Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1056 ggr
Frasselin
0

Bajs överallt!

Hur ska jag få mina råttor att bajsa på ett och samma ställe? Dom pluppar lite här och var, till och med där de sover ibland. Jag har dom ute i soffan flera gånger per dag och den verkar vara den perfekta bajamajan, även min luva. Varje dag samlar jag ihop pluppar i en hög och lägger i ett hörn i buren men det hjälper tydligen inte. Råttorna är två honor som är ca 9 veckor.

Någon som har något tips på hur man pottränar damerna, eller är det för tidigt? :)

Be careful not to become so heavenly that you are useless on Earth.

Anne.K
0

Jag hade sådan tur när jag hade råttor att dom blev rumsrena på egen tass :P Så jag vet inte riktigt hur man ska göra mer än att fortsätta så som du redan gör att flytta bajset helt enkelt :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Frasselin
0

Skönt för dig :) Jag la nyss handen i en stor klick. Lite tröttsamt. Ska prova ställa in en låda med kattsand och slänga bajset i den och hoppas på att dom är intelligenta nog att förstå vad jag menar :)

hus-musen
0

Har du en toalåda?

Det är bara att ställa fram en toalåda åt dem i buren, eller när de är ute, så fort du ser att de är på väg att bajsa så sätter du dem i lådan och berömmer dem när de gör vad de ska. Kliver de ur lådan så sätt tillbaka dem.
De kommer inte att förstå på en gång utan du får arbeta med dem. Men det är väldigt skönt när de är toatränade.

Qui dormit, non peccat

Frasselin
0

Okej, men jag tycker det är svårt att se när de ska bajsa. De gör det både när de är stilla och när de är i farten. Jag får väl försöka ändå och hoppas på det bästa. :)

Jespersen
0

Nu har jag inte behövt toaträna på ett tag då dom nya verkar fatta hur det går till när dom äldre redan använder låda, men jag tycker alltid att småttingar bajsar lite här och var.

Min teori är att dom inte riktigt kan hålla sig på samma sätt när dom är små, rumsrenheten kommer när dom blir äldre. Åtminstonde så har det här med att dom bajsar på en och där dom springer fritt försvunnit när mina har blivit äldre.

Toalådan har jag tränat in så att jag har lagt alla pluppar som har hamnat utanför däri, tills om har fattat vinken. Men nu så sköter gamlingarna toaträningen av dom små, som sagt ;)

zickan
1

Oftast brukar de lära sig själva. Enklast är att ställa fram en toalåda. Jag kör på hörn toalettern från zoo. Men man kan bygga egen själv av gb glass låda eller klippa håla i en låda med lock osv.
Mina föredrar kattsand. De går enklast på toa när jag använder det. Kör jag på bottenströt(hampa/stl/toalette) i lådorna så är de rätt slarviga på att gå dit.
Mina hanar är extremt renliga på det sättet. De både kissar och bajsar gärna i toalådorna, även om det även kommer utanför. Mina honor är lite fula och kan köra en specifik hängmatta som toalett.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sarakaka
0

Mina första råttor behövde några veckor på sig att hitta ett ordentligt toaletthörn… Flört
Men så fort jag ställde dit en skål så bajsade det utanför hörnet IGEN.
Så jag fick vara lite sneaky och lägga en avklippt kartong (jättelåga kanter) och gömma under ströet i hörnet.
Då kunde jag ganska lätt fånga upp kartongen och bajset.
När de vant sig i några dagar och bajsade där hela tiden så bytte jag till en högre och högre låda och nu går de i en skål som är av porslin från ikea.
Den är vit och fyrkantig och går inte att välta eller putta iväg, jag rekommenderar den starkt! Glad

De nya råttorna däremot tog efter de äldre först och bajsade i lådan. Men när de väl börjat känna sig lite mer hemma tyckte de att det var fritt fram att bajsa var de ville. xD
Hoppas dock på att de också bara behöver lite tid och kommer att sluta bajsa överallt sen igen. Glad

Frasselin
0

Okej. Tack för era kloka ord :) Jag får vänta in dom då och se om det blir bättre. Jag tycker mig se något framsteg då och då och det ger mig hopp ;)