Dölja lukten?
Jag har tvättat allt! Gallret, inredningen, väggen osv. Men jag kan inte bli av med lukten.
Nu är det så att jag inte stör mig på den, men när släkten kommer över så säger de att de luktar "piss" och "råtta".. Och jag börjar bli ganska trött på deras kommentarer och vill snart inte bjuda hem dem mer xD
Så har ni några tips på hur jag kan dölja lukten? Typ någon slags doftblock/spray som inte är jobbig/farlig för råttorna? 
// Fawo (;
Har själv varit sugen på att testa denna ett tag:
Lät ju nästan overkligt xD ! Vore kul o se om de fungerar bra :)
// Fawo (;
Ja eller hur! Inte dyr frakt heller, 1,65 pund.. Skall beställa en sån sen när jag flyttar, och lite annat smått och gott till råttorna. De skulle nog gilla en rosa sputnik, hehe :P
Kan man lita på den där sidan? E det folk här som har beställt från den förut? :)
// Fawo (;
På iller är det rekommenderat att ha vanilj utsatt lite här och där. Jag satte även upp wonderbauns när jag hade som flest illrar. Och de luktar mycket mer än råttor.
Även akta fisk, ägg osv när de ska komma. Det kan lukta lite mer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ah smart :) Provat att smeta in lite delar av buren med vaniljsocker nu, så att råttorna inte kommer åt de xD
Det försvinner nog fort om de får ha de inom räckhåll :-)
Men jag kan säga att de luktar godare direkt, nu får man bara se hur länge de håller i xD
// Fawo (;
det finns ju olika lukt neutraliserande saker, som tex kaffe. Du kan ju antingen skaffa fram nåt som luktar kaffe ( ljus tex ) eller ställa fram nymalet kaffe.
Vinäger funkar också men rätt skumt kanske att ha i lägenheten framme? xD
Jag kan vara försökskanin, men då får du vänta ett par månader hehe ^^
Haha, kaffe luktar ju gott men vinäger vet jag inte, haha xD
Snart har jag en lägenhet som enbart luktar vaniljsocker och kaffe… xD
// Fawo (;
Jag blir så sugen på att beställa många saker där ifrån.. Det borde väl vara någon som beställt där förut? :D
// Fawo (;
#4 Jag köpte lite smått och gott från ratwarehouse och det var inga problem alls, trevliga att ha och göra med och ger snabba svar, leveransen kommer jag inte ihåg hur lång tid den tog men det finns inget som jag kan anmärka. :)
+ att dom skickade med lite extra godis till mina killar. ^^

jag har wunderbaums lite varstans, och vet jag att jag ska få främmande har jag en AirWick freshmatic (sprayar doftspray med jämna mellanrum)
You can't spell Bitchy without Itchy
men blir inte råttorna ledsna då ? you know, starka parfymer etc
#11 låter bra :D Såg nu att de hade Paypal, de måste ju betyda att de är seriösa :) Paypal brukar endast finnas på seriösa sidor vad jag vet.
// Fawo (;
Doftgrannar har jag och det funkar bra :) (har iller också)
#15 Paypal är ju något jag brukar föredra. :) Kortuppgifter är ju inget man vill sylta med på nätet direkt. Och det lilla jag faktiskt pratat med dom så har dom varit supertrevliga.
Men jag skulle definitivt handla där igen, men det gäller ju att samla på sig lite man vill ha för att jämna ut det hela med frakten så det faktiskt lönar sig att handla där. :)
Har precis samma problem, det är dom typiska orden man får höra när vissa i familjen kommer hit "fy vad det luktar råtta!" Suck! -.-'
Ska prova det där tipset om doftgranar, det kanske fungerar. =)
men allvarligt, om det inte är bra att ha parfym osv i närheten av dem är det verkligen bra med wunderbaum och luftfräshare?
Jag använder mig av ett doftblock med citrus doft i andra sidan av rummet, vilket "neutraliserar" en viss del. Jag vill inte använda mig av så mycket doftprylar i närheten av mina killar. Föredrar att hålla så rent som möjligt i buren istället.
Och när folk börjar kläcka ur sig att det luktar brukar jag bara säga att råttor luktar så och gillar dom det inte så behöver dom inte vara hos mig eller i just det rummet. :)
En tanke bara, men jag har fått höra att mina luktar mycket mindre efter att jag flyttade.
Nu står de ute i vardagsrummet, så det är väl lite luftigare än det lilla rummet jag hade dem i förut när jag bodde hemma (mitt sovrum).
Om man kanske kan vädra lite försiktigt eller något?
#21 Släng över en filt på buren så det inte blir något drag för dom små så ska det inte vara någon fara att vädra ur en liten stund. :)
Har nu fått hem "The Tap-A-Drop"! så jag har placerat en droppe nu så får se om de luktar sedan när jag varit ute ur lägenheten ett tag!
// Fawo (;
#23 åååååh vad spännande! :D här är förväntningarna höga, hoppas på en mirakelkur mot odör, minst! Hade ju varit fantastiskt om det funkar!
sätter en tass här 
Det luktar starkt, och visst döljer det! Och det blir väl mer "neutralt" senare :)
Har dock inte varit ute ur lägenheten än! Kan ej känna resultatet helt just nu!
Men en droppe räcker som sagt xD
// Fawo (;
#26 Oj, gör det? Det låter iofs inte jättekul, trodde det skulle vara något mer neutraliserande - inte stinka ner det med ännu starkare doft. Vilken sort beställde du? Skall bli spännande att höra utvärderingen när du varit ute :o
Jag tog orginal, för citrus var "out of stock" :( Men nästa gång blir det citrus!
Kan inte säga att det luktar illa, och det är ingen störande doft. Men den neutraliseras nog efter ett tag. Svårt att neutralisera stark råttlukt men en svag tap-a-drop.
Min Sambo kom nu och frågade mig "vad är det som luktar kanel, mint?"
Så jag antar att det är så det luktar. xD
// Fawo (;
Åh men kanel och mint låter ju trevligt :) Citrus är ALLTID out of stock, har sett dem ha det en gång och då hann jag inte beställa XD

