Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1702 ggr
Lilith
0

Mager tant

Känns som att det här är 38:de inlägget jag skriver om Lithium, men här kommer det.
Jag vill ha så mycket tips jag kan för att försöka göda upp en gammal tant. Hon äter som en häst, men fortsätter gå ner i vikt. Hon är pigg och är nästan i bebisens kaliber när det kommer till aktivitet, så måendet i övrigt verkar det inte vara något fel på.
Jag vet att det är svårt med gamlingar, men skam den som ger sig liksom.

Wand
0

Kan det inte vara mask eller liknande som spökar? 

Har inga råttor själv och vet inte hur pass vanligt fenomenet är, men det förekommer ju bland andra smådjur så varför inte liksom.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mikeiko
0

Leverpastej! Men hur gammal är hon? Avmagring kan ju vara ett tecken på att hon inte har så långt kvar…

Lilith
0

Jag tror inte att det är mask. Vad jag vet så ser man det i avföringen, och jag hatar mask så det borde jag ha sett…
Hon har även varit lite mager sedan hon blev sjuk för ett halvår sedan, så jag tror det är åldersrelaterat.

Oh, leverpastej är ett bra förslag. Hon älskar leverpastej ^^
Lithium blev 2 år i oktober. Det har varit mycket med henne sista månaderna, och nu har hennes bakben börjat ge upp också.
Jag har ju vetat en längre tid att det kanske snart är slut, men än är hon fortfarande så pigg.

Hallonblad
0

Jag är inget proffs på råttor direkt, men nötter innehåller ju en massa fett, och nu vid juletider är de ju dessutom lätta att få tag på. ;) Blir dessutom ett så härligt ljud när alla råttorna sitter och knaprar på varsin hasselnöt. Kan inte skada i alla fall. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Lilith
0

Nötter är roligt för dem, tack :)

Ninja
1

Ärligt talat, inte för att skrämma dig, men om jag var du skulle jag börja med proteinreducerad kost åt henne. Avmagring, trots stor aptit, kan nämligen vara ett tecken på njursjukdom.

Protein är inget som är särskilt viktigt i hennes ålder ändå. Därför är det ingen fara att ta det säkra före det osäkra och kanske låta proteinet i hennes kost bestå antingen av räkor med skal en gång i veckan för selenets skull, eller ägg/rå äggula (ägg är rätt rikt på selen det med, samt är i synnerhet äggulan så j…a nyttig). Selen hjälper ju till att lindra artros/bakbenssvaghet.
Har du unga råttor så bör de får sitt protein vid sidan om, så att inte hon äter av det.

Håll koll på om hon dricker och/eller kissar mer.

Det är inte ovanligt att äldre råttor drabbas av kronisk njursvikt och det går inte att bota, men det går är underlätta och förbättra livskvaliteten med rätt kost.

Verra
1

Tänkte skriva ungefär det som Ninja skrev ovan, det var bra skrivet!

Huldan
0

Hos gamlingar kan en orsak till avmagring vara att de har svårt att smälta maten. Därför är foder med hög smältbarhet bra, ofta har tillagad mat högre smältbaret än rå.

Lilith
0

Jo, alltså klart jag blir orolig, men samtidigt försvinner inte problemet bara för att det låter obehagligt.
Det här är något väldigt konkret jag kan göra för att få henne att må bättre.
Går det bra med kokta ägg? Jag brukar ge dem kokt ägg och räkor en gång i veckan, men ska hon hellre ha rå äggula fixar jag det till henne.

Vad händer om hon dricker mer? Vad kan det betyda?

Jag har reagerat på att jag tycker hon druckit mycket ibland, men det är nästan så att det kommer i omgångar (inget jag ser hela tiden alltså).

Innebär det att det är bättre för henne att mer eller mindre bara äta blötmat?

Ninja
0

Kokta ägg går bra, tänk på att hon inte ska ha för mycket bara. Du kan ju googla lite så hittar du råd och tips på njursnäll diet, proteinreducerad kost etc. Det är ju samma som för människor, så det är inte så svårt att hitta.

Törsten ökar när njurarna får svårare att rensa kroppen från slaggprodukter, de jobbar på högvarv men har ändå inte full effekt eftersom de skadats, och i och med att de dricker mer måste de även kissa mer.

Lilith
0

Tack, ska kolla upp det!

Huldan
0

#9 Är inte jätteinsatt, men du kan ju söka på "lättsmält mat" eller"mat med hög smältbarhet"