Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 545 ggr
nnettis
0

Missfärgade tänder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har tre underbara små råttbebisar, eller ja, dom är cirka 4-5 månader. Och nu såg jag för några dagar sen att två av dom har jätte missfärgade tänder. Den tredje har inte det för hon kan inte gnaga på gallret.. x) Visst dom kan va lite gulaktiga vanligtvis men deras är mörkorangea, nästan rödaktiga..!
Jag har dem i en fågelbur och ibland när dom vill ut så sitter dom och gnager på gallret, kan de bero på det?

Och i såfall, vad ska jag göra åt det för att få dem att sluta? Eller ska jag uppsöka veterinär? Kan det bero på något annat?

Är orolig för mina små damer…!

Itchy
0

då är det väldigt friska tänder de har :) inget alls att oroa sej över

You can't spell Bitchy without Itchy

nnettis
0

va bra!

Men ska jag oroa mig över att den tredje inte alls har sånna tänder då??:o

[lucke]
0

Har de annat de kan gnaga på i buren? Nötter med skal, pinnar (jag köper träpinnar i djuraffären), hundben etc. Istället för att gnaga på gallret.

nnettis
0

#3 ja det har dom, men de gnager bara på buren när dom vill ut.

[lucke]
0

Oki, har ingen erfarenhet av gallergnag…

Ninja
0

Tänder kan variera i nyans, allt från gult till orange. Är de vita bör du bli orolig.

Gallergnagning orskas av understimulans, har inte med gnagbehov att göra. Visst ger nötter lite aktivering i den mån att de får jobba lite för godsaken inuti, men oftast är det inte tillräckligt. Åtminstone inte för unga, pigga råttor.
Mer utetid, mer aktivering/hjärngympa, variation i tillvaron brukar hjälpa. Och såklart en rymlig, väl inredd bur så de inte blir allt för uttråkade när de är där.
Tristess orsakar stress, normala råttor ska inte börja med ovanor allt för lätt när det blir uttråkade, men lättstressade kan det. Den typen av råttor kräver lite mer av sina ägare, så du får vara beredd på att du kan behöva gäna en hel del tid åt dem för att de inte ska bli uttråkade.

Man bör försöka komma till rätta med det så fort som möjligt, stereotypiska beteenden kan vara svåra att bryta om det pågår för länge. Då fortsätter de gnaga på gallret för att de blivit en (o)vana, även om de aktiveras mycket.