Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 646 ggr
Malinolsn
0

Favoriserar maten

Behöver lite hjälp nu med mina rådisar..
Försöker så gått det går (beroende på affärens tillfälliga utbud) blanda torrfodret efter "Såhär matar Terato", dvs:
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Men har ALLTID i AXA grynblandning (Havre, Vete, Korn, Råg), samt olika fröer, lite nötter och hundtorrfoder. 
MEN, dom äter nästan bara grynblandningen, allt annat ligger kvar orört i matskålen Obestämd
Dom får färskmat 2 gånger per dag, det består av mest matrester, såsom kokt ägg (med skal på), ärtor, majs, kött, potatis, pasta osv.

Känns ju lite pråligt att finkrossa ihop allting för att dom ska äta allt..
Finns det något annat sätt?

Kan tillägga att det inte är något fel på det övriga i matskålen, vad jag kan märka iallafall. Bra utgångsdatum, jag smakar på det för att se om det smakar knepigt.

Lilith
0

Jag brukade också blanda utifrån det receptet, men har slutat ha i hirs, sesamfrön, bovete och linfrön.
Allt smått struntade mina i att äta….

Så jag sätter en tass :P

Ahdnil
6

Jag blandar allt jag vill ha i en mixer. sen tillsatte jag lite vätska och mixrade allt så det blev väl blandat och malt. sen lägger jag ut det på bakplåtspapper och torkade i ugnen, vips eget pellets, mina äter det jätte bra och ingen risk dom bara äter det goda.

bara ett litet tips =)

[malda]
0

Mina tjejer jag hade var duktiga och åt allt jag hade i torrfodret. Killarna jag har nu dissar sesamfröna. Tror det där är individuellt, och dissar en råtta finns det risk att de andra hänger på.

#2 tyckte jag hade ett fiffigt tips! Absolut värt att provas.

mikeiko
0

#2 Smart!

Ninja
0

Tänk på att bakad mat har sämre näringsinnehåll än obehandlad. Det är ofta anledningen till att man inte rekommenderar färdiga pellets/gnagarblandningar till råttor.

Mina får snällt äta sin mat, jag fyller inte på förrän de åtminstone ätit en del av det andra. Dock är varken bovete eller quinoa är någon hit alls, så det ger jag inte i torrfodret. Det kan de få kokt som tillsats i färskmaten i stället. Jag tänker ju inte svälta dem för att de ska äta allt Torrfoder, vilket jag skulle behöva göra för att de ö h t skulle äta torr quinoa och bovete. Tungan ute
Alfalfafrö har jag aldrig gett i torrfodret, kan tänka mig att de inte skulle vara intresserade av det heller. Groddarna däremot - NOM.

Malinolsn
0

#2 Bra tips! :D

#5 Ajdå, vet du på ett ungefär hur mycket sämre det blir? 
Har provat med det du sa, att inte fylla på förens dom har rört litegrann av det andra, men då kör dom hundöge-stilen mot min sambo när jag inte är hemma Flört
Så ja.. Då får dom ju nytt ändå

Ahdnil
0

jag tänker så här. I affärens råttpellets finns både saker som en råtta inte behöver sen även är det mer berarbetat.

medans ditt egna är mer rent och du får i din råtta saker som dóm kanske behöver men ratar. jag torkar det par timmar i70 grader sen kan man ju lägga till några rena saker som man vet dom äter om man är rädd de får för lite.menjag tycker att det är bra att gedom en bas som jag styröver och inte dom och sen får man kompliterat med färskt. sen när man gör pelletsen själv vet manvad man har i och allt.   sen får ju råtterna färska saker.  i pellets har jag även i morötter äpple persilja m.m mina älskar det.men vissa grönsakers äter inte mina men är nyttiga då mixrar jag det och blandar ner det i tex välling och ägg gula mums.

så för att summera eftersom jag tror detta blev lulligt lol

så gör jag mitt egna pellets vilket gör att de får i sig alla viktiga saker samt kompliterar jag med färsk foder.vist kan näringsinnehållet minska lite men det får endå i sig sina viktiga saker. som dom kanske missar annars då de favoritserar.dock gäller ju detta inte alla råttor så mangör det som passar sina=)

hoppas detta hjälper dig och vi alla har ju olika åsikter =)

Malinolsn
0

#7 Jo precis, har också tänkt så.. Tusen tack! Ska prova :)