Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 828 ggr
darkness
0

Nöt-knastraren

När råttor "knastrar" med tänderna så kan ju de betyda olika saker
De kanske mår gott o mycer

De kan vara sura eller irriterade

m.m.

Då undrar jag vad min råtta är p för humör?
Hon fick en hasselnöt med skal som hon försöker tugga sönder och det går inte så bra för henne, hon har nu sutte med den i 15 min hitills och emellan åt så knastrar hon tänder.

Kan hon vara irriterad på att hon inte får upp nöten? Flört

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Cis-j
0

Så brukar mina också göra om de inte får upp dom med en gång. Jag ser det väl lite som att de blir så vansinnigt frustrerade att de börjar knastra :P kite för att avreagera sig liksom ^^

darkness
0

haha jaa och Flisan är så söt och smart. hon har tryckt upp nöten mot ett hörn och så har hon lagt sig raklång och gnagar ^^

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan det inte vara lite för att dem "slipar" tänderna lite grann? ;) Så har jag uppfattat det i alla fall, haha. Fast hade varit lite roligt om det var för att de blir frustrerade, hade en gallergnagare förut, och hon knastrade också likadant som de är vanligt att de gör med nötter ^^

"vafan, varför funkar det inte? Jag vill ju uuuut!"

Cis-j
0

alltså jag har tyckt att det låter som att de verkligen blir frustrerade, för det låter annorlunda på knastret. Alltså om man jämför med mysknaster så flåsar de liksom samtidigt, eller om ni förstår vad jag menar. alltså när de är frustrerade, så flåsar dom samtidigt, men inte när de mysknastrar. Så gör de i alla fall här hemma ^^

Anvariel
0

Svårt det där. Jag upplevde att mina tösar knastrade i situationer som var jobbiga, som för att lugna sig. Bra exempel på situationer: vid veterinären, på tåget, hos min syster (med hundart flängandes runtomkring). Då var de också extra mammiga och ville sitta och bara gosa lite försynt. Själv-meditation? :)

darkness
1

mina kunde även knastra när de t.ex. låg o myste på axeln eller bak i nacken :P Gud vilken härlig bild ^^ Så såg typ flisan ut när jag satt utanför buren och åt rostade mackor med skinka. och jag kan ju inte motstå hennes blick :* Men man kanske får kolla hur deras andra kroppspråk är oxå? t.ex. om de har örona bakåt så kanske de är arga när de knastrar och när öronen är i "normal"läge så kanske de e lugna m.m

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 haha tack :D har en precis när hon knastrar också, som jag tog i samma veva. haha ja, under den perioden var hon över tre år och bodde ensam (det syns inte ellerhur? hon ser ung och pigg ut tycker jag Skrattande) Och eftersom hon bodde ensam så ville hon vara med mig varje vaken stund, när jag tog bilden satt jag framför och retade henne för att buren var stängd, haha.

oops, förlåt för Off topic Oskyldig

darkness
0

haha naw va söt :3 ser ju inte så gammel ut :) Liiite roligt att retas med råttorna ^^ Äsch brukar själv köra OT. och nu fick jag den förkortningen förklarad ^^ tackar :D

mieeow
0

#8 haha som jag då ^^ ja, hon var så söt Rosie

darkness
0

Mja :) riktig sötnos

mieeow
0

Men! D: nästan hela inlägget försvann ju 3 :( berättade att hon åt upp min hunds mat när hon var ensamråtta och fick gå fritt i lägenheten när jag var hemma, stackars yoshi vågade inte säga ifrån utan gnällde bara :P

darkness
0

nämen ^^ va är de för hund? :)

mieeow
1

Jack russell terrier :) hon vågade inte säga ifrån eftersom jag var där och hon vet att hon inte får :P

darkness
1

Ahhaa ^^ Men de e bra att hon vet vad ho får och inte får göra :)