Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 748 ggr
sarakaka
0

Vanvårdade råttor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla råttvänner! Nu behöver jag verkligen råd!

Igår gick jag in i en djuraffär för att titta lite och köpa något gott till råttorna.
Väl där inne hittade jag tre vanvårdade råttor. De var smala och smutsiga och bodde i en HEMSK bur!
Jag började nästan gråta och bokstavligen sprang hem, hämtade transportburen, filtar och mat, och hämtade hem dom.
Det tog tre och en halv timme igår att introducera de små, som är 12 veckor gamla, för mina ett år gamla honor som, efter lite tjafs, accepterade dom.
De bor nu allihopa i buren och har det bra ihop.

Det jag behöver hjälp med nu är följande:

Hur får jag de små att öka i vikt? Kolhydrater, fett?
Borde jag vara orolig över att Hilma nafsar lite? Hon är smått vaksam och känner ganska löst med tänderna, jag vet inte om jag ska tolka det som att hon undersöker mig eller om hon har tendenser att bitas.

De är verkligen jättesmutsiga. Tror ni att jag kan bada dom tillsammans med de stora (de är mycket modigare när de stora råttorna är med), och när de också blivit mer vana vid mig? De luktar starkt av halm från deras tidigare bur, vilket min näsa inte gillar.

Hur gör man en anmälan mot en djuraffär? Vem ringer man? Kan man göra det anonymt? Vad brukar konsekvenserna bli?

Oerhört tacksam för svar!
MVH
Sara

[Ratass]
0

Ge dem barnmat, då går de upp i vikt :)

att anmäla dem kanske blir lite svårt dåde inte finns några bevis kvar, foton osv.

sarakaka
0

T.ex. barnmatsburkar från ICA?
Någon speciell variant som är bra?

Nej i och för sig. Tja, jag vet ju inte hur det där funkar. Fått reda på nu att det är andra som har anmält samma djurbutik, kanske det skulle tas mer på allvar om fler anmälningar kom in?

[Ratass]
0

ja men precis :) JAg blandar lite olika maträtter.

jo men det gör det ju, ju fler anmälningar större chans att de gör något då

sarakaka
0

Okej, tack snälla!

Ska man ringa polisen då eller? :)

[Ratass]
0

djurskyddsföreningen men man kan säkert göra en polisanmälan också.

Ninja
1

"Tas mer på allvar", alla anmälningar ska tas på allvar annars får man anmäla länsstyrelsen. Däremot kanske det inte är tillräckligt akuta fall för att man ska ha lagligt rätt att omhänderta djuren (de måste tyvärr vara snudd på halvdöda, verkar det som), utan man kräver förbättringar. Fortsätter anmälningarna får de ju veta att de inte bättrat sig, men då måste det ju som sagt finnas bevis för misskötsel.
En artikel på Djurskydd iFokus: Hur anmäler man vanvård av djur?

Ge gärna mat flera gånger om dagen nu när de är unga och lite undernärda. Exempelvs en frukost på barngröt/-välling, majsgröt osv, gärna blandad med rå äggula och lite olivolja.
Middag kan vara "vanlig färskmat" med t ex kött (rått och tillagat), fisk, leverpastej, ägg (antingen hela, kokta, gärna med skal, eller bara den råa äggulan), oskalade räkor, avocado, banan, äpple, broccoli, spenat, morötter (rivna om råttorna vägrar äta dem som de är), potatis, råris, olika nötter. 
Kolla bland de färska kryddorna, t ex en kruka persilja och basilika brukar jag lägga in åt mina. Kul att både äta och pyssla med, tycker råttorna. Går såklart också att hacka ner i matblandningar.

Rooibos eller andra örttéer kan du ge, eller t o m göra gröt/välling på (i stället för vatten). Se till att kolla vad örttéerna har för egenskaper i förväg bara, så det inte har någon oönskad effekt. (jag ger t ex inte te som innehåller lakrits till mina gamla råttor, eftersom det kan påverka hjärtat negativt)

Se till att variera mycket, tänk på att råttor oftast inte är sååå kinkiga med vad du blandar, huvudsaken är egentligen att det är nyttigt. Inte som vi människor som kan vara mer noga med olika kombinationer. ;) 
En mixer är toppen, då kan man verkligen göra vlka röror som helst.. råttorna kan ju inte pilla bort det de inte tycker om.

sarakaka
0

6# Tack snälla för svaret!

Jag ska läsa artikeln sen får vi se hur jag gör. De var ju knappast halvdöda, men jag tyckte inte att de såg ut att må bra alls så jag gick på magkänslan och tog med dom hem.

De äter och äter och äter så de har inget fel på aptiten iallafall. De är ju trots allt bara 12 veckor, men jag hoppas att de blir lite större snart, jag ska väga dem när de känner sig trygga hos mig. Just nu tyr de sig till de äldre, det är så himla roligt att se hur de redan tar efter dem, t.ex. går på samma toa!

Idag fick de: Majs, ärtor, morot, någon avlång okänd grönsak, vitkål, pumpakärnor, körsbärstomater, lite bröd, sallad.
Senare till middag ska de få makaroner och ägg. Jag ska där emot göra en sådan där röra imorgon. De gillar majs så jag gör nog någon liten majsgröt. Flört

Återigen, tack!

mikeiko
0

Kokt äggula och leverpastej!

Plus, ANMÄL så de inte gör samma sak igen med en ny kull råttor eller andra djur!

sarakaka
1

#8 Ska man inte ge äggvitan? Trodde att det bara var rå äggvita man inte fick geFörvånad

Jag får nog faktiskt ta och göra det… Han lyfter dom i svansen också upptäckte jag. Jag hann precis skrika till innan han gjorde det. Jag vet inte om dom är outbildade eller dom helt enkelt bara inte bryr sig… Tror båda…

Magda
0

#9 jo tillagad äggvita har jag för mig är helt ok.. det har mina ätit sålänge jag haft råttor iaf.. Skrattande

sarakaka
0

#10 Okej vad bra, för det har mina också, hehe!