Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1747 ggr
Legendary
15

Trist

Hej allihop!

Jag sitter här och känner mig jättedepp och tänkte att jag skulle skriva av mig eftersom jag annars bara sitter och våndas över att jag inte "fått säga mitt".

Jag satt för en stund sedan och surfade omkring på internet och tänkte att jag skulle googla på mitt namn - Annika Dennerståhl. Jag tänkte att det skulle kunna vara kul att se vad som faktiskt kom upp då jag aldrig gjort detta tidigare. När jag gör detta kommer det upp en massa alternativ och ett av dessa är från ett råttforum där styrelsen varnar för mig.

"Likaså en Annika Dennerståhl som två gånger lämnat in råttor till ** för att hon var så otroligt allergisk och nu visar det sig att hon haft råttor i många år och även startat upp råttomplaceringsverksamheten Råttkompaniet"

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag har haft råttor i många år och det var ett kraftigt slag när jag från ingenstans utvecklade allergi mot bland annat tamråttor. Efter mycket om och men bestämde sig min sambo för att lämna in småttisarna till denna omplaceringsverksamhet för tamråttor och vi blev så glada när vi fick hjälp. Att dessa fantastiska människor hjälper till är för mig så himla fint.

Att jag lämnat in tamråttor två gånger stämmer inte och det är lögn. Senare samma år när jag var hos veterinären med en utav mina vovvar stötte jag på en kvinna som skulle avliva sina osålda råttbebisar. Råttälskare som jag är i grund och botten tog jag hem dessa och lät dem landa hos mig så jag kunde säkerställa att dem var friska och krya. Jag hade grav astma och jag kunde inte åka till arbetet vissa dagar pga hur jag såg ut i ansiktet med uppsvullna ögon och eksem. Då hörde jag av mig till denna omplaceringsverksamhet ännu en gång och förklarade situationen - Att jag räddat några råttor men att jag var mycket allergisk. Lyckligtvis famm jag ett fantastiskt bra hem till dessa småttisar och var sedan givetvis utan tamråttor.

Jag förstår inte vad man vill få ut av detta? Menar man på att jag inte varit allergisk alls och hittat på en historia för att omplacera djur jag inte vill ha? Alla som känner mig eller åtminstonde känner till mig och min vardag någorlunda vet vilket helvete jag har haft. Nu var jag inte bara allergisk mot tamråttor utan utvecklade grav allergi mot kvalster. Hovslagare som jag är var jag borta från mitt jobb i många månader. Jag fick en anafylatisk chock som gjorde att jag hamnade på sjukhus och den senaste sommaren år 2011 handlade väldigt mycket om att åka in och ut till just sjukhuset.

Hur jag kom tillbaka? Hade man varit intresserad av att ens veta hur saker och ting verkligen stod till hade man kunnat fråga mig. När jag omplacerat tamråttor har jag gett ut så väl mejladress som telefonnr. Kan man inte bara höra av sig och fråga? "Annika, hur kommer det sig att du kan ha råttor nu? var det inte så att du var allergisk?" då hade jag kunnat förklara och så hade man kanske undvikit att vika ut mig på ett forum?

I tråden "det här med allergi.." som skrevs för några veckor sedan skriver jag om min väg tillbaka och jag tycker inte att jag förtjänar att bli uthängd.

Jag tycker att det är fruktansvärt oseriöst att hänga ut människor utan att egentligen veta nånting. Att dessutom dra med viss osanning tycker jag inte heller är okej. Jag tycker att det känns jättetrist men jag säger inget ont om omplaceringsverksamheten. De är fantastiska…

Jag kände bara att jag behövde skriva av mig som sagt. Jag anser inte själv att jag borde bli listad som en oseriös djurmänniska då jag alltid ser till djuren i första hand. Detta gör mig otroligt ont.

/Annika

http://rattkompaniet.blogspot.com

Ratlings
1

Jag kan säga att jag hittat detta om mig också. Tycker också att folk kan höra av sig och fråga innan dom hänger ut en sådär.. Så oerhört onödigt.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Legendary
0

Rynkar på näsan

Jättetråkigt att detta hänt dig med!

Att hänga ut någon i en tråd kan jag tycka är en ganska stor sak att göra så jag kan väl kanske tycka att när man väl gör det så borde man vara tämligen säker på att personen man hänger ut verkligen "förtjänar det". Det är så enkelt att ringa eller mejla och fråga och enligt mitt tycke borde detta vara att föredra innan man väljer att hänga ut någon. Men det är som jag tänker, uppenbarligen finns det folk som inte delar den åsikten :-/

Jättetrist att höra att det hänt dig med hur som helst!

/Annika

Ratlings
0

Jo men absolut, det är samma "förening" också nämligen.

Hamnade i en jobbig sits där jag var tvungen att göra mig med 15 råttor på 2-3 veckor eller bli vräkt från lägenheten, och enda utvägen var då dom. Sen hade jag en "tingad" unge sedan långt tillbaka då jag väntat länge på den kullen. Men den avbokades då såklart, när jag knappt hade någon bostad just nu.

Men i tråden står det att jag skrivit att jag …"skulle köpa 1-2 råttungar direkt efteråt. Dessa säger hon sig ha avbokat." 
Ena personen som jobbar inom föreningen läste under en bild jag la upp på dv sen att jag tvekade på detta, jag hade väntat på den ungen i 6 månader typ. Men istället för att fråga så hoppade hon på mig. 
Några inom föreningen har också mig på FB - dom kunde lika gärna frågat hur det låg till.

// Lise

Legendary
0

Jag tror faktiskt att jag hört talas om detta, alltså din situation tidigare. Det är hemskt eftersom jag för stunden trodde på det jag läste liksom folk säkert gör när dem läser deras fakta om mig och min person..

Kan tyckas att några ord på ett forum inte borde göra så mycket men det känns väl kanske inte förrän man själv blir utsatt.

Fy sjutton förresten att behöva göra sig av med alla sina rådisar, hela 15st. Måste ha varit jättejobbigt för dig! Har du kunnat skaffa nya rådisar nu? Glad

/Annika

Ninja
4

Vansinne, direkt brott mot PUL!! Att inte moderator på forumet reagerat, svensk lag kommer alltid före forumregler.

Kontakta en moderator och begär att de redigerar bort ditt namn omedelbart. Det är verkligen beklagligt att ingen ställt frågan direkt till dig.

Såna saker kan givetvis spridas ändå, och självklart är skitsnack alltid dåligt. Tyvärr tar ju uppfödare antagligen det säkra före det osäkra och undviker personer de varnats för.

Ratlings
1

#4 Fick behålla 3 av alla jag hade, dessa är dom enda jag har nu + att jag ska få hem en av dom jag gav bort igen.

#5 Ja funderade på det, man kan ju tom anmäla sådant va jag vet.

// Lise

Legendary
0

#5 Jag funderar även jag (precis som #6 Ratlings) att åtminstonde kontakta moderatorn på denna sida. Skadan är väl egentligen redan gjord Rynkar på näsan men det skulle nog kännas bättre om mitt namn kunde tas bort. För min del tycker jag framför allt att det är mest synd att dessa personer inte haft intresset att höra av sig till mig för min version och jag tycker att det är trist att dem, som enligt mig är medlemmar i en annars mycket bra verksamhet, tror som dem gör om mig.

#6 Ok, jag hoppas att dem får stanna kvar hos matte och att alla rådisar som behövde flytta har det bra i sina nya hem Glad. Hemskt trist att det blev som det blev!

