Angående bottenmaterial
När jag hade mina första råttor så inser jag nu när jag läst på lite mer att jag "behandlat" dom helt fel enligt rekommendationer på både denna sajt och andra. (ung och dum som man var då)
Jag köpte det typiska gnagar torrfodret på zoo, jag använde sågspån som underlag (då jag fick det billigt från sågverk)
Jag hade en stor bur, MEN den var inte direkt superhög i höjden. Och jag hade inte mycket saker i min bur förutom en hydda och en hängmatta "typ" eftersom mina råttor var med mig i stort sätt överallt hemma. Så enda gången dom var i buren var när jag var i skola eller så.
Det som ändå förbryllar mig mest är att mina råttor aldrig var sjuka (mer än en liten förkylning som hände dom 1 gång var under deras livstid) och dom dog alla när dom var över 3 års ålder.
Hur kan det komma sig? Ren tur eller "överdriver" vi gärna att saker är skadliga för våra pälsklingar och är överbeskyddande?
Ta nu inte detta inlägg som ett påhopp eller något utan det var bara en fundering :) Kommentera gärna om era egna erfarenheter.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

Beror mycket på vart råttorna kommer ifrån och hur mycket du träffade andra. Men skulle vilja påstå att råttor som blir över 3 år är ovanligt idag med alla smittor som går runt.
Att spån av tall och gran är skadligt vet alla som jobbat på ett sågverk eller behövt vara runt det. Jag klarar inte av det alls, blir tvärallergisk.
Använde det i nödfall och råttorna reagerade omedelbart på dammet, de nös och snuvade. Bytte till vanliga sen och snuvan försvann.
Qui dormit, non peccat
Jag har också varit nybörjare och gjort alla fel (hade t.o.m. hö och hjul till mina). Det fick väl blandat resultat. Luna var pigg och frisk tills hon dog av en stroke vid 1 års ålder. Lenoir vart bessat av sitt hjul och sprang dag och natt tills hon fick hjulsvans och vi tog bort det. Hon levde tills hon vart 2½ utan några problem alls efter det. Weed däremot… Vid bara några veckors ålder visade hon dom första symptomen på sjukdom. Rosslet kom vid 3-4 månadersåldern och innan hon var halvåret hade hon snedskalle. Vid byte av bottenströ och medicinering vart det bättre, men rosslet försvann aldrig helt. Vid 1½ avlivades hon p.g.a. det.
Överdriver gör vi inte. Men när det finns risker är det väl lika bra att påpeka dom så folk slipper ta dom. Jag menar, rökning dödar, men alla som röker dör inte av det. Men varför ta risken? 
För den delen, fick inte alla dina råttor knölar/cancer? Vad jag har lärt mig (har aldrig haft några äldre hanar själv än) så är det rätt så ovanligt för hanar, även i hög ålder.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Mycket på sidan är bevisat genom noggranna studier av forskare, en del är bara folks åsikter efter deras egna persoliga studier, en del är bara hörsägen som går runt och ingen vet var det började.
Men bara för att det finns saker som är skadliga, så betyder det inte att alla råttor får problem av detta. Tror mer tanken är, varför riskera och utsätta djur för något som bevisligen kan vara skadligt om man vet bättre.
Genom försök att avla upp livsåldern och immunförsvaret på råttorna så minskar riskerna till starka reaktioner mot foder och strö. Men vi kommer nog aldrig ifrån det helt. Samma som oss människor. Finns massa saker som är skadligt för oss även om inte alla som är i kontakt med detta blir dåliga.
Ett bra exempel på annat håll är rökning/alkohol. Min mamma är typ 60. Röker rätt bra, halvalkis och har inte den jätte sundaste livs stilen. Men hon mår bättre, har mer energi än mig som inte röker eller dricker den mängden alkohol. Hon har extremt bra kroppsvärden, speciellt blodet. En person över en viss ålder som hon passerat, får inte lämna blod pga blodet brukar vara sämre. Men de vill gärna kalla henne mer än vad de bör. Just pga hon har ett toppen blodvärde mer passat för en person i min ålder och väldigt frisk på allt annat.
Så om jag ser på alla som mår som hon som röker och dricker mycket alkohol. Så måste det ju vara riskfritt för mig att börja dricka en lådvin i veckan och röka upp minst ett paket cigg per dag.
Bara omväda cigg till spån och alkohol till farlig mat. Vi vet det är dåligt och bör låta bli. Djuren vet inte att det är dåligt. De äter det som är gott och bor i det som vi lägger i buren. Så det käns lite upp till oss ägare att använda den kunskap vi har för att hjälpa våra djur som inte vet eller kan göra nått annat än att sova på det vi lägger in.
Jag hade inget bra exempel inom råttvärlden just nu som fick fram ett bra tanke sätt :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för alla era åsikter. Tycker det är ett super intressant ämne och var därför jag var tvungen att skriva av mig lite.
#1 Hur mycket jag träffade andra? Förstår inte vad du menar nu :)
#2 En av mina hanar hade en cancerknöl i bakbenet :) Men han dog ju som sagt inte av det utan av ålder och hade inga problem av den heller utan knatade runt och klättrade som vilken annan råtta som helst.
#3 Visst har man varit ung och dum som använt spån. Det är ingen jag gör idag efter att ha läst på om det.
Men samtidigt så går faktan isär lite för mig angående spånet eftersom mina råttor inte mådde dåligt alls eller hade några tecken på att må dålig trots regelbunda "check-ups" från min bästa väns mamma som är veterinär.
