ut på hårstråt som är äggen.

hus-musen
0

kläckningstiden är 9 dagar om jag inte minns helt fel. den heter Polypax Spinulosa på latin =)

Qui dormit, non peccat

CamillaS
0

Precis som dom andra säger, små röda prickar som kravlar runt i pälsen på råttorna.
Och små lite avlånga genonskinliga saker som sitter fast på pälsstråna i typ små klasar. Dom kan glimma till när man tittar på dom i vissa ljus och kallas för gnetter. (lusägg)

alexfifan
0

Ja, är det bebisarna från rydaholm du tänker på kan jag svära min heder på att det är löss det rör sig om. Mamman till de bebisarna var ganska kraftigt lusangripen… "/

you can't face the problem, if the problem is your face……

Banankaka320
0

Ska nog maila den ang det :o

alexfifan
0

Ah jag ska med göra det. "/ Jag är alldeles för snäll för att våga säga sånt… död åt mig själv ibland alltså Skrikandes

you can't face the problem, if the problem is your face……

Denna kommentar har tagits bort.
benediccte
0

hur blir man av med dessa lössen? mina har också fått :(

CamillaS
2

#10 Det bästa och nästan lättaste sättet tycker jag är att gå till veterinären med råttan som är mest angripen och så begär du att få stronghold.
Sen berättar du även hur många råttor till du har hemma så att du kan behandla dom också.

benediccte
0

okej, jag har 6stycken. Vad ligger priset på stronghold då?

Banankaka320
0

#12 Samma, man använder bara en droppe. Jag använde min förpackning till typ 15 :) ( Det blev mkt över )

CamillaS
0

#12 Minns inte hur mycket jag betalade då jag köpte det, men har för mig att det gick på typ 100-200 för ett paket med fem pipetter i.

benediccte
0

okej :) men finns det något specielt stronghold till råtter? eller är det bara till hundar och katter bara att man använder en mindre dos? :P

CamillaS
0

Det finns bara till hundar och katter. Du ska ha den rosa förpackningen som är till för kattungar. :)
Men det kommer ju apotekspersonalen att veta eftersom det är receptbelagt. ;)

benediccte
0

okej, tack. men det kan väll inte spridas till människor? och lössen är väll inget farligt?

hus-musen
0

#17 svarade dig i den andra tråden.

Qui dormit, non peccat

darkness
0

hemma har jag någon spray som funkar bra, som är för smådjur. Dock luktar de sur mjölk av den o.O

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

benediccte
0

#19 vad heter sprayet?

darkness
0

Nu e ja hemma och har hittat sprayen vi använder. Den heter Exner Petguard och har funkat fint, bortsett från lukten x<

Den funka myckegtt bättre än den vi hade för många år sen men den kommer jag inte ihåg vad den heter Obestämd

darkness
0

Dock vet jag inte när vi köpte denna spray så den e lite gammal men den kosta då 149:- och det e 500ml

zickan
0

Petguard, tigusspray, dermocan osv är det inte många som säljer längre och de är INTE hundra att de tar bort allt. De tar endast bort redan kläckta. Orkar inte tränga igenom äggen. Så man måste hålla på att återbehandla flera gånger för att vara på säkra sidan. I slutändan är det bara stressande och dyrt. Bättre köra den rekommenderade vägen med att åka till veterinären och få ut stronghold, ivomec eller advocate.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

darkness
0

Mjo det är sant. Man får behandla dem ett par ggr :/ och det är ju inte heller uppskattat. Och det förstår jag :O inte gött att få sur mjölk över sig

benediccte
0

alla mina 6 råtter fick råttlöss, och jag visste inte vad jag skulle göra. För alla säger olika. och det frontline som spray flaska köpte jag och pröva det. Och det verkar ha fungerat jätte bra faktiskt :) verkar som allt är borta nu. Jag rekonomera det ialafall :)

Graden91
0

Jag använde mig av nåna pipetter man droppar i nacken för katt, som man köper på apoteket, inte värst dyrt och funkat bra, men man bör upprepa behandlingen nångra ggr för att vara helt säker :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

zickan
0

Ang frontline.. Värt att läsa så man vet vad man ger sig in på http://rattor.ifokus.se/discussions/4d9350f0c5c6a72bda000d00-behandling-med-frontline-mot-loss

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.