Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 980 ggr
chelona
0

Nybörjare här

Jag vill börja med att berätta att jag är nybörjare. Var snäll mot mig, jag är lättskrämd!

Nu är det som så att jag lyckades nämna till en av mina råttälskande vänner att jag funderade på att kanske eventuellt kanske adoptera ett par råttor från blocket, om jag hittade ett par som var nära mig och i behov av hem. Det visade sig under den här diskussionen att en av hennes råttpojkar börjat ställa till med oreda och bråk i hennes lilla grupp på tre, så hon hade fått sära på dem. Hon hade inte tid för både de två kvarvarande råttorna en ensamråtta, och undrade om jag skulle kunna ta honom, vilket jag tyckte lät okej. Jag har ingen egentlig tidigare erfarenhet, men jag är villig att lära mig och har sedan samtalet spenderat en massa tid med att läsa på om kost och dylikt, dessutom har jag ju henne ett telefonnummer bort.

Imorgon anländer hon med den lilla pälsbollen, och så ska vi shoppa loss efter alla prylar jag behöver. Det jag är mest orolig över är att den lilla pysen ska vara nedstämd och deprimerad och att jag inte kan aktivera honom nog, då en råtta ju helst ska ha burkamrater. Jag är för oerfaren för en introducering av nya råttbebisar(om det ens går att få tag på, min kompis har haft kontakt med den lokala uppfödaren, och det finns i alla fall inga i nuläget) och dessutom går det inte att säga om han kommer vara snäll mot eventuella nya råttor eller inte.

Sådär Det var bakgrundshistorien. Det jag vill veta egentligen är:

Hur håller jag honom aktiverad i buren? Som jag har förstått det är den största risken att han blir deprimerad. Jag kommer ju självklart att busa med honom och socialicera honom, men det blir ju ändå en hel del burtid, och då framförallt nattetid. Hur gör jag för att buren inte ska vara ett fängelse där man sitter när matte är tråkig, utan snarare "hans rum" där det finns saker som behöver pysslas med?