Hon prisade dom dock för hur pigga och krya dom var. Hennes dotter (bästavännen då) hade också råttor och lika där med det typiska kutterspånet och fodret från zoobutiken. Hennes råttor blev också gamlingar.
Hade faktiskt aldrig hört talas om detta innan jag blev medlem här och började läsa alla "klistrade" inlägg :) Ville ju förnya kunskapen lite innan jag fick hem grabbarna.
Så helt klart ett faschinerande ämne!
//Ellie

#4 Vanligaste anledningen till att råttor får bakterier och virus är bla utställningar och huruvida man tar in/träffar andras råttor.
Qui dormit, non peccat
#5 aha näe jag ställde inte ut råttor eller nått. Men mina 4 träffade ofta min bästa väns råttor :) Men som sagt det enda dom råkade ut för var en mindre förkylning en gång.
//Ellie
Kan ju fråga detta med på en gång!
Vad använder ni i era burar som bottenmaterial?
Vad har ni testat innan för att komma fram till det bästa för era råttor.
Ni får gärna dra upp allt ni testat och betygsätta det :D
T.ex. på absorberingsförmåga, lukt, råttornas beteende med just det underlaget m.m.
Tycker det är enormt skojj att läsa :)
//Ellie
Ville uppdatera lite här och skriva lite om dom bottermaterial jag använt tidigare och nu med nya grabbarna
Sågspån - Fick av en bonde som hade ett mindre sågverk. Var väldigt dammfritt faktiskt så tror inte det var exakt som kutterspån. Råttorna trivdes bra i det.
Tidningspapper/Hushållspapper - VÄRDELÖST. Fick städa dagligen och det luktade enormt mycket hela tiden.
Alspån - Suveränt material tycker jag :) Det dammar inte. Råttorna verkar gilla det. I toaletten har jag vanligt kattsand som funkar hur bra som helst. Dom gör sina behov i den och endast den :)
//Ellie
jag har alltid använt spån och vissa har dött av ålder och vissa av sjukdomar, har ju haft över 30 råttor under mitt liv och de första vi skaffa var jag 10 och nu är jag 19. Dock kan väl sjukdommar bero på vart de kommer ifrån eftersom de flesta var omplaceringsråttor, hitte råttor och djuraffärsråttor.
Men granngårdens (lantmännens) spån som säljs i såna där stora balar funkar bra till råttorna men de har inte direkt gillat coop eller ica spån. inte jag heller för den delen, eftersom den kliar.
Toalätt har inte heller vart omtyckt o.o
Så egentligen så fåt man väl prova sig fram och se så de inte reagerar konstigt på material du använder, och inte får utslag m.m sen ska även du tåla det eftersom du oxå tar i det :)
// Stephanie och hårbollarna 
OT: min hane fyller 3år, 7 feb :) hoppas han når upp till det!
Mvh. Sanne & Djuren
Jag har haft 5 råttor (2+3) i två omgångar och kan bara konstatera att spån inte funkade till någon av råttorna (fick rinniga ögon), och halm fungerade inte till de första, de andra har jag aldrig provat med (spån fick de ha en gång i brist på annat vilket jag fick ångra…).
Alspån har fungerat till båda, men numera har jag hampströ. Och förutom att hampströ är ett bra material som de inte blir rinniga i ögonen av (mao inte dammigt), inte har några "konstiga" oljor som barrträd, och dessutom suger bra och håller lukt borta så finns det ingen anledning att inte ha det.
Och att en bal hampströ (hårt packat 50 x 50 x 80 cm ungefär) kostar typ 130 kr, och räcker nästan ett år till mina 3 råttor gör det ju inte mindre "dåligt"
Både bra och billigt.
Så av ovanstående anledning ser jag ingen anledning att inte använda det oavsett.
Men tillbaka till topic, så tror jag att mycket kan bero på hur ofta man byter strö, om det kanske luftar lite medan det förvaras, och hur mycket råttorna faktiskt är i spånet. Det fungerar säkert bra till många, men långt ifrån alla.
Själv har jag häst, och där är det också väldigt populärt med spån, men det är samma problem där faktiskt men där finns det givetvis fler faktorer som spelar in, t.ex hur mycket hästen står inne och ventilationen i stalet. Men en hosthäst (kännsliga luftrör) rekomenderas antingen att stå på torv eller andra strömaterial som stl (pappersströ) osv.
Hakuna matata!
#9 javisst är det så. Mina grabbar levde som sagt i 3 år i för liten bur (den var så låg) i spån och dessutom på gnagarblandningen man köper på zoo med lite grönsaker och annan mat då och då. En hane hade cancertumör mot slutet av sitt liv, dock så dog alla 3 av ålder. =) Så alla är ju olika motståndskraftiga. Men det verkar som att råttor blivit "klenare" med åren och inte lever lika länge eller lätt drabbas av sjukdomar.
#10 Håller tummarna :)
#11 Jag har haft 6 stycken (4+2) i två omgångar :) dom 4 jag hade visade inga som helst tecken på att må dåligt. Jag kollade upp dom regelbundet hos min kompis mamma som är veterinär. Dessa två jag har nu har jag alspån till efter att ha följt allas rekommendationer så har inte testat på om dom reagerar eller inte :) Tycker inte det är värt det heller hehe.
Hur är hampaströ? Skulle gärna veta lite mer om det då jag aldrig testat det :)
//Ellie