Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 535 ggr
Exoticas
0

Fundering!

Hej!

Det är så här att jag ska köpa råttor och har kommit i kontakt med en dam som heter Agneta och befinner sig i Jordbro. Enligt uppgifter så ska hon för tillfället "bara" ha 48 råttor hemma, så någon form av uppfödning lä hon väl ha?

Någon som har köpt råttor av henne eller vet vem det är? =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Ninja
3

Ingen aning om vem det är, men innan du köper råttor av någon ö h t skulle jag rekommendera att du frågar om allt mellan himmel och jord, gällande deras uppfödning och råtthållning. Glad Fråga om vad personen anser är en bra avelsråtta, vad fokus i aveln ligger på, syfte med just den kullen du är intresserad av, håller sig personen till de rekommenderade riktlinjerna när det kommer till avelsdjuren (min.vikt, ålder osv). Har råttorna vettigt boende, hur mycket hanteras råttorna (viktigt, inte bara för råttornas del utan även för att h*n ska lära känna sina djur och veta att de är lämpliga för avel).. ja, allt du kan komma på.

En seriös uppfödare blir glad av engagerade och intresserade köpare, och berättar gladeligen. Ju mer du läser på innan köpet, desto lättare känner du igen skillnaderna mellan seriösa och oseriösa uppfödare.

Lycka till med ditt råttletande!

Exoticas
0

#1 Tack, Jo jag har redan tänkt att fråga en hel del. =)

Tänkte bara kolla om någon här vet vem människan är, en uppfödare och rått ägaren kan verka bra vid möte men sedan inte vara så bra som personen får sig att låta.

I nuläget vet jag ingenting om denna dam, endast att det är en släkting till en vän och har massor av råttor,min vän erbjöd mig att  Följa med och titta på råttor då hon skulle sälja ett par och få in lite nytt blod. Vet alltså inte om hon är uppfödare eller har alla råttor till sällskap. =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon