tillsammans?
vet inte hur det gick till men har en kull på 8 st o alla är hanar!
om dem växer upp tillsammans kan dem då leva utan bråk eller är det så att dem kommer börja bråka m.m
pallar inte köpa 8 burar haha :)
Råttor är ju flockdjur men chansen är stor att några kommer börja bråka tror jag iaf :o har själv bara kunnat ha högst 3 råtthanar i samma bur efter att de blivit könsmogna. Innan de blev könsmogna gick det jättebra. Men är inte så duktig på just denna del x<
// Stephanie och hårbollarna 
Det märker du när dom kommer till tonåren, då en del kan bli jobbiga. Vet däremot fler som haft större flockar med hanar än 8 st, och det funkar utmärkt. Men dom är ju flockdjur, och av dom hanar jag haft från samma kull bråkar sällan med varandra.
// Lise
When nothing goes right, go left!

Inga problem att ha många råtthanar i en bur, jag har haft 6 st utan problem och jag vet att många uppfödare har många fler än så i sina burar.
Huvudsaken är att buren är tillräckligt stor och råttorna blir aktiverade.
Sen får man se om någon blir dominant och aggresiv, då får man ju sära på dem helt enkelt och kanske ha två flockar.
Qui dormit, non peccat
Hur är föräldrarna? Är de supersnälla individer är chansen stor att alla 8 kommer gå ihop. Är föräldrarna däremot dominanta, aggressiva eller dylikt är risken stor att det blir lite tjafs i buren, eventuellt så illa att du måste sära på dem. Att alla 8 är så aggressiva att de måste sitta ensamma är inte troligt, men såklart inte omöjligt.
Så, kort sagt beror ungarnas temperament till väldigt stor del på ditt val av avelsdjur. :)
Har du tagit bort honan? annars kommer du snart få en kull till.. och skaffa en hona till också, så mamman får en burkompis! eller så får du sälja henne till någon som redan har honor.
vad jag vet så är det inget problem för hanar att bo tillsammans, finns en burräknare där du kan se så att de har tillräckligt med plats. (någon som har länken?) sök annars på "burräknare" här på forumet, tror det ska komma upp :)
#5 Om honan är borttagen eller inte beror väl på hur gamla ungarna är
Men självklart kan mamman inte inte bo tillsammans med sönerna när de blir könsmogna.
#6 true! jag var lite snabb där ^^
Nyfiken fråga, hur gammla låter du råttorna bli innan du ger dom till ormen?
#8 vart ser du något om en orm?
Bara för att ts har en orm så är det väl inte säkert att han/hon kommer mata den med dem.. och vad har det för betydelse?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#9 Eftersom hon har flera ormar (fattade jag det som när jag kollade hennes profil osv) och i en annan tråd frågade hon om levande råttor eller möss som hon kunde avla fram foder från. Att hon behåller alla själv är också något som får mig att tro det. Såg flera kullar hon haft, som hon behållt. Antog alltså att det var så, att hon ska mata ormen med dom. Inga fel alls. Inte så jag menade. Ormar måste väl också äta. Men som jag skrev, nyfiken fråga bara. Hur stora eller små råttorna hon ger är.
Jag har allt som allt haft 22 hanar i samma bur utan problem. Körde då 3 delar ferret tower på varandra. Men normala här hemma är 10-17 hanar i en flock. De gånger det varit som bråkigast har det varit många i samma ålder. Just tonåringar kan bråka och hålla på med rang tjaffs. Eller när flockledaren blir gammal och avlider så kan det vara tjaffs igen på vem som sak ta över. Men det är också hur tur man har att få råttor som inte bär på mycket genetisk dominans. Ibland har man ju även haft otur och få ha 6 burar istället för 1.
Men nej jag tror inte att det kommer vara jätte svårt att hålla 8 stycken hanar i en bur. Helt upp till vad hanarna bär på hur det kommer fungera.
#10 enligt lag får man inte ge levande foder till ormar. Så frågan är då hur hon isf skulle avliva de hon föder upp själv på ett lagligt humant sätt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#11 Där hon frågade efter foderråttor som hon skulle avla på skrev hon att hon inte ger levande till ormarna. Hoppas iallafall på att hon tar hand om råttorna på ett bra sätt och att själva avlidandet är snällt och skonsamt för råttan..
