Boggla/ploppa!
Jag var så ledsen imorse så jag släpper ut råttorna i vardagsrummet och lägger mig och läser en bok och myser med dem ett tag för att må bättre. När de sedan gick in självmant i buren såg jag Fuji boggla med ögonen för första gången! Åh vad glad jag blev! Det gjorde verkligen min dag. Det är första gången någon av mina 4 killar bogglar med ögonen. De och de har bott hos mig i 5 och en halv vecka (jag fick dem när de var 5 veckor gamla, så allt som allt är de snart 11 veckor).
När bogglade era råttor med ögonen för första gången?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
har aldrig hört talas om de förut, vad innebär de?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När en råtta ploppar med ögonen så vibrerar de med ögonen. Man ser alltså ögonen "hoppa" in och ut! Ser lite småläskigt ut och ganska roligt.
KOlla länken så ser du! http://www.youtube.com/watch?v=euH9mTiIK6g
Qui dormit, non peccat
Faith har gjort det lite ibland under tiden jag haft henne, men nu när hon går på Baytril gör hon det typ hela tiden! :p
Leon har gjort det en gång, och Lennon någon enstaka gång.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#2 du har rätt de ser lite läskit ut. tror ja sett för mycket skräckfilm så ja tror ju de ska komma en alien eller nått liknande ut ur huvet.
väldigt glad jag sett detta innan nån av våra får för sej å göra de så slipper ja bli rätt å tro dom de va nått fel på dom

#4 Ja jag blev rätt förvånad när min första råtta gjorde så, det ser ju helt galet ut.
Lite kul är att råttor kan ploppa med ögonen när de är glada och myser, och när de är stressade, arga eller sjuka. Precis som de knastrar i samma situationer, men man får tolka beteendet lite olika.
Typ som en katt som kan spinna för att den är lyckligt eller för att den har ont så ploppar och knastrar råttor.
Qui dormit, non peccat
Mina gör det lite hela tiden.
Särskilt när de ligger och myser efter att ha putsat sig. Då brukar de ligga och knastra tänderna och ploppa med ögonen :)
Min Sam som jag hade, han gjorde så jämt! jämt jämt jämt.. han var så lycklig den mannen haha.. speciellt när man mös med honom,, då trodde man att ögonen var på väg ut :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Max, en av mina hanar som jag tog emot från omplacering, han gör det jätteofta! så fort jag kommer i närheten ^^ De små gör det mest när de är i buren och myser med varandra, jag tror det är för att de inte har tid att mysa när de är lösa i rummet ;) Kaspar (f.d Råttis :P ) Gör det också endast i buren, tror det är för att han fortfarande är skygg. Men jag hoppas har tyr sig till mig snart :)
Jag minns när jag hade med mig min första råtta till ett köpcenter, ja, det låter dumt, tänk vilken fasa om hon blir rädd och springer. Men hon var min första och tamaste råtta. Så jag hade henne i knät och gosade med henne, med fullt av människor runt omkring. Hon la sig ner på mage och började knastra och ploppa med ögonen, detta var första gången jag såg en råtta ploppa med ögonen! på ett köpcenter! :P tror dock hon gjort det innan, bara det att jag hade henne ofta på axeln, så jag kunde ju inte se XD
haha mina råttor gör det lite då och då, och de ser lite läskigt ut :)
Nån av de odjur jag har haft har ploppat med ögonen [kan dock inte minnas vem..]
Men fy fan vad rädd jag blev! Tur att jag hört talas om fenomenet innan 
Haha! måste dela med mig av bilden jag tog alldeles nyss; jag lyckades ta en bild precis när Max ploppade :D han ser helt galen ut ^^
tyvärr är den tagen genom gallret, men jag ville inte riskera att han skulle sluta ploppa och klättra till mig istället om jag öppnade buren :P vill ju ha bilder först :3
#11 AILEN EYES! ;) haha
Mvh. Sanne & Djuren
Mina gjorde det när dom låg och gosade tillsammans innanför min jacka för första gången sen dom kommit hem och sen gjorde dom det idag en sväng när dom låg och myste i hängmattorna och putsade varandra :) annars har jag inte sett det tidigare ^^
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/