Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 579 ggr
fckingdead
0

Galen?

Min fina råtthona har alltid varit tam och go, och alltid varit min favorit bland allihopa, men sen hennes kompis dog i somras är hon inte alls sig själv längre, tycker jag. Ibland är hon sig själv och vill komma ut och super lekfull osv, men sen nästa dag är hon helt paralyserad typ, ögonen är stora och hon rör sig som en snigel, tar jag upp henne gör hon allt i sin makt att hoppa ur mina händer och gömmer sig under möbler.

för en stund sen tog jag ut henne och hon var lika spänd och stirrig, satt in henne i transport buren och hade öppet så hon kunde komma ut på sängen om hon ville, helt plötsligt hoppade hon till och tryckte sig mot väggen, jag gjorde inga hastiga rörelser heller, och jag tog ut henne och hon som jag skrev ovan (hoppade ur mina händer och rev upp mina händer) Nån som har någon Kluring över varför hon beter sig som hon gör? vill så gärna ha tillbaka min busing.

Malteråttan (L)

darkness
0

Deprission kanske? och kanske ja det detta låter hemskt men kan inte råttor och andra djur bli lite dementa som vi människor? :/
Hur gammal är hon?

Eller så kanske hon är inne i en surhets period?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
0

Hur gammal är hon?
Bor hon med fler honor så hon är trygg med dem?

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

Hon är 6 månader, och har fyra andra tjejer som jag ser att hon trivs med, tvättar allihopa och leker.

Malteråttan (L)

hus-musen
0

Okii, kan ju vara så att hon är deprimerad. Samtidigt låter det som de kan bli när de får stroke eller tumör som trycker på något i huvudet.

Eller så har hon kommit in sent i spökåldern, råttor kan bli knasiga när de är i tonåren.

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

Vad gör man då? om hon skulle fått en stroke eller tumör..

Men om hon bara är deprimerad, går det över eller kommer hon vara så hela hennes liv?

Malteråttan (L)

hus-musen
0

Finns inte särskilt mycket att göra alls om det är en stroke eller tumör, bara att vänta och se om hon piggar på sig eller så blir hon sämre och få bör du ta bort henne om hon slutar äta, magrar osv.

Min hane var deprimerad i runt 3 månader när hans bror gick bort, så nog kan de vara deppiga länge. Men sen så piggade han på sig, kanske iomed att det kom en ny flockmedlem han trivdes väldigt bra med.

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

Okej.. Än äter hon iaf och dricker, har bra hull.

Får se vad som händer.

tack för svar :)

Malteråttan (L)