Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 952 ggr
[134643]
0

Näringsbrist?

Ena tjejen här hemma äter bajs… Det enda jag kan komma på är att hon har näringsbrist, att det faktiskt är gott eller att hon har tråkigt.

Hon får en egenblandad torrfoderblandning, mycket färsgfoder och får vara ute allra minst en timme varje dag, ofta typ tre.

Jag testade sökfunktionen men fick bara upp näringsbrist vilket jag inte förstår hur hon kan ha det med maten hon får?

Så varför äter skruttan bajs? :)

hus-musen
0

I regel äter de bajs för att de saknar något ämne, de kan oxå äta för att kolla vad de andra har tuggat i sig och om det är ofarligt.
Är det en unge eller en vuxen?

Men troligare är att det är brist, ger du dem en tillräckligt varierad kost? Bara för att de får mycket så kan det vara för enahanda för henne.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

Unge, 7 veckor på söndag :)

Ja det tror jag, de äter samma sak som vi fast med mycket mer grönsaker och frukt. De får oftast frukost och middag, så bara där är det ju varierat. Vilket ämne brukar de oftast sakna?

Är det skillnad ifall de provsmakar och faktiskt äter bajs? Jag tror att hon provsmakar, kan kolla lite noggrannare senare :)

hus-musen
0

kalcium, selen,järn, magnesium, fosfor mm.
Prova och ge dem räkor, ägg med skal på(kan delas lite så de kommer åt ägget), blodpudding och kött, broccoli och spenat och se om det gör någon skillnad.

Svårt att säga vad eftersom jag inte vet hur du matar, du skriver bara varierat.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

Alright, tack för hjälpen! Vi testar med det du skrev så får vi se ifall det bli bättre :)

zickan
0

Ägg m skal, öppna lite av skalet men lämna resten på kokt ägg och blodpudding, broccoli. Samt röra av rått ägg,krossat skal,keso,vatten med eller utan lite havregryn, sedan miccra. Allt detta är något de fått rätt mycket av här och vana med att äta. Så det kommer nog slinka ned lätt :)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[134643]
0

Okej! Ägg med skal har de fått ett par gånger men ägg, keso, vatten och havregryn har i hemma så det kan testas idag! :)

zickan
0

Här hemma tuggar de mer på skalet om Man krossar ned i någon röra än att ge helt kokt m skal

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[134643]
1

Okej :) De fick äggula, skal, vatten, keso och havregryn. Det var supergott tyckte dem! :)