Råttunge?
Sitter och ser bilder på råttbebisar och blir så sugen på en liten till. Jag har nu två råttor, de är bröder och födda i mars så de är runt nio månader. Nio månader är väl mitt i tonåren, eller? Detta är mina första råttor så jag har aldrig introducerat råttor för varandra förut. Jag har läst artikeln om introduceringar men blir ändå lite osäker.
Hur stor är chansen att introduceringen går dåligt när man introducerar en bebis till två nio-månaders? Är det vanligt att de inte alls går ihop? Är det bättre att jag väntar några månader?
Sen kommer ju funderingen upp - tänk om de inte alls går ihop? Då har jag en liten råttbebis utan kompis. Jag hade tänkt köpa en unge men det kanske är bättre att köpa två ifall det inte går bra… Det är inte det jag hade tänkt från början men då slipper jag i alla fall paniken om råttorna inte alls går ihop.
Samtidigt så är fyra råttor dubbelt så många som jag har nu, vilket ju faktiskt blir en himla skillnad…
Många funderingar, tacksam för alla erfarenheter och tankar då jag är grön inom området.
Om dina råttor är stabila och inte verkar aggressiva så borde det inte vara någon fara att introducera en liten bebis till dom :) Sen kan jag säga att jag själv inte tycker att det är så stor skilldnad på två eller fyra råttor, bara att man ger lite lite mera mat och kanske måste städa ångon gång extra i veckan i buren. sen när man umgås så kan man ju släppa ut alla samtidigt och gosa, så får ju alla upmärksamhet ändå!
Om jag vore du så skulle jag skaffa två bebisar samtidigt. Då kan dom två busa runt och ha roligt om dina äldre råttor inte är av den busiga typen. Sen när det är en sån skillnad på åldern så kan det ju bli så att dom äldre dör före (ja lite dumt att tänka så långt i förväg) så blir den lilla ensam sen om du inte skaffar dig fler såklart sen!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vad jag förstår så är de stabila och har aldrig visat något som skulle tyda på att de skulle vara aggressiva. Men sedan har jag å andra sidan inte "provat" hurvida de är stabila. De har alltid varit snälla på varandra fram till för kanske tre månader sedan då de började bråka lite mer. Sedan två månader tillbaka är det lugnt igen och nu bråkar de inte mer.
Ibland "tvångstvättar" de dock varandra vilket jag tycker ser himla roligt ut. "Nu tänker jag tvätta dig fast du inte vill!" Verkligen hemskt "straff", haha. Så tvångstvättar de varandra var sin gång och sedan är det bra. De piper aldrig eller lägger varandra på rygg mer. Antar därför att de är stabila. :)
Jo, det är sant att två ungar kanske är en bra ide så att så kan leka med varandra om de "gamla" inte vill. De är inte såå spralliga av sig. Snarare riktiga lathögar som sover i princip hela dagen. Är bara rädd att det ska kännas som det är råttor överallt om man har fyra, ibland känns de nog många med två när man äter och en hänger i ärmen medan den andra passar på att rusa fram och sno något, haha.
Ska fundera lite men det lutar åt två småttingar i alla fall. Då blir de ju mer som en flock också. Tack för svaret. :)
Har någon andra tankar eller erfarenheter så berätta gärna!
Du kan ju ta din tid med att leta "rätt" råttbebbe, vill du ha från uppfödare är det bra att ta kontakt redan i förväg och skapa en relation. Att få en god kontakt med en uppfödare innan man köper en unge tycker jag är oslagbart, du får en hum om vad uppfödaren har för avelsetik och uppfödaren lär känna dig och ditt råttägande så den känner sig trygg med att släppa iväg en bebbe till dig.
Då hinner dessutom dina grabbar bli lite äldre, om det är åldern du oroar dig för. :)
Jag skulle aldrig köpa ungen/ungarna från affär, att köpa från uppfödare tycker jag är en självklarhet. Jag har inte heller någon brådska och har just fått dessa planer på att utöka flocken. Jag kommer att fundera över detta noga och vänta på rätt tillfälle. :) Är mycket intresserad av att höra hur andra upplevt att öka antalet råttor från två till fyra. Vilka fördelar och nackdelar finns? Är det vanligt att råttor inte går ihop? Är det mycket svårare när råttorna är i tonåren? Vill veta ALLT! ;)
Jag gick från två till fyra en stund, nu är dom tre. Men jag tyckte de var stor skillnad. När dom var två var dom enkla att hålla reda på o när dom vart fyra o alla va ute samtidigt vart de mycke att hålla reda på.. Kändes som det var råttor överallt. Nu var den fjärde bara hos mig temporärt o jag tycker att tre vart enklare. O det känns som jag fått bättre kontakt med den tredje sen dess. De e iaf min upplevelse.