Färger som bleks?
Hejsan!
De är så att jag undrar vilka färger som oftast bleksbort med tiden på råttor?
Roan känner jag till, men tänkte fler?
Mvh. Sanne & Djuren
roan är den som bleker :) är kopplade till huskey å striped
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Essex, är också en form av blek gen. Men färgen bleks inte bort helt. Bara lite. vwn rätt ovanligt i sv, men dyker upp ilte här och där
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 Är vwn en förkortning? :) säg gärna i hela ord, är inte alls bra på förkortningar inom råttområdet :)
För jag har en tjej som heter Saga och ser ut som en Roan, med bläs? Antar att hon är någon from av Roan striped? Bild finns i mitt fotoalbum hära, kan möjligtvis bifoga en till här senare. Men saken är den att hon har endast blekt pyttelite just vid bläsen på huvudet, annars har hon haft samma färg i 9 månader. :)
Mvh. Sanne & Djuren
Essex bleks också har jag för mig, fast det är ju en teckning det likväl som roan. Sen var det visst någon som sa att devil bleks? Vet inte riktigt vad devil är, men det verkar visst inte vara en fär helt och hållet det heller..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Samt har även en Siames Hooded som man knappt ser hooded teckningen på längre och då är hon endast 2 månader gammal?
Mvh. Sanne & Djuren
Siameser har jag för mig inte kan ha vita tecken för själva siamesteckningen är en egen teckning x) siameser byter päls efter en viss tid och kan se ut att vara hooded men är det inet egentligen :)
//Forgetful
#6 Nej, siames är en färg och siameser kan vara teknade. Men det är inte önskvärt och avlas nog inte på…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nej skrivet från mobil och lite dåligt skrivet. Skulle bara stå MEN rätt ovanlig i sverige.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okey x) har aldrig sett någon ;O och oftast måste man vänta och se hur färgen blir för man kan inte alltid riktigt veta med siameser då de byter päls. Jag är ju sån att jag skiter om folk inte tycker vissa teckningar är fint eller inte så jag hade gärna avlat på en siames med teckning x) bara råttan i sig inte blir sjuk av det eller så :)
//Forgetful

Siameser kan vara tecknade ja, men som #7 skriver är det inte önskvärt. Jag har en siamese eubk här hemma tex. Just nu syns bara en vit svanstipp dock. Har här på sidan tidigare även sett bilder på folk som råkat få hooded siamese etc i kullen.
Alla färger kan ju blekas, så länge dom bär med sig en blekgen som tex roan. (Roan är engelska och översatt till svenska betyder skimmel. (Ni vet som häst som föds mörk och sedan blir vit kallas skimmel))
Roan är alltså ingen teckning, utan själva benämningen på blekningen. Som någon tidigare skrev kopplas dock roan sammans med teckningarna husky och striped.
jag har en tjej som är Havana hasky roan men hon bleks bara på kroppen och lite på sitt huvud och hon har fortfarande kvar sin bläs :)
jag hade en annan råtta förut som va Black Hasky Roan och hon var nästan helt vit x)
Jag hade en tjej som är siamese striped roan.. Hon är helt vit nu :)
// Lise
When nothing goes right, go left!

Det är väldigt individuellt hur mycket dom bleks, dom där roansen. Det har även diskuterats kring att det skulle finnas två olika roans, en europeisk och en amerikansk (tror jag det var) men jag är inte alls insatt i dessa eventuella varianter och kan inte uttala mig om huruvida det stämmer eller ej.
Jag har två pojkar som är av färgen "Devil", en black och en english blue. Den färgen bleks också.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Min ena råttpojke, Micke, är en Black Huskey roan, ungefär 4 mån gammal och han bleks jätte fort nu. det började för bara en vecka sedan och nu är han typ silvergrå MEN han bleks inte på huvudet, det går en tydlig V-formad gräns vid nacken. ska lägga upp foton i min profil snarast.
Jag tycker att den färgen han har nu är häftig :) ska bli spännande och se vad det utvecklas till.
Gällande den andra pojken, Molle, som är Champange Huskey roan, så undrar jag om någon vet om han också kommer blekas? har inte sett att han börjat än. Men kan champange blekas?
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

#15 Japps champagne bleks de med. Ljusa färger brukar bli helt vita, en champagne har ju inte så mycket färg från början.
Qui dormit, non peccat
16# aha okej. tack för svaret
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
Jag bumpar upp denna lite och hoppas att ingen blir irriterad, men det kändes dumt att skapa en helt ny trad..
Hur länge brukar färgerna blekas? Är det olika för färg till färg, eller individ till individ, sa pass mycket att det inte gar att säga nagot ungefär? Haller det pa hela livet?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Går inte att säga, beror helt på individens färg och hur blekningen i släkten ser ut.
Ljusa råttor blir oftast helt vita, men svarta råttor kan oxå bli helt vita. På min lilla Avatar så ser du en black husky roan med pannfläck, där är han ca 1½ år gammal och han blektes aldrig mer. Medans mammas black husky roan-pojkar var kritvita vid 1½ års ålder.
Du kan se en färgskillnad synnerligen på svarta roans redan när pigmenteringen syns på bäbisarna, de har inte samma färg som svarta råttor. Blekningen pågår hela livet, men olika mycket beroende på råtta.
Qui dormit, non peccat