Makrill & räkor
Hur är det med makrill? Har typ alltid makrill i tomatsås hemma som vi använder som pålägg (är ben i, men det kan man ju rensa ut innan råttorna får dem), men är det okej att ge eller är det något dåligt i dem?
Och så räkor… har för mig att det ska vara okej? Såg att vi hade en hel tallrik hemma såatt…
Vet att räkor är ok, ger det ofta till mina möss, hela med skal.
Det är lugnt utan skal också antar jag, hehe. För dessa var skalade. Och med lake? Är det okej, sådana man köper i affären , asdyra xd
#2 Skölj dem i så fall, tror ej att det är bra med så mycket salt.
aa, tack =) !
Jag ger mina makrill i tomatsås ibland - they going bananas! xD
Dock luktar dte så jävla äckligt när de gömmer rester lite här och där, så det är sällan det händer. Oftast bara när jag ska städa buren dagen efter eller så.
Kan f.ö tillägga (om någon skulle få för sig att läxa upp mig) att mina fem (5!) råttor oftast brukar fö nöja sig med ½ burk makrill, så nej, det är inga mängder ^^
Skulle väl vara att tomatsåsen kanske inte är nyttigast i världen, beror ju på vad den innehåller. Men direkt farligt är det inte. Kan inte komma på någon fisk råttor inte får äta, förutom lutfisk som är BIG no-no. Lika bra att varna, såhär i juletider.. lutfisk är dödligt för råttor.
… och skalade räkor går som sagt utmärkt att ge, men med skal blir det nyttigare.
Ge gärna dagen före burstädning, så blir det lättare att ta reda på ev. rester. Luktar ju som bekant ganska illa annars..
Va är de som gör lutfisken dödlig?
Har aldrig lutfisk hemma men lika bra o veta :)
// Stephanie och hårbollarna 
#8 Vid avlutningen av fisken bildas ett protein, lysinoalanin (LAL), vilket skadar njurarna på råttor (nefrocytomegali, hittar inte exakta innebörden av det men betyder ungefär njurcellsförstoring). 250ppm LAL är tillräckligt, och lutfisk innehåller ca 300ppm LAL.
ahaaa, i see :o
// Stephanie och hårbollarna 
de va mycket intressant å veta, nu behöver ja ibte vela vid makrillen längre. tack tack