Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 585 ggr
rockstar
0

Skötsel av klor

Jag undrar om man ska klippa råttors klor om man anser att de är för långa? Jag har nämligen hört att man ska de? Vad anser/vet ni?

Ninja
0

Javisst kan man det. Man ska vara försiktig så att man inte klipper för långt in bara, det räcker att klippa spetsen och sen fila lite så att klon inte blir lika vass. 
Jag både klipper och filar mina råttors klor efter behov. Vissa behöver jag inte göra det alls på, medans klorna verkar växa som ogräs på några andra..

Daydreams
0

Lättast tycker jag är att använda en nagelklippare för människor.

rockstar
0

Okej tackar då vet jah

Nemii
0

Hur lång bör en klo vara för att man ska klippa ner den? Och kan det innebära problem för råttan om man inte gör det?

Daydreams
0

Jag brukar klippa mina råttors klor när det sticks för mycket på min nacke. Men jag tar bara spetsen. Man ska vara försiktig när man klipper så man inte klipper i pulpan. fast eftersom råttor mestadels har ljusa klor så syns den tydligt.

Nemii
0

själv får jag en massa röda rivsår efter att de klättrat på min axel. men vågar inte försöka mig på att klippa.. är rädd att de ska rycka till och att jag ska slinta och klippa för mycket! De är inte mycket för att vara still.

AnnaL
0

Jag klipper när dem som de andra säger när de blir irriterande för mig, dvs när jag får rivsår. Men när jag inte klipper så har det flera gånger hänt att en av mina råttor har brutit av klorna istället när hon har klättrat runt.

En råttas klor tycks aldrig växa någonting, en annan kallade vi för "Kauz Scissortoes" och en tredje får superlånga klor men aldrig vassa.

Scissortoes klippte vi i pulpan hur många gånger som helst. Man dör lite inombords varje gång, och råttan fick trauma och blev mer och mer rädd för kloklippning (och svårare och svårare att klippa), men de överlever.

Daydreams
0

Att klippa i pulpan kan vara väldigt farligt. Det är en stor infektionsrisk. Tycker man det är väldigt svårt att klippa så be en veterinär eller kolla i en zooaffär om dem gör det.

MiaLemon
0

Kan man inte fila ned klorna istället om det bara är för att de är vassa?

AnnaL
0

#9 Absolut!

MiaLemon
0

Det finns ju sandpapper för fåglar som man kan sätta in i buren en stund då kan råtterna slipa ned klorna på det men jag tor inte att man ska ha det där jämt då klorna och huden under tassarna kan slipas ned för mycket.