Ingen klo?
Jag fick hem en liten sötsak ifrån Verra i söndags. Världens lilla mysklump.
Vad jag noterade efter en dag eller två, är att den lilla tösen saknar en klo på högra fingret. Det fingret är även lite större och med en annan form än de andra, men det ser inte riktigt ut som ett sår heller…. Jag har tryckt och känt lite, och hon bryr sig inte överhuvudtaget (förutom att det inte är kul att vara still, men det är ju en annan sak).
Nu är det här en dålig bild, när det gäller att titta på små råttfingrar.
Men vad tror ni? Är det en missbildning, eller har hon skadat sig?
När jag skaffade min tredje råtta så var en av mina första så hatisk att det inte gick att ha dom ihop. Den lilla brukade dock försöka springa runt på deras bur, vilket resulterade i en avbiten klo.
Det såg ut som på din bild sen, så jag skulle tro att det är en skada :) Den kan ju vara ifrån när hon var mindre.
Min sten har fått några ''fingertoppar'' avbitna av sin föredetta hatiska burkamrat och där är också klorna borta och fingret slutar i att den är lite svullen i toppen.. så det är säkert en skada från när hon var mindre!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Kan det inte även ha varit mamman? En del råttor, när de föder så kan de ta till tänderna och dra ut ungen och så kan de skada den. Och vem vet vad som hänt med små syskon runtomkring i flera veckor och det kan ha hänt en massa annat men jag tror inte att det är en missbildning iaf :)
//Forgetful
Jo, jag funderade också över någon skada med syskon eller så.
Det var just att fingret fortsätter ner på ett vis jag aldrig sett förut, det är liksom lite längre eller hur jag ska säga :P
Men min pojkvän tycker mest att det bara ser svullet ut, så det är ju svårt att säga om det bara är svullet eller om det har en annan form.
Det kanske märks bättre om en vecka eller så :)

Låter som en skada. Kan vara mamman, eller ungen själv som busat och fastnat på något sätt. Kan även vara så att hon föddes utan klo men det är väl inte vanligt direkt.
Inget hon lider av iaf som det låter :)
Qui dormit, non peccat
Nej, det verkar hon inte göra :)
Tycker det är lite charmigt på något vis, särskilt eftersom det inte verkar påverka henne heller.
Det händer som sagt att mamman råkar bita ungen, exempelvis om den fastnat lite och hon försöker dra ut den.
Ratguide har en avdelning på sin sida där de tar upp just det; Breeding guide: Birth trauma. Scrolla ner så finns en del bilder, bland annat en unge som helt förlorat sina baktassar.
(Det kan vara otäcka bilder för de som är känsliga, men jag kan säga att bilderna är länkade så det är säkert att gå in på sidan om man bara vill läsa artikeln utan att se bilderna.)
Din lilla råtta kan ha fått sin främre del av tån skadad. En sådan liten skada på väldigt små ungar kan vara svår att se, och uppfödaren kan helt ha missat det. I synnerhet unga djur läker väldigt snabbt, och därför kan den ha varit läkt redan när uppfödaren började pyssla med dem.
Jag kollade inga bilder. Mådde dåligt bara av att läsa om stackars mammor som drar ut ungar ur sig själv o.O
Det låter så himla brutalt att jag halvt går sönder.
Jag har tittat lite närmare på fingret, och det har definitivt en annan form.
Kan som sagt vara en klämskada av något slag, för den är inte kortare än de andra fingrarna, utan bara konstig.
Jag tror att uppfödaren helt missat det, särskilt eftersom det var ganska många ungar, och de är ju pyttesmå. <3
Jag var ju tekniskt sett tvungen att ha henne i ansiktet innan jag upptäckte det. :P
Nu har det gått en månad sedan jag fick hem den lilla tösen, och jag tycker att hennes hand har förändrats.
Det har bildats en knöl på ovansidan av handen, ovanför där fingret sitter. Själva fingret i sig ser ut som förut.
Fortfarande inget sår, och det är inte rött heller.