Rädd Råtta
Jag har inte haft råttor nu på något år och i födelsedagspresent fick jag mig två st en som är (tonåring) och en (bäbis) om man sägert så.
Och tonåringen är väldigt nyfiken och framåt från början och den lilla är livrädd men börjar bli nyfiken, men vägrar komma ut och springer och gömmer sig när man öppnar buren.
Har aldrig haft problem med att få råttor tama men denna är jätte feg och biter en när hon får chansen. eller ja hårt naffsar. Förslag på vad jag kan göra?
Har blivit biten en gång när jag var liten rejält i fingret när en råtta sprang i sängen och var helt lugn och när jag titta bort så kände jag en stor smärta i fingret och då satt det en råtta där. Så jag är mest rädd för att bli biten igen x<
// Stephanie och hårbollarna 

Vart är råttorna ifrån? Har de blivit hanterade innan?
Tålamod, tålamod och lite mer tålamod är det som krävs med rädda råttor, ge henne massor med gott från händerna så att hon lär sig att du är något trevligt.
Låt henne gömma sig och komma fram i sin egen takt, även om det innebär att du får sitta brevid buren en timme. Ta en bok så kan du göra något medans du väntar.
Qui dormit, non peccat
Jo det har blivit bättre, alltså denna är från en djuraffär annars brukar vi ta emot omplaceringsråttor från djurens vänner.
Men hon kan fortfarande bli rädd när man öppnar buren och springer och gömmer sig sen kommer hon fram och märker att det inte är så farligt. Sen kanske nästa dag så är det samma procedur. men som sagt hon är mer nyfiken nu :) men bits fortfarande medans den andra damen naffsar.
// Stephanie och hårbollarna