Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 980 ggr
chelona
0

Nybörjare här

Jag vill börja med att berätta att jag är nybörjare. Var snäll mot mig, jag är lättskrämd!

Nu är det som så att jag lyckades nämna till en av mina råttälskande vänner att jag funderade på att kanske eventuellt kanske adoptera ett par råttor från blocket, om jag hittade ett par som var nära mig och i behov av hem. Det visade sig under den här diskussionen att en av hennes råttpojkar börjat ställa till med oreda och bråk i hennes lilla grupp på tre, så hon hade fått sära på dem. Hon hade inte tid för både de två kvarvarande råttorna en ensamråtta, och undrade om jag skulle kunna ta honom, vilket jag tyckte lät okej. Jag har ingen egentlig tidigare erfarenhet, men jag är villig att lära mig och har sedan samtalet spenderat en massa tid med att läsa på om kost och dylikt, dessutom har jag ju henne ett telefonnummer bort.

Imorgon anländer hon med den lilla pälsbollen, och så ska vi shoppa loss efter alla prylar jag behöver. Det jag är mest orolig över är att den lilla pysen ska vara nedstämd och deprimerad och att jag inte kan aktivera honom nog, då en råtta ju helst ska ha burkamrater. Jag är för oerfaren för en introducering av nya råttbebisar(om det ens går att få tag på, min kompis har haft kontakt med den lokala uppfödaren, och det finns i alla fall inga i nuläget) och dessutom går det inte att säga om han kommer vara snäll mot eventuella nya råttor eller inte.

Sådär Det var bakgrundshistorien. Det jag vill veta egentligen är:

Hur håller jag honom aktiverad i buren? Som jag har förstått det är den största risken att han blir deprimerad. Jag kommer ju självklart att busa med honom och socialicera honom, men det blir ju ändå en hel del burtid, och då framförallt nattetid. Hur gör jag för att buren inte ska vara ett fängelse där man sitter när matte är tråkig, utan snarare "hans rum" där det finns saker som behöver pysslas med?

Kan man lära en råtta att leka självständigt så att han har någon form av underhållning?

Hur gör jag för att han inte ska frysa, vilket tydligen också är ett vanligt problem hos ensamråttor? Kan buren stå vid elementet(10-20 cm ifrån, eller något), eller blir det för varmt då istället? Lägenheten är rätt kall, trots att alla element är på högsta värme och varma när man rör dem(man bränner sig inte på dem när man tar på dem, bara om man håller kvar handen för länge). 

Krångel krångel. Jag hade varit mycket mindre orolig om han hade haft en kompis att busa och mysa med.

💣

mikeiko
0

Välkommen till RiF :D

Hur många grader har du hemma? Det är alltid bra med  fleecefilt på/över delar av buren, håller värme och skyddar för drag.

AliceTheGirl
0

Är det bara jag som är ute och vimsar, men ska man inte minst ha två råttor? :)

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

HannaRosberg
0

Fast skrev hon inte att det finns stor risk att råttan kan bråka med nya medlemmar i flocken ifall hon skaffar en kompis till honom? Eftersom den hade gjort det med sin tidigare flock. Det finns alltid undantag. Annars kanske hon helt plötsligt får 2 ensamma råttor istället,

chelona
0

#1 Jag har tyvärr ingen aning om hur kallt det är i lägenheten. Det finns här ingen termometer. Får väl skriva upp det på inköpslistan

#2 Jo. Och han bodde i en liten grupp på tre, men blev aggressiv. I dagsläget går inte att säga om han kommer vara snäll mot en annan råtta eller inte, men jag skulle behöva sjukt mycket hjälp och stöd från en närvarande människa om jag skulle försöka introducera honom till en kompis, då jag personlige inte har erfarenheten som krävs, och dessutom vill jag inte hamna i den sitsen som min kompis har suttit i med honom, att hon varit tvungen att omplacera för att det inte fungerar. Som redan sagt hade jag varit mycket mindre orolig om han faktiskt hade en kompis.

💣

Allamej
2

Ok, först och främst så vill jag dementera alla rykten du har hört ang. varulvar, vampyrer och zombies inne på RIF. Klart överdrivet och vi har en förträflig stab av folk som är här enbart för att ta hand om monstren. :)

Sen om du ska ha honom som ensamråtta så är det ju inte buren som ska vara fokus i hans liv, han måste ju få vara med dig när du är hemma och vaken.

Springa runt och leka, kanske köpa ett par pingisbollar åt honom som han kan spela med, nötmixar med skal som du gömmer på olika ställen i buren innan läggdags så har han att göra även när du ska sova men köp öronproppar också för skalen ekar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mieeow
0

Det du måste tänka på om han ska vara ensam är ju att du ska vara hans flock så gott det går, vilket inte går HELT men ändå en del. alltså behöver han vara med dig hela tiden när du är hemma, utan att tvinga honom förståss. Men t.ex ha buren öppen när du är hemma, så han kan gå ut och in när han vill.

Det som jag tror är svårast att efterlikna är närheten, när de tvättar varandra, sover i hög osv.

