Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1860 ggr
Fridborg
0

Rabarber?

Har en påse rabarber i frysen som ingen äter upp, är det okej att ge råttor rabarber?

cosmonita
0

Ja det är ok, men tveksamt om de gillar det.

Fridborg
0

#1 Aight, får testa en liten bit. Synd om det går till spillo.

cosmonita
0

Här en länk ang mer eller mindre skadlig mat till råttor. Rabarber är visserligen med men jag antar att du inte tänker ge det som en del av den dagliga kosten utan bara enstaka gånger.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

Fridborg
0

Fan vad jag suger, även om jag läst artikeln är det vissa saker jag ger då och då (inte ofta). This ends NOW.

GeishaoChick
2

tänk på att listan är väldigt överdriven.

Innan jag visste vad Råttor i fokus var, gav jag mina råttor vad som helst. (detta var 4 år sen) mina två hanråttor levde i nästan 3 år och hade aldrig några sjukdomar. Efter jag läste mat artikeln blev jag nästan paranoid om vad jag inte får ge mina nuvarande flickor.

LindaBlue
0

Nej! Jag läste en tråd på ett annat forum som säger att det absolut inte är ok! Rabarber innehåller något som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, som är giftigt för råttor, och även för människor i stora mängder. Jag skulle inte våga chansa!

Fridborg
0

#6 Vilken tur att jag frågade först då :D

LindaBlue
0

Verkligen, ibland har man bara på känn att något inte är ok, jag gjorde likadant när jag funderade på att ge mina en bit rabarberpaj.

LindaBlue
0

Oxalsyra heter det visst, om någon undrar, som finns i rabarber.

[malda]
0

Man ska tydligen inte ge rabarber till små barn heller, av samma anledning. Om jag ska gissa så beror det på att deras organ är mer outvecklade, samt att deras kroppar är mindre. Och det senare gäller ju även råttor(!).

Fridborg
1

Det är tur att man har RiF <3

Kashii
0

hur smp är småbarn då? Oo jag åt rabarberpaj när jag var jätteliten x) jag tror inte det är ngn fara att ge rabarberpaj om man isf (om man är nojig) petar bort själva rabarbern XP jag har absolut inten aning om själva rabarbern är giftig eller inte i hur stora mängder osv :S

amehristajatack
0

Man kan inte göra något med rabarberna då? Koka eller liknande, så det farliga försvinner..

[malda]
0

#12 vad jag kan utläsa är det inte alls till barn under 6 månder och med försiktighet tills de är ca ett år.

Annat jag hittar är att bladen är extra farliga. Men det hade nog inte TS i frysen ändå ;) Annars är tipset att plocka dem tidigt på säsongen (innan midsommar), ju tidigare desto mindre oxalsyra (det som är giftigt). Annat att tänka på är att  inte tillaga i aluminiumkärl, då oxalsyran frigör aluminium, och det är tydligen mindre nyttigt att stoppa i sig..

Som jag förstått kan man alltså ge i små mängder. Skälkar, men inga blad!

Fridborg
0

#14 Kan mycket väl tänka mig att de är plockade ganska tidigt, har haft dom sen i somras eller nåt sånt. Fast då kanske de ändå blivit gamla? Jag suger på det där med fryssaker xD

[malda]
0

#15 Nejdå, än går de helt fint att använda! Jag vet inte hur länge de kan ligga som mest, men upp till ett år vet jag fungerar.

Fridborg
0

Känner nog ändå att jag inte vill chansa. Får göra en paj till mig själv istället :)

[malda]
0

#17 Jag har inte heller gett mina rabarber. Och paj är ju liksom helt okej det med ;)

MuffinsYang
0

"Rabarber* - Innehåller höga halter av oxalater. Dock ligger det under diskussion huruvida rabarber verkligen är skadligt för råttor. Kan vara endast i större mängd, men försiktighet uppmuntras."

från sidan här där det står vad råttor inte ska äta/vara försiktig med

MuffinsYang
0

Såg att någon länkat däruppe, hehe