/Annika

chade
0

fy vad tråkigt att det blivit så för er båda :(
Det är galet vad pratet kan börja gå snabbt så fort något händer, och att ingen letar upp fakta eller bara rent ut sagt frågar personen i fråga hur det ligger till :(

själv tycker jag att det var väldigt guldhjärtat gjort utav dig TS som räddade dessa små råttor fast du hade allergi! Hoppas du är bättre och kan snart eller redan har börjat med ditt arbete igen!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lamina
0

Känner mig ganska säker på att det faktiskt är brottsligt att hänga ut någon sådär. Om inte enligt PUL så låter det i allra högsta grad som förtal. Tycker du borde kolla upp det…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Legendary
0

#8 Ja, det känns för stunden verkligen jättetrist Rynkar på näsan

Förvisso är jag lite lagd på det viset att jag bryr mig oftast för mycket om vad andra människor tycker och tänker men jag hade nog lyckats låta det passera relativt obemärkt om det nu inte hade varit så att jag fann detta om mig själv just på internet. Jag vill verkligen inte att folk ska ha den bilden av mig och jag hade så gärna velat fått chansen att förklara situationen innan detta hände.

Tack för dina snälla ord Glad Jag blir så glad!

/Annika

Verra
0

Jag tog ju emot dina 15 råttor Lise, eftersom det var akut!
Jag kan ju säga att jag personligen kände mig ganska blåst efter att ha lagt ut 1000-tals kronor (ur egen ficka) på veterinärvård för några av dem, när jag sedan får veta att du bokat råttungar och skriver på din sida hur mycket du läängtar efter dem. Och det alltså efter du lämnat dina råttor hos mig..

Och Annika, jag vet inte mycket om din situation men du skriver här ovan att du är så allergisk att du vissa dagar inte kan gå till jobbet och att du åker in och ut på sjukhus. Ändå väljer man att starta ett omplaceringshem för råttor? Råttkompaniet.
Det låter, i mina öron, lite skumt.

Ang. tråden är det beklagligt att någon annan än vi har kommit åt den. Den var skriven i ett privat forum som allmänheten inte ska ha tillgång till.
Vår förening får in massor av samtal och mail dagligen om råttor som akut behöver omplaceras, många är upphittade utomhus och behöver därför komma till jourhem direkt. Jourhem växer inte på träd och dem har inte obegränsat med plats heller. Det är ständigt fullt i våra jourhem. När vi då tar emot råttor eftersom ägaren då är så akut allergisk, och strax efter får veta att denne skaffat sig råttor igen, även om det bara var en "räddning" så blir man fundersam. Och ännu mer fundersam blir man faktisk när den akut allergiska personen startar en omplaceringsverksamhet för djuret hon är så extremt allergisk emot.
Platserna hennes råttor tog kunde alltså någon annans råttor ha fått. Och vi har använt forumets privata del för att diskutera bla sådana här händelser mellan varandra, för att slippa känna att vi slösar på våra platser. Misstolka mig inte för jag tycker att ALLA råttor är värda alla chanser dem bara kan få! Men om dem har en ägare som är förmögen att omplacera dem själv så kan vi fokusera på att rädda de som verkligen behöver det.

Mvh Veronica, Kontaktperson för Råtthjälpen

Legendary
0

#9 Jag tänkte att jag skulle kontakta dem som har sidan och be dem ta bort mitt namn men är lite osäker på vem man kontaktar, vad man skriver osv..

Kontakar man moderatorn, måste man ha någon lag som stödjer det man vill ta bort eller räcker det helt enkelt med att man förklarar felaktigheten i det hela och förklarar att jag personligen tar väldigt illa vid mig?

Jag känner att risken finns att jag blir överkörd eftersom moderatorn faktiskt låtit detta passera tidigare genom att låta tråden få finnas kvar.. Rynkar på näsan

/Annika

Legendary
0

#11 Nu sitter du faktiskt och ljuger…

Jag skrev inte att jag vissa dagar inte kan åka till jobbet. Jag skriver heller inte att jag nu åker in och ut från sjukhuset. Jag skrev att detta är vad jag tidigare gått igenom. Jag hänvisar även till min historia, om man är intresserad av att ta del av den (vilket du uppenbarligen inte är), och jag förstärker vikten av att kontakta personen ifråga innan man väljer att hänga ut den på ett forum.

