Bra psyke?
Lilla Dryad har alltid varit en speciell historia. Vet inte om det är för att han är min enda dumbo eller om han lyckats beröra mig något mer än dom andra. Oavsett så är han min eviga lilla älskling, men oavsett, till saken.
Eftersom Chanks börjar bli gammal och lite trött i bakbenen så har jag börjat ge alla råttorna räkor nästan varje dag (glömmer ibland, har inte fått in rutinen än). Chanks och Rosco gör som vanligt, sliter tag i det första dom får se som luktar räka och drar iväg med det. Dryad har alltid tagit räkan så fint och försiktigt, men idag gjorde han något annat.
Han är den enda råtta jag kan stoppa in fingret till utan oro om jag luktar mat eller inte, Han griper tag med tassarna och undersöker först innan han tar med munnen. Den här gången ville Dryad dock inte ta sin räka och jag blev chockad och livrädd! Det är det bästa han vet, något måste ju vara fel!
Men han verkar intresserad och sniffar som en galning över hela min hand. Då han är champagne roan (blekt nu, tyvärr…) så har han röda ögon och ser inte så bra. Nu är han ca 1 år och sju månader och kanske har synen försämrats lite mer. För han rör inte räkan jag håller fram utan går bort till Rosco och Chanks och försöker stjäla deras.
Så istället tar jag hans räka och lägger den på burgolvet framför honom. DÅ plockar han upp räkan, går iväg med den och börjar äta.
Ska jag tolka det som att Dryad då alltså inte kunde se skillnaden på räkan och mina fingrar? Och istället valde att gå efter dom andras räkor framför att ta vad han var osäker på om det var mat eller matte?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Kan det vara så att den räkan du ville ge honom inte var helt fräsh? Råttor har ju mycket bättre luktsinne än oss. Kanske han kände något ifrån den du försökte ge? Bara gissar.
#1 Ja, så tänkte jag också först. Men räkan verkade fullständigt okej, såg helt bra ut. När jag lade ner den framför honom så tog han den, som sagt. Då var den jättegod och intressant.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot