Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1762 ggr
mikeiko
0

Err...råttsäkra SÄNGEN!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jao, mina älskade ligister hittar alltid nya gömställen. Efter att ha spärrat av bakom/under kylskåpet och spisen hittade de under skåpen, efter att ha spärrat av där hittade de inne i bäddsoffan. Efter att den spärrats av blev nästa sectret headquarters alltså INUTI RESÅRSÄNGEN.

Blir tokig. Tips på hur man råttsäkrar en säng!?

BEHOLD THE RATCAVE!

hus-musen
0

Högre ben!
Eller spika en planka under så de inte kan hoppa upp.

Skrattande

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Den här delen, blev ingången till deras nya secret lair. Tur att man hör dem iaf. Annars hade jag fått leta som f*n…

Cis-j
1

Häfta fast nät under! Har jag gjort under min, kan fota och lägga upp om du vill :) Passade på att göra likadant under soffan också när jag gjorde det, just in case liksom.

mikeiko
0

Smart! Vad för typ av nät?

Cis-j
0

Jag köpte ett skitbilligt på öb. Sånt hönsnät som är dränkt i nån grön färg. Det är hyffsat mjukt utan att de ska vara intresserade av att tugga på det, och det blir inte några vassa kanter. Mina har inte orkat tugga sönder det på ett och ett halvt år och då har de fått vara ute halva dagarna i stort sett. Sedan finns det säkert de som tycker att det kanske är säkrare att köra på ett galvaniserat nät, men då blir det dyrare och det blir fler vassa kanter.

Mina gjorde för övrigt exakt så som dina gjort på sängen, sedan gömde de mat i den också. :S

mikeiko
0

Um…och finns nån bra tillfällig lösning? Har ju inget nät hemma och måste låna häftpistol av pappa…

mikeiko
0

Haha ja, det är ju det där med matsamlandet, sladdbitandet (och bajsandet) i gömställena…hade det inte varit för det så hade de ju kunnat få vara där…

Cis-j
0

spärra av med någon slags skiva runt hela sängen? typ lådor och annat som du kan ställa hela vägen runt xD

mikeiko
0

Haha åh, skulle om det gick, men då kommer jag inte fram till sängen själv, den är i en alkov xD

Cis-j
2

haha du får stagedivea in i den! :D

mikeiko
0

xDDDD

mikeiko
0

Det här fick bli en tillfällig lösning :P xD

mikeiko
0

#1 haha asså jag ser verkligen en helt galen säng framför mig på typ styltor xD

mikeiko
0

#3 du får jättegärna lägga upp bilder förresten, så jag vet till sen, när jag kan få hit pappa+vettigare verktygslåda :D

mieeow
0

Mina gör likadant! som tillfällig lösning skruvade jag av benen på min säng, så den stod direkt på golvet. Idag har jag sysslat med att häfta nät där dem kryper in. Jag köpte något sorts myggnät av aluminium på hornbach, tog ett tag att hitta eftersom alla såg ut som frågetecken när jag frågade efter finmaskigt nät av något sorts järn/stål/liknande. Men hittade då tillslut en rulle myggnät av alluminium.

Kan också lägga upp bild på hur det ser ut, men gissar att det ser likadant ut som Cis-J.

Btw om du införskaffar detta nät så måste jag varna om kanterna, första gången jag pysslade med det fick jag flera rivsår. Det är små strån av aluminium som spretar när man klipper sina bitar, men viker man in kanterna så är det ingen fara :)

mikeiko
0

Gärna! Alla tips och idéer är välkomna :D

Anvariel
0

Yup…. been there, done that. :S Jag hittade aldrig någon bra lösning så jag sätter en liten tass här så jag får bra tips för framtiden. :)

Jespersen
1

Jag nätade hela undersidan på min soffa när jag tröttnade på att höra dom slakta den innifrån när jag satt och tittade på tv. Dom har inte lyckats ta sig in igen, än så länge :P

Dom hade hunnit gnaga upp tunnlar i stoppningen genom armstöden, hela vägen igenom. Marodörer.

Jag önskar dock att jag hade tagit sånt nät som #5, för jag lyckades flänga nätet i ansiktet och stack mig igenom läppen och skrapade upp hela knät på det hårda nätet jag köpte.. Lyckades även springa rätt i i en halv cm lång pigg från nätet med tån senare, och få in piggen precis under nageln. Höll på att svimma kan jag tala om :P Satt och svettades och mådde illa i typ en kvart.

Terato
1

Jag köpte denna sängstomme: IKEA BRIMNES

Efter det har jag inga problem med råttor som vill ta sig in i mina madrasser. Dessutom är den här sängen så hög att de inte kan hoppa upp i sängen heller.

Den finns som enkel också: BRIMNES ENKEL

Dock kostar en enkelsängstomme lika mycket som en dubbelsängstomme!

Men jag kan varmt rekommendera denna. Lådorna är dessutom jättestora, man får plats med mycket där i.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Här är också en variant: ODDA

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Alenzi]
1

har du lagt märke till hur äldre möbler, t.ex. matbord, har svarvade ben med omväxlande stora klumpar och smalare partier? de är utformade så för att hindra ovälkomna råttor och möss från att ta sig upp från golvet. Läge att dejta en snickare?

mikeiko
0

#19&20 Ah, det får bli till nästa boende, bor i etta med sovalkov nu = inte plats nog :)

#21 Haha va, men det där måste ju vara en myt, det är ju lättare att ta sig upp för något oformligt än bara rakt…

[Alenzi]
0

#21 Det var en antikvitets- och kulturarvsexpert som berättade det som lite kuriosa i en föreläsning (egentligen pratade han om vattenavvisande fönsterprofiler) så jag tror källan är relativt tillförlitlig :) men tänk på hur de där bollarna ser ut, jättestora och blanklackade. En sån kan man ju inte ta sig upp på underifrån..

Elshira
0

Jag har gett upp med att ha råttorna lösa i sovrummet… Det första halvåret höll de sig snällt på sängen ända tills den ena råttan fick för sig att "fallskärmshoppa" från ett bord… Efter det är de inte kvar någon stans xD

Jag har köpt ett finmaskigt hönsnät som jag använt mig av när jag gjort min hemmagjorda bur, maskorna är ca 1.5-2 cm stora. Jag köpte en liten rulle på granngården för någon hndring.

Kanske skulle man ta och orka fixa det under sängen… Man vill ju inte råka sätta sig i sängen med en råtta där!

Hakuna matata!