Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2547 ggr
Mezzzanina
0

Dumbo råtter!!

Hej!!

Satt och läste lite om råttor på nätet och blev nyfiken på Dumbo råttor.

Kan någon berätta mer om dem för mig som inte kan så mycket?Jag vet absolut inget om dem, men de såg sååå söta ut!!Glad

Jag har själv ett par vanliga rått flickor som bor hos mig.Men jag blev klart intresserad av dessa Dumbor råttor!

När jag såg bilder på dem blev jag lite sugen på att få äga en själv.Men jag befinner mig på Gotland, så det är inte så lätt att få tag i en sådan liten sötnos!!/Mezzzanina

EmmaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dumboråttor skiljer sig inte nånting ifrån toppörade. Dom har samma temprament osv, det är bara det att öronen sitter lite längre ner & har en annan form.

Änsålänge finns det bara en SRSreggad uppfödare av dumbo i landet, och det är Ale's.
Jag har själv 2 dumbos, men dom kommer ifrån djuraffären

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mezzzanina
0

Aha!!Skall hålla ögonen öppna efter Dumbo råttor.Skall kolla den uppfödaren och så får jag väl kika in i djuraffärerna med då.

Jag var med i SRS, jag tror det var 1983 (Då hette det Hamsterföreningen) men så blev de separerade och det blev SRS.Jag hadde en del råttor som jag ställde ut då.Men nu har åren gått och jag har inte haft några råttor på läng förrän nu.

Och när jag började att läsa mer på nätet så såg jag Dumbo råttor,Nakna råttor, och Rex.Rex, då på 80-talet var ganska nytt och svårt att få tag i.Stort tack för ditt svar!Om du har någon bild på dina Dumbo råttor så skulle det vara kul att få se!!Stort tack i alla fall!/MalinSkrattande

Magda
0

Atta

Zen Atlantic Ocean

Idun

bidrar med bild på mina 2 dumbo töser

EmmaG
0

I mitt första inlägg bifogade jag ju en bild på min Hugo.
Här kommer en bild på Wille oxå

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Taci
0

Ja visst är dumbos så himla söta :) Min lilla dumbo-tös Lillemor e helt underbar :)

På bilden - en bybadad dumbotös, inte alltför nöjd med tillvaron just då ;D

Maliceangel
0

Jag har hört att dumbosar kan ha lite sämre hörsel pga att hörselgångarna inte går som dom ska?

Bellona
0

Eftersom dumboråttor är så eftertraktat ska man vara noggrann att undersöka deras bakgrund när man ska köpa dem. Det finns många som avlar hejvilt bara för att få fram dumbo och struntar i mycket annat än just dumboörorna. Ett tag hörde man ganska mycket om dumboråttor som var knepiga i temp efter dålig avel. Jag hade själv två såna ett tag som var hispiga och nervösa trots en bra uppväxt från att de var 3 dagar eller så, så jag råder verkligen till att vara kräsen när man letar dumbosar :)

Just nu har jag två dumbokillar från Linda (Devo på zoonen.com ) som är helt ljuvliga. Här är Calico.

Mezzzanina
0

Åhhh vilka fina Dumbo råttor ni har!!!

Såg inte att det kommit in så många bilder förrän nu…

De är verkligen söta!!Jag har två råttor köpta från en

djuraffär, då jag inte kunnat hitta någon uppfödare här på Gotland.Nu har den ena blivit mycket sjuk och jag har talat med en vetrinär som sa att jag ännu skulle avakta lite och hålla råtta varm.Men den andra lilla tjejen sörjer…så om det inte går vägen

med lilla sjuka "Itchy" så kommer jag att skaffa en annan kompis till den friska "Scrachy".

Suck vad det är sorgligt.Om det blir en ny så skulle jag önska det vore en Dumbo..Men att få tag i det på Gotland är inte så lätt.Jag sitter i rullstol och kan ju inte resa så mycket.

Stort tack för fina bilder!!!!!

Daydreams
0

hmm hur sjuk? Sjuk på vilket sätt? Hålla råttan varm lär inte göra den frisk.

Försök hitta en veterinär med råttvana och få den undersökt!

Girlie
0

En av mina dumbotöser kommer faktiskt från Gotland.

Mezzzanina
0

Hej igen!!

Hemskt nog så verkar inte framtiden ljus för min lilla Scratchy.

Jag är helt övertygad om att det är Mykoplasma.Redan när jag hadde råttor på 80-talet så fcik vi in denna hemska sjuka.

Det som då hände var att jag själv hadde rad  på rad med Mykoplasma infektioner i mina lungar.Jag var så sjuk…

Läkarna kunde inte förstå att jag som då inte hadde barn kunde få så många infektioner med Mykoplasma.Och naturligtvis så(som alla läkare gör) så började de att tjata om att jag hadde råttor.För att se om det kunde vara en orsak så skickade jag in en av mina råttor som avlidit för obduktion i Uppsala.Då skall ni veta att det inte var så himla känt det här med att råttor fick  just problem med Mykoplasma.När då tog den sjuka råttan upprepade gånger till vetrinären så kom jag hem med något som hette Terra mycin.(Vet inte extact om jag stavat det rätt..) men inte hjälpte det mina råttor…Och inte ville jag vara utan dem.Men råttan "Megasen" som blev obducerad var svårt ansatt av Mykoplasma.Jag glömmer aldrig  hur jag sörjde henne.

Idag så är mitt imunförsvar bättre och jag är inte rädd speciellt för att få Mykoplasma.Men jag är lite försiktig.Och jag vill inte leva utan råttor.Men den ena som jag har nu är mycket sjuk.Imorgon skall jag tala med vetrinären igen.Men lilla Itchy har mycket svårt att andas och ligger mest..Så det ser inte ljust ut.Hon är inte äldre än 8 veckor nu och redan så sjuk…

Jag har låtit separera råttorna, men Scrachy är ledsen må ni tro.Jag har henne med mig hela tiden.

Jo, "Girlie", jag talade med en tjej här på Gotland som har 23 råttor.En del omplaceringar.Hon verkade väldigt trevlig och berättade att hon hadde några Dumbo, men att hon för det mesta födde upp råttor åt sig själv.Om jag minns rätt så bodde hon i Havdhem.Vart kom din lilla Dumbo ifrån.

Vad säger ni som kan..Om det ej går vägen med lilla Itchy, skall jag då genast skaffa henne en kompis?och i så fall spelar åldern någon roll??Jag skulle verkligen önska att om det blev en råtta till att den i så fall kommer från en uppfödare.Och om det går, så gärna en Dumbo.

Hör gärna av er med tips!!

Malin