Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1053 ggr
Fridborg
0

Blir...så...*****...arg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hälsade på husse idag och som vissa här har vi helt olika syn på hur råttor ska skötas. Jag upptäcker att en av tanterna är FULL med gigantiska tumörer! En under varje armhåla, 3-4 cm i diameter, runt hela halsen och 2 i magen. Alla i denna storlek. Personligen tycker jag att hon ska få somna innan det börjar bli komplikationer, men han vill vänta tills det syns riktigt illa sjukdomssymptom! Jag kanske överdriver, men med tanke på vad som hänt förr skulle det inte förvåna mig att hon får lida innan han äntligen går med hette till vet.

SUCK.

Zolah
0

Men! D:<

ge karln en smäll över huvudet med en ihoprullad tidning!

Ella
0

ne en bok de gör ondare

hus-musen
1

En råtta kan klara sig fint med en tumör, beroende på vart den sitter och hur stor den är såklart. Men så många är inte ok, det är djurplågeri att låta henne gå runt så.
När hon väl visar att hon verkligen lider har det gått för långt!!

Tyvärr men han ska inte ha djur över huvud taget. Polisanmäl om han inte tar sitt ansvar och låter en veterinär avliva inom kort.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
1

#3 Jag tror hon högst har 2 veckor kvar, dessa har växt under 3 veckor nu, väldigt snabbt. Kände att hon börjar bli mager, påpekade detta och han sa att han med flit(!!!!!) inte gett henne lika mycket mat så hon inte ska bli tjock. Personligen tycker jag hon kan få äta all god mat i världen hennes sista tid! Man kände vissa ryggkotor! Hon gick som en sengångare, men han säger att hon går upp till burkanten en gång om dagen och tittar ut och springer runt på golvet som vanligt när de får springa ute.

MEN JAG TYCKER ÄNDÅ INTE DET ÄR OKEJ!

Zolah
0

Tycker du ska se till att han inte skaffar nåt mer djur då han klart inte verkar kunna ta hand om dom som behövs! är ju bara massa dumheter han gör hittils! Sorry men jag blir alldeles upprörd!

Fridborg
0

#5 Jag är minst lika upprörd som du. Vi köpte en relativt för liten bur för 2 år sen (vi visste inte bättre då) och jag har påpekat att vi bör köpa större. "Nej varför det, de trivs ju i den dom har".

Han kallade MIG djurplågare som höll upp henne lite med ena handen för att kunna fota halstumören (man kan ju inte använda båda), men lät hennes ben vara mot mitt lår så hon inte hängde.

Jag sa åt honom att enda anledningen till varför han tycker att det är djurplågeri är för att det då finns bevis för att han låtit det gå för långt. Och svaret jag får e: vadå för långt!? hon mår ju bra!!!

ALLTSÅ

Afrejd
0

Pratar du om din pojkvän? Eller vem pratar du om?

Hur som  helst så är de absolut inte rätt av honom att låta henne gå sådär speciellt inte om dom växer. Och som du säger att hon går som en sengångare då kan det inte vara bra ! =( Hade hon haft en tumör så visst då kan dom ju leva normalt tills den blir för stor men om hon har så många som hon har är de enda rätta att låta henne somna in =(

Visa honom den här tråden så kanske han förstår att han för fel. Han kanske ser att så många säger tvärt emot honom! =(

Fridborg
0

#7 Han tycker att alla här inne är larviga så jag tror dessvärre inte att det är någon idé. Att ni/jag överdriver.

Jag bara ber och ber och ber att de kommer att växa så snabbt som det bara går och att hon somnar in lugnt (dessvärre händer nog inte det).

Afrejd
0

Förstår fortfarande inte vem det är du pratar om .. Är de någon du känner alltså?

Fridborg
0

#9 Min s.k pojkvän som inte de närmaste dagarna kommer att vara det mer.

Han tar hand om mina killar för tillfället. 2 gånger har jag kommit dit och de har varken mat eller vatten.

Afrejd
0

aa då förstår jag.

Hade det vart miin kille hade jag gjort slut! usch hade blivit så arg. (förstår även att de är svårt att göra slut och säger inte att du ska göra det) sa bara vad jag hade gjort.

Han borde väl ändå inse att de bästa är att somna in!? är det hans råtta som är sjuk alltså? eller är det din?

