Blind råtta?
Tja. Min morsa har snacka tom att hon tror att Tiffany är blind, för hon gungar med huvudet fram och tillbaka, som för att kolla upp vad som händer typ.(plus att hon är vit - och tydligen är det oftare vita djur som är blinda..) Så jag har kollat henne lite, och idag tog jag upp de två andra råttorna och hon stod och lixom väntade vid andra sidan buren, inte förens jag knackade med fingrarna där jag var kom hon, och knackade jag till vänster vände hon sig dit, tog jag handen till höger stod hon kvar tills jag knackade åt höger.. Så hon är nog blind, eller vad tror ni?
Något speciellt man ska göra för att hon ska få det lättare eller något?

Hon är inte blind, hon pendlar med huvudet för att hon försöker pejla in avstånd mm.
En svartögd råtta med utmärkt syn ser 2 dm framför sig och råttan ser allting i en vit dimma. Dvs ingen råtta har någon syn att prata om egentligen.
Ju ljusare rödögd desto sämre syn, men de är inte blinda för det. Råttor har bara inte särskilt stort behov av synen, de klarar sig utmärkt med hörsel, känsel och lukt.
Qui dormit, non peccat
Hon är rödögt dessutom så okey, då är det ju klart att hon ser sämre än de andra.. :p tnx!
Jag har också en rödögd som pendlar fram och tillbaka med huvudet. Hon har rosa ögon och ser nog väldigt dåligt. Det jag gör är att jag pratar mer runt buren så att hon vet var jag är. Och rör mig lite långsammare nära henne så att hon hinner med.
Jag hade en svartögd hona med syn på bara ena ögat, hon fungerade precis som vanligt. Sedan pejlade en av mina rubinögda sådär, men jag var bara som vanligt och hon var minst lika aktiv som de andra. Även fast hon hade sämre syn då.
Det enda viktiga att tänka på är väll kanske att man inte möblerar om allt för mycket på en och samma gång så att de inte känner igen sig. Sedan att man har allting ganska lättåtkomligt för dem. Vatten, mat och toa på samma ställe - ungefär. Så hon inte känner sig helt vilse ^^
(förresten så måste jag säga att det är charmigt när de pendlar med huvudet sådär, hoppas ni förstår mig rätt, självklart är det så synd att de ser dåligt)
Jag har en blind råtta och hon gungar inte på huvudet, det är ju ingen mening för hon ser ju ingenting xP
Jag hade en champange-färgad, rödögd råtta (hitteråtta) och han var blind. han gunga fram och tillbaka på huvudet. Och vifta man med handen framför honom så reagera han inget som alla andra råttor gör.
// Stephanie och hårbollarna 
#6 dem är inte helt blinda om den gungar med huvudet tror jag, dem "skannar" av området.
Jag har en svartögd huvudvaggare :) Och ja, det är svårt att tycka annat än att det är förbannat gulligt när de sitter och gungar med huvudet sådär…som om de diggar till ett eget soundtrack typ ^-^
Jag har två pojkar som är rödögda, en svart och en vit. Den svarta pendlar jättemycket och jättelänge med huvudet, medan jag aldrig har sett den vita göra det. Jag har inte tänkt på att han kan vara blind.. men det kanske han är.. Jag har alltid trott att han har haft bättre syn än bror sin.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
haha boomer hette han som var så, men han såg så ond ut med sina röda ögon när han gungade xD
// Stephanie och hårbollarna 
#5 ne, men mammas teori var att den lixom känner av med spröten (lr va? vad det nu heter xd), fast å andra sidan så borde den ju göra det mer då…
Ja, jag tycker det är sött när hon gör det ^_^
#11 Ja fast då antingen kryper dem mer med huvudet i marken som hundar eller i luften antar jag, min har huvudet i luften :)
Fast dom kan ju känna bra nog med morrhåren utan att gunga med huvudet. Morrhåren är ju liksom gjorda för att dom ska känna bra nog med dom…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?