Hade du läst och tagit del av underlaget finns en förklaring till Råttkompaniet och att du över huvud taget har mage att uttala dig om huruvida min sjukdomshistorik stämmer eller inte är för mig helt absurt. Vad vet du?

Det du skriver är i princip att utefter era antaganden är det hela mycket skumt.

/Annika

Verra
0

Jag har tagit bort tråden, annars hade det gått utmärkt att kontakta oss via något av de sätten som nämns på hemsidan. Via mail eller telefon!

Ratlings
0

Men snälla Veronica, du kunde hört av dig till mig om det istället för att ni hänger ut folk på det sättet! 
Jag vet att du skrev till mig efter det att någon annan hört av sig till dig och jag skrev som det var. Han (mao EN!!!!) var bokad sedan länge men avbokad pga hela situationen! Hurvida ni väljer att tro det eller ej är självklart upp till er, men kolla upp det med personen det rör innan ni hänger ut någon utan att veta hela sanningen. Och att dom var sjuka hade då jag ingen aning om, eftersom dom var friska när dom flyttade härifrån, förutom två som rosslade trots behandlingar.

Jag tycker absolut inte det är rätt av er att hänga ut människor sådär utan att prata med berörda om det. Dessutom kan man anmäla sådant, det är ett brott mot PUL lagen.

// Lise

Verra
0

Jag tog dig som ett exempel..
Jag inledde med att skriva att jag inte var så insatt..
Men du lägger det på vårat ansvar att googla dig och se om de du sagt till oss stämmer eller om det kan finnas bloggar och livshistorier osv??
Om vi har så fel, så är det kanske bättre att rätta oss? 
Jag vet att du kontaktat "oss" flera gånger för att omplacera dina råttor då du varit akut allergisk och behövt besöka sjukhus flera gånger bla och att du startat Råttkompaniet, en omplceringsverksamhet för tamråttor. Av den informationen så bildar jag mig min uppfattning, och det är inte bara jag som bildar mig den uppfattningen eftersom det inte var jag personligen som skrev det på vårat forum.

Verra
0

Lise, du sa att du hade läst tråden, vart i den har JAG farit med osanning?
Det jag skrev va att råttorna kom till mig privat och att dem inte hade något med RH att göra.

Och bevis finns för att du skrivit att du längtar efter att få hem din nya, EFTER att du lämnat dem hos mig. Jag trodde vi hade rett ut det men tydligen inte.
Och jag får be om ursäkt om jag tog fel på antalet du hade bokat.

Ratlings
0

Jag menar absolut inte att DU har sagt något, för vi redde ut det. Ber om ursäkt om du uppfattade det så.
Ja absolut, jag längtade efter att få hem honom efter att jag lämnat dom hos dig, det står jag för, men jag avbokade den och tänkte efter på situationen och vad som var bäst/vettigast. Jag tänker inte alltid klart, men jag tänker alltid efter innan jag gör något.

Om jag även inte hamnat i den situationen så hade jag avbokat honom av andra anledningar min sitts satt mig i. Jag skulle vilja ha hem alla igen då jag saknar dom varje dag, men det är bara en jag kan ta hem och honom vill jag ha hem. Det är för att jag enbart ska ha pojkar nu till en början och se vad situationen säger sedan när allt är på rätt spår igen. Och för den delen har jag enbart mina tre pälsbollar nu.

// Lise

Legendary
4

#16 Beroende på vad man skriver tycker jag att det är olika viktigt att kolla upp så att det man skriver verkligen överrenstämmer med sanningen. När det kommer till att hänga ut personer på internet tycker jag i allra högsta grad att det är mycket viktigt att man tar reda på tillräckligt med information innan man väljer att uttala sig om personen på internet.

Ibland kanske man inte orkar ta del av den information som finns tillgänglig för alla som är intresserade (som i mitt fall) och då kan det istället sluta med förtal och brott mot PUL som flera i denna tråd redan hänvisat till. Jag kan tycka att det är en mycket onödig väg att gå och jag ser då hellre att man gör sig besväret att antingen googla personen eller helt enkelt ringa/mejla personen i fråga.

/Annika