Hur dominant?
Himalayan är recessivt. Bär inte honan på albinoanlag kommer det inte bli himalayan i kullen.

Varför just med en blå hona? Vad är du ute efter färgmässigt? Nyfiken
Annars som #1 säger, du måste para på en till himalaya eller en albino för att få det i kullen.
Qui dormit, non peccat
#2 Okej :) varför de kan bli en blå hona är för att jag själv vill ha en sådan men kan inte skaffa någon just nu, utan först om ca 1½ år eller mer.. och om hon är fin i psyket så tänkte jag avla på henne med Rubin :)
Mvh. Sanne & Djuren

Ah okej ett stort kanske alltså :) Det är mycket som ska vara bra vid avel, så jag hoppas du hittar en blå hona med bra temperament, flockegenskaper och lång livslängd och att hanen utvecklas bra i samma riktning!
Men tänk på att en hona bör vara runt 7 månader tidigast för avel, så du kan avla tidigast om lite mer än två år isåfall om du ska köpa en hona först om 1½ år.. Om du inte köper en vuxen blå hona då 
Qui dormit, non peccat
Samt att blå genen fungerar precis som himalaya genen. Hanen måste också bära blå om du ska få blå ungar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 Joo absolut :) har haft en kull tidigare så vet hur de funkar :) tack iaf! Man kan inte bli "för informerad" utan endast för lite :)
#5 Okej :)
Men jag hade en kull för ett tag sedan där jag avlade en Black hooded med en Agouti berkshire.. Fick en himalayan unge, och en siames hoooded. Samt 7st Agouti berkshire, 3st agouti hooded.
Hur går de ihop? :) om man måste avla två albinos/Himalayan/siames med varandra för att få just Himalayan/siames? Förvirrande!
Modern bar på siames anlag så som jag förstod av uppfödaren, dock rätt långt tillbaka.
Mvh. Sanne & Djuren

Finns det anlag för det så kan det komma fram i en kull. Men både mamman och pappan måste vara bärare.
Qui dormit, non peccat
#7 Är rätt säker på att pappan inte är bärare av Siames/himalayan.. den jag pratade med har sagt att de är nästan black hooded rakt igenom.. dock kan de ju ha varit fel.
Mvh. Sanne & Djuren

Kan komma låååångt bakifrån, många generationer. Och så finns såklart den mänskliga faktorn, stamtavlor skrivs av fel, man missar något osv.
Qui dormit, non peccat
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7142d6b9cb462221058d45-genetik-fraga-ang-siamese-och-himalayan
I denna tråd har Terato förklarat väldigt bra hur himalyan o siames genetiken fungerar.
o ja, dessa gener är väldigt starka, de kan dyka upp efter mer än 10 generationer eller mer.
En annan bra artikel om avel och genetik…
http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/82
#10 Färger ärvs autosomatiskt, inte polygent. Dvs de är inte starkare eller svagare än någon annan. Antingen finns de där, eller så gör de det inte.
Polygen nedärvning är en typ av gener vars egenskaper kommer fram när de är många. Ju fler av den typen av gener, desto tydligare är egenskapen. Ju färre av generna, desto svagare, kanske egenskapen inte märks alls.
Exempelvis immunförsvar nedärvs polygent.
Autosomal nedärvning är den typen vi pratar om när det är recessiva och dominanta anlag, där avkommorna får en kopia av varje förälders gener.
Anledningen till att det kan dyka upp hux flux är att för varje generation som går så minskar sannolikheten för varje individ att få egenskapen (i detta fall färgen himalayan), man har ingen aning om vilka råttor i en kull som bär på det eftersom det är recessivt och ingenting syns utan på, men det kan följa en linje i mååånga år fast att man kanske medvetet försöker para bort det.
Det hänger med, osynligt, men är inte starkare eller svagare än någon annan gen, det är helt slumpmässigt var anlagen befinner sig.
Tack alla :) nu känner jag mig en aning klokare.. samt kul att veta att min lilla black hooded bär på den genen :)
Mvh. Sanne & Djuren