Lycka till :)

Banankaka320
0

Om en råtta blir deprigmerad så kan man inte ha den som ensamråtta :o Och som ngn sa är ju det meningen att han ska vara ute med dig hela tiden ändå så det är inte så himla noga att buren är superrolig, bara att den är avslappnande med gömställen. Hur gammal är råttan? Var det han eller ngn annan som blev aggressiv? Det kan ju ha med burkompisarna att göra. Har en råtta som inte fungerar i min andra tjejflock utan då blir hon som en tyran medans i den flocken hon är i nu så är hon en ängel :)

hus-musen
2

Men du, finns du i Gävle som din profil säger? 
Det finns flera kunniga tjejer i gävleområde, och det finns flera privata uppfödare och zoo som har råttor. Så det är inte särskilt svårt att få tag på råttor. NU vill jag inte rekommendera zooråttor, men i värsta fall kan man faktiskt få tag på ungar därifrån.

Jag tycker att du ska prova ändå med en unge, efter att han ha fått flytta till dig, eller en stabil vuxen.
Att han inte funkar med de nuvarande är en annan sak, han kan vara överdominant, det kan vara tonårsåldern, det kan vara de andra som mobbar ut honom.

Och som de andra säger, om råttan blir deprimerad av att sitta ensam så funkar den inte som ensamråtta, då behöver du skaffa en kompis den fungerar med eller avliva den, allt annat är djurplågeri. Så det behöver du ha i baktanke om det inte skulle fungera.
En människa kan aldrig fullt ut ersätta en råttkompis.

Buren behöver du ha många aktiviteter i, hängmattor, hus, rör osv. Nötter brukar uppskattas och sånt man hänger upp som råttan får kämpa lite för.
Toarullar och lådor fylda med rivet papper eller fleece så han får bädda och riva med kan uppskattas.
Och såklart utetid med dig, gärna ett par timmar om dagen eller om buren kan stå öppen så han kan gå ut när han vill när du är hemma.

Qui dormit, non peccat

Crapsurraren
0

jag finns i gävle och har råttor :) du får mer än gärna prata med mig om det är något ^^

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

darkness
0

vik ihop lite tomma toarullar och lägg i godbitar eller en kartong kanske? det har alltid uppskattats av mina monster :D

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

chelona
0

Nu är jag tillbaka vid datorn igen, det har varit lite hektiskt under de här fyra dagarna. Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få, jag vill verkligen bara att han ska ha det bra. Just nu ligger han och knastrar på  sin självutvalda plats på mitt skrivbord, men jag tycker definitivt att han behöver åtminstonne en kompis, för även om jag inte har någon erfarenhet av råttor så tycker jag han ser ledsen och ensam ut. Det kan vara att han är på en ny plats utan någonting han känner igen, men jag tror att han bara är ledsen. Får dåligt samvete så fort jag går och lägger mig för natten och vet att han kommer vara vaken och ha tråkigt. (Inte för att han är så intresserad av att umgås med mig, mig är han rätt neutral till och bryr sig inte så mycket om mig om jag inte håler i mat. Men så är jag ju också den skumma människan som tog mattes roll.)

#7 Han fyller ett år nästa månad. Jag tror han har fått vara ensam i ungefär en månad nu efter att han gav min kompis alfa blödande sår på bakkroppen, och hon inte hittade ett nyt hem till honom. Vi har kommit fram till att aggressiviteten kan bero på att han själv vill vara ledare, vilket vore fint om det var så.

#8 Jag har tyvärr ingen aning om hur jag ska kunna komma i kontakt med råttkunniga i Gävle, annat än via den här sidan, och att det ens fanns uppfödare här visste jag inte. Jag vet att de har småråttor ute i valbo på djuraffären där, men jag har inte alls erfarenheten nog att se skillnad på rangordningsbråk och "nujävlar ska du dö"-bråk, så en introducering kan jag inte genomföra själv. Dessutom är jag lite orolig för sjukdomar och dylikt då lillskiten redan har dåliga luftvägar.

#9 det vore guld värt, faktiskt.

#10 Han har inte fattat det där med att det kan finnas mat i dem än, så än så länge lägger jag bara maten i dem utan att vika kanterna. x) Brukar "gömma" mat lite överallt i buren. Bara för att se om han upptäcker den eller inte. Hittills är han smartare än mig.

💣

Crapsurraren
0

#11 Om du skaffar en råttbebis kan jag nog hjälpa dig med introduceringen :) Kolla hellre med uppfödare här i närheten än att köpa zooråttor. Då får du veta vad för sorts råtta du får till beteende och hälsa.

Det är inte alltför svårt att göra en introducering. Låt dom ha sina separata burar först. Låt dom mötas på en neutral plats (alltså inte vid sina burar utan kanske i ett annat rum som badrum eller kök?)

Ge dom lite godsaker och låt dom träffa varandra där i olika tidsperioder. Typ under en veckas tid kanske. Så länge dom inte skriker och jagar varandra bits så dom får blödande sår så är det lugnt. Pip och naffsande är normalt för att bestämma rangen. Om allt går bra så kan du testa att sätta ihop dom i en bur tillsammans :)

Har jag glömt något nu resten av råttorifokus folket? ^^

//Ellie

hus-musen
0

Ja ett bra tips är ju artikeln om introducering som finns här! Den beskriver lite mer ingående på tecken man ska se upp med och hur man ska göra Glad

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor

Qui dormit, non peccat

Crapsurraren
0

#13 tummarna upp. Den tråden hade jag missat:D

//Ellie

chelona
0

Fint! Då behöver jag bara få tag på en uppfödare med hanbebisar som inte är tingade. Var hittar man en sådan? (Jag har inte bil och är student så resan bör vara inom rimliga gränser).

💣

Crapsurraren
0

#15 annonsera här på iFokus :) transport kan oftast ordnas genom transport.ifokus.

//Ellie