Kan du inte ta henne till veterinär när han inte märker? eller något..

Fridborg
0

#11 Dessvärre är det hans. Den andra har ganska svårt fall av myco så jag har propsat länge på att båda borde få gå samtidigt (de är systrar).

Jag har till och med gått så långt att jag funderar på att leta reda på lugnande och ge henne en överdos när han inte är hemma så han tror att hon dött naturligt. (Kommer inte göra det, men jag har rätt desperata tankar)

Afrejd
0

#12 jag förstår dig ! Man vill ju inte att sina älsklingar ska lida. Jag tog bort 2 st råttor i torsdags pga stort sår på svansen som spred sig och den andra hade en knöl, öroninflammation och rossel. Ingen av dom gick att bota och jag tyckte inte dom behövde somna in egentligen men ändå när man tänker efter så vet man att dom lider.

Du kan väl fråga han hur han hade kännt sig om han var den råttan. Så brukar jag tänka när jag har svårt och jobbigt att acceptera att det är dags för råttan att resa vidare. :(

Vetinte hur du ska göra för att få honom att förstå. Men jag förstår hur frustrerad och arg du är !

Fridborg
0

#13 Jag sa: försök att fatta att det inte är så himla skönt att ha en stor hård knöl runt halsen att gå omkring med som känns, kanske inte gör ont att ha knölar i armhålorna men dom känns ändå när man går. Kanske därför hon går långsamt? Och vem vet om hon har ont i magen, de kan ju finnas mindre i magen man inte kan känna när det finns större utanpå. Jag hoppas hon blir riktigt dålig snabbt

Kashii
1

Boka tid hos vet. Ta med råttan dit, och killen I strypkoppel om det behövs. Lyssnar han inte på dig eller oss på forumet så ska han ta o lyssna på veterinären. Så är det bara.

Afrejd
0

Ja ring till en veterinär när du är med honom och så ber du veterinären säga vad som gäller TILL honom!

Fridborg
0

#15 Efter dubbla hyror, dubbla elräkningar och en trasig säng som behövde ersättas och en flytt har jag inte råd med att ta någon annans råtta till veterinären. Men jag tror han skulle släppa mig för en undersökning med löfte om att hon inte skulle bli avlivad. Så kanske vet. får skriva något intyg eller något.

Hallonblad
0

Ha honom till att följa med till vet så får han själv höra hur pass illa det är. Ni kan gå dit alla tre. Kanske han tar sitt förnuft till fånga och låte vet befria råttan.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Fridborg
0

#18 Han har alltid ursäkter att inte följa med, för busy på jobbet bland annat. Det är alltid jag som fått ta dit dom själv. Hans idé av en veterinär är att de är som bilsäljare, de ska alltid sälja "onödiga" saker och det slutar alltid med att djuret blir avlivat. Därför är de bara humbug. Dessutom kostar de pengar!

Zizza
0

#19 Han kan ju inte vara riktigt hundra i huvudet.. är ett djur sjuk så ska den in till vet. Har han tagit på sig att ha råttor så får han skylla sig själv om de nu är en himla belastning för honom… hemska människa

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
3

Jag upprepar, anmäl honom.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#21 Vill väldigt gärna. Men det är inte så att vi varit ihop ett halvår och precis lärt känna varandra, vi går way back och förutom råttproblemet så är han en stor tillgång i mitt liv. Man kan nästan säga att han räddat mitt liv ett par gånger. Det är därför det här blir så himla svårt.

Ska hämta mina killar idag och informera herrn att vi borde ta en paus från varandra. En LÅNG paus.

Magda
0

#22 om ni varit tillsammans länge och han bryr sig om dig så kanske han förstår hur allvarligt det här är om du gör så.. så att han åtminstonde tar råttan till veterinär för din skull om han nu inte vill göra det för råttans.. håller tummarna för dig & lilla råttan!

hus-musen
0

#22 Spelar ingen roll vad han gjort tidigare, det står i djurskyddslagen att djur inte får utsättas för onödigt lidande. Huruvida han hjälpt dig eller inte är irrelevant.
Jag hade utan att tveka anmält min sambo om situationen var likadan, och vi har ändå varit tillsammans 7 år och förlovade och bott ihop i 4 år.

Qui dormit, non peccat