Städa oftare? Mina pojkar luktar ingenting om jag håller buren ordentligt ren och tömmer toalådorn ofta. Men sommaren är hemsk, tycker det stinker mycket snabbare i värmen!
Jag personligen skulle aldrig ha något som en wunderbaum eller andra kemiska doftgrejor i närheten av råttorna eller mig själv, tycker de stinker värre än råttorna och de ger mig huvudvärk. Då är de bättre att skaffa en riktig luftrenare, den kan man även ha alldeles nära buren.
Qui dormit, non peccat
Fast kan ju inte garantera att han känner rätt doft! Men det var så han beskrev den. Mint kan jag hålla med om men kaneldoften känner jag ej.
Men åh typiskt, kan man inte typ förbeställa o vänta tills den kommer i lager?
// Fawo (;
Mamma kom hit och kände ingen råttdoft alls :D
// Fawo (;

#33 hur många råttor har du ???
har det hållt lukten borta fortfarande ??
tap-a-drop fungerar jätte bra.
Sedan skall det även fungera om man har rent lavender extrakt eller något annat sådant som är rent extrekt, strycker det på glödlampor så kommer det neutralisera all lukt.
Sedan är piss-off bra för att tvätta textiler och buren med.

hur lång tid tog det för leverans av dap-a-drop ??
#34 jag höll inte så länge med tap a drop. Den luktade aldeles för starkt o sedan satte den sig i väggarna istället. Tröttnade på lukten snabbt. Tror jag köpte fel lukt också, inte ngn jag gillade.
Ville köpa den med citron, men den var slut då!
// Fawo (;
#36 våra tog ett par dagar båda gångerna, beställde på torsdagen, hade dem på tisdagen veckan efter har jag för mig..

#37 du har inte kvar det du köpte då
(om du ville sälja det till ngn i akut behov)
#39 jag är tyvärr inte hemma, ska vara borta i 5 veckor :/ O jag tror att jag tappat bort den i flytten… Ska höra med mannen hemma.
Men kör med de som du fått tips om i andra tråden. Då kommer du få ett "naturligt" resultat som vara länge. Samtidigt så kan du ju också beställa en tap-a-drop för snabbare resultat. Men 2 veckor är ganska lång tid ändå att få bort doften på om du jobbar på det :)
// Fawo (;

#40 aj vad synd :(
jag får försöka med de andra tipsen jag fått
#40 Vilken andra tråd? Jag vill också veta vilket/vilka medel som är bra mot dålig lukt.

#42 den heter helvete :(
#43 Tack :-). Men jag fattar ändå inte exakt vilken metod som #40 menar ger ett naturligt och bra resultat.

vädra ut, skrubba med citrusdoftande medel,kaffe,bakpulver

Finns burk med luktabsorbent på biltema artnr 36-682 som komplement
Mia//