Bruten tass?
När jag imorse satte mig vid pojkarnas bur fick jag se att en av de stora grabbarna inte stödjer på sitt höger bakben.. Jag plockade ut honom och han ville inte alls använda det skadade benet. Han hoppar/går på de andra tre. Han har det uppdraget när han går och har tårna knipta. Har inte sett att han rört tårna men han kan röra på benet lite när han måste. Det är väldigt svullet, ungefär till dubbel storlek. Och för mitt öga en aning blått. Han äter och rör sig. Inte så kvickt. Men han kommer dit han vill. Förutom till de höga ställena skulle jag gissa. Men när jag plockade ut honom satt han på taket av ett upphängt hus. Nu ligger han ihoprullad på sitt favoritställe och sover. Han störs sig inte heller av att ligga på det trasiga benet.
Kan det verkligen vara brutet, har han bara stukat det, slagit i något, klämt sig eller fått något ur led? Någon som har haft en liknande situation? Berätta gärna. :(
Jag har ingen aning om vad han har kunnat gjort. Det enda jag kan tänka mig är att han har fastnat i det gallerhyllplan (dunagaller) som sitter i buren. Jag har klämt fast en tidning på det så det inte skulle vara obehagligt att ligga/gå på eller för att de inte skulle få ner tassarna och ramla ner och bli hängande på något vis. Ungefär 2cm av kortsidan är utan papper..
Han mår bra men självklart har han väldigt ont i det.
Hur ska jag kunna hjälpa honom på bästa sätt? Känner att veterinären inte har så mycket att hjälpa mig med vid detta tillfälle mer än att röntga och avlivning om det ser helt åt helvete ut i benet.
Hur lång tid kan det vara så här illa? Jag ska hålla honom under uppsikt hela tiden och hålla koll på om det blir bättre eller sämre eller om han helt enkelt inte orkar ha det så längre och tappar livsknistan.
Jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni berättar vad ni tror är felet och tips om hur jag kan underlätta för min pojk.
Min stackars mysgrabb har ont och jag kan inte göra annat än att se på. :'(

Veterinären kommer mycket riktigt inte att kunna hjälpa dig. Det bästa är om din råtta får byta boende under en tid, dvs i en liten bur utan möjligheter att klättra och antränga benet.
Råttor är superba på att läka såna här skador själva så jag tror det kommer bli helt bra inom kort. Har du någon lämplig bur tror du?
Okej, skönt att höra. Tack.
Har ett helt gäng med massa småburar av olika slag. Jag sätter honom i en dunabur. Han är en väldigt lat råtta så tror inte han har några större problem med att ha ett mindre boende ett tag.
Finns det något som jag kan mata honom med, som förstärker eller liknande? Något som kroppen mår lite extra bra av om den får?
Tror det var D-vitamin som är bra för skelettet, Äggula, mejeriprodukter och fet fisk, och så tror jag mörk gröna grönsaker ska vara bra också som broccoli, spenat, salladskål, maskrosblad osv. :)
#4 Okej, blir till att röra ihop lite sådant till honom då. :)

Duna är perfekt. Håll koll på svullnaden och hur han rör sig/använder benet. Det kan ju ta lite tid om det är en fraktur.
Lycka till och hoppas lillråttan kryar på sig. :)
Jag har varit med om några skadade bakben, då tassen har hållits indragen intill kroppen och varit något svullen, men alla gånger har tassen varit OK igen efter något dygn ca
Jag brukar sätta råttan själv i en bur utan klätterleksaker och med mysigt tyg i botten + mumsig mat.
Hoppas han mår bra snart.
När jag skulle flytta honom till den lilla buren hade han tagit sig upp till hänghuset och låg och tryckte med alla de andra råttorna. Han låg på sidan med höger bakben upp i luften och framtassarna över en kompis. Jag la ner honom i den lilla buren tillsammans med en bit flufftyp som han älskar att sova på. Nu ligger han och knastrar som en tok i buren här vid datorn. Förutom Torrfoder fick han också med sig lax, potatismos, ärtor, majs och broccoli.
Vad skönt att det förmodligen fixar sig då. Jag ska hålla koll på honom, låta han gå lite utanför buren för att se hur det går med benet. Men nu ska han få vila. :)
Tack så mycket för hjälpen.
Min hona hade en gång liknande, hon drog upp ena bakbenet mot kroppen och använde det knappt. Knep också ihop tårna men minns inte att det var svullet. Jag kände lite på det för att se hennes reaktion, hon försökte dra åt sig benet lite försiktigt men verkade inte ha jätteont. Jag gjorde som du, satte henne i egen bur över natten för att avvakta, och efter någon dag var det bra igen. Antar att hon stukat den :)
Hoppas det löser sig för er med!
#9 Vad bra att det löste sig så fort! Ibland kanske dom inte har koll på alla fötterna. 
Min plutt sitter för tredje dagen i en liten bur och det är inte mycket bättre. Men han har börjat använda benet lite smått så bättre borde det ju vara! Han haltar fram på det några steg då och då. Svullnaden har gått ner bra tycker jag, redan igår hade den minskat.
Bilden är tagen igår då jag såg att svullnaden hade gått ner. Syns kanske inte riktigt hur svullen den är men lite iallafall… Han har dock inte rört någonting på tårna än. Hm.. ):
Testa massera lite försiktigt? se hans reaktion, om han får jätteont så sluta såklart. Men om den är stukad, så blir det ju bättre om man använder och rör på foten, då kanske massage kan hjälpa, om han låter dig massera den ofc
Masserade lite lätt och han verkade inte bry sig speciellt av att jag klämde på honom. Men eftersom det ser ut som att det mer är vristen han har ont i men inte visar mer exakt är det svårt. Kanske ska jag släppa ut honom en stund så han får gå lite?
Det tror jag du kan göra, jag lät min hona springa med kompisarna ute på dagarna (inte hela tiden förståss) de använder ju inte tassen mer än de klarar av. och du kan ju testa en liten stund, de behöver ju trots allt flocken också för att må bra. :)
Nu har han precis fått flytta tillbaka till sina kompisar. Tassen är mycket bättre och han använder den som han ska. Bara lite försiktigare, fast det märks knappt. Tack för hjälpen än en gång! :D
Jag hade en som oxå hade liknande symptom tyvärr finns han inte längre :c men det gick över efter ett tag, ett par dagar eller om de var högst en vecka. Han fick vara i en annan bur tills de läkt. Dock var de inte blått
// Stephanie och hårbollarna