#10 Jag menade inte att verka otrevlig alls om det vore så, jag tänkte ju inte så långt som att gå in på hennes profil och titta. Ursäkta!
och ja jag hoppas samma sak att hon tar hand om dem och avlivar dem på ett bra sätt. Fast sen tycker inte riktigt jag att det är relevant om hur gamla ungarna är, men klart man får fråga! :)
Vill bara poängtera att vi får inte diskutera hur råttorna avlivas. Då kommer tråden tas bort. Tänkte det var bra att säga till innan det kanske sker ;-)
#13 Hehe, jag tjuvkikar på folk lite då och då. (:
Det jag tänkte på med frågan var att 8 (kanske då vuxna råttor) + kanske även pappan kommer att behöva stor bur, mycket plats. Och om kanske inte alla finns kvar då de blir äldre kan hon slipper bråk om dominas osv om det skulle uppstå.
Bra att du sa det zickan, jag hade säkert råkat kläcka ur mig något olämpligt :P
#11 Kom vi inte fram till i en tidigare tråd att det inte står i lagen utan i en "rekommendation" (vet inte riktigt vad det hette, är inte så himla duktig på juridik >.<) att man inte skall ge levande mat till ormar IFALL de accepterar död föda? Men att det, enligt, rekommendationen, är okej att ge levande föda ifall ormen inte accepterar annat? Men att det alltså inte är olagligt att ge levande råttor även om ormen inte accepterar död föda.
Det var i alla fall vad som sades i den tråden. Minns tyvärr inte vilken så jag kan inte länka.. :/
Jag hoppas att detta var okej att lägga till utan att riskera att tråden stängs..
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#17 det är sant, man får mata med levande, men bara om ormen eller liknande inte äter dött!

Fast det där har ju diskuterats hur mycket som helst. Foderdjuret får inte utsättas för lidande. Att bli äten av en orm är lidande i 99 % av fallen och därmed olagligt.
Sen finns det ormar som avlivar snabbt och precist, men det är då inte många jag har träffat på iaf.
Qui dormit, non peccat
#19 Det står i Djurskyddslagen, paragraf 2 att djur skall skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Det är allt som finns. Det står inte "lidande", utan "onödigt lidande", och det gör det till en stor skillnad.
Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."
Onödigt lidande kan jag acceptera är när reptilen äter dött och ändå matas med levande. Det blir onödigt lidande för foderdjuren. Men när reptilen inte äter dött, så är det inte "onödigt" lidande för foderdjuren. Visst, det är hemskt att reptiler äter möss och råttor, men det är trots allt vad de lever på och det finns inget annat sätt att lösa det på än att ge levande.
Vill inflika att det kom en ny lag för ca 1 år sedan ang förbud mot att mata orm med levande. Ska se om jag kan hitta den senare och länka här.
#20 det är gamla standard lagskriften som funnits länge. Men det kom en ny för ca 1 år sedan där det klart och tydligt står att man får inte mata med levande.
Ahh.. Gick dock snabbt att hitta informationen jag sökte. Brukar vara en labyrinth på jbv hemsida.
Här står det rakt upp och ned vad som gäller :http://www.jordbruksverket.se/%20formedier/%20nyheter/%20nyheter2010/%20reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html
Mer information om att det är nono med levande till ormar http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006663/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf
Har själv ormar så jag har haft lite koll på utveckligen.
#21, 22, 23 Okej, jag ger mig! Tack för att jag fick konkret bevis på hur det ligger till. Jag var säker på att jag hade läst att det var tillåtet i vissa fall, men bevisligen inte. Förlåt för att jag sade emot det som var rätt.
#24 behöver inte be om ursäkt. Den lagen är relativt ny. Så den är inte många som känner till. Därför jag tyckte det var viktigt att den visades upp. Såg den själv som först ett par månader efter den kommit ut.
#25 Det är klart att man skall be om förlåtelse om man argumenterar för något som är fel! Det tycker jag i alla fall, och jag menar det. ^^
Men det är intressant och bra att den finns. Sedan får man ju hoppas att de som skapar den frysta födan gör det humant.. jaja, nu kommer jag kanske farligt nära låsning av tråden igen. >.<
#26 du har exotiskadjur och även vad jag tror mus iFokus, om du vill diskutera ämnet lite mer ingående.
Själv tycker jag det är intressant ämne och på mitt forum så är det fler som matar med levande. De röstade för diskussioner men försiktig på vidriga foton. Här är mer råttforum med mer yngre och mest sällskaps ägare. Inge behov för diskussionen även om många gärna vill och lätt kommer in på just den biten.
#27 Javisst, jag förstår. ^^
hehe.. har inte haft dator på ett tag :)
råttorna behandlas som vilka sällskapsdjur som helst och får bra mat och mkt pyssel!
dem avlivas som man ska göra och det beror inte på ålder utan mest på vikten av råttan.
har ett rum till alla foderdjur som alla har stora burar m.m så ni behöver inte vara oroliga ;)
det som har hänt är att tre hanar hittade jag döda i buren men nu är det lugnt! har delat upp den ytterligare!
inga av mina djur är själa i burar förutom när dem får bebisar!