vantrivsel ?
jag är på skolan nu o min lillasyster får ta hand om
mina råttor denna veckan för jag kan inte ha med dom ännu men nu fick jag reda
på att den som inte vill komma till mej sitter o gnager på gallret hela
tiden…. varför gör han så ? Jag har funderat på om dom inte trivs tillsammans
så jag vet inte om jag ska åka till djuraffären o fråga vad jag ska göra eller
om jag kan byta råtta men mamma tycker att jag ska vänta o ge honom mer tid. men
jag vill ju ha råttor som trivs tillsammans med mej o varandra… vad ska jag
göra ?!
hur länge har du haft råttorna? Hur stor bur har dom? Får dom komma ut och mysa och leka mycket? Hur gamla är dom?
Finns massor med frågor jag vill ställa mer för att se läget :) Men börjar med dom :D
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

Ingen ide att åka till djuraffären och fråga, de vet sällan någon alls om råttor.
Han gnager på galler för att han är understimulerad, har tråkigt eller är stressad. Hur gammal är de?
Vad gör du får att hantera dem?
Qui dormit, non peccat
Hon i djuraffären har råttor hemma själv. Det är 2 hanar, bröder, ca 10-11 veckor, buren är stor nog till 3 st tror jag.

Stor nog för tre är på tok för liten egentligen, råttor vill ha gott om utrymme att röra sig på.
Sen så behöver råttorna trygghet och massor av aktivering när de är små. Så jag hade börjat med att hantera dem mycket mer, låtit dem springa ute någon timme om dagen osv. Då kommer de att må mycket bättre och trivas mycket mer.
Qui dormit, non peccat
Ok, men jag fick den buren till dom när jag köpte dom. Jag håller på att leta efter en större bur som jag ska ha på skolan o sen ha den mindre buren hemma på helgerna men det är inte så lätt att hitta en stor bur innom min "budget"
ok, men jag har inte tillgång att hämta buren utanför blekinge. Men jag har hittat en bur nu på skolan som är en stor undulatbur i galler som jag ska få köpa för en hundring. läraren trodde dom bråkade för det var förliten bur och det var hannar mm

Har ingen betydelse att det är hanar, de bråkar inte mer än honor.
Det är inte förrän de kommer in i tonåren, vid 5-6 månader man kan se ett ändrat dominansbeteende. Men inte alla hanar ändrar sitt beteende.
Vad är det för mått på undulatburen då?
Qui dormit, non peccat
jag vet inte men den är mkt högre än den jag har och ca får det nog platts 2-3 st av min burstorlek i den.

Tänkte bara eftersom 100 kr var verkligen superbilligt, burarna för det priset brukar vara små! Men toppen om det är en riktigt stor bur för det priset :)
Qui dormit, non peccat
#10 Fick en relativt stor bur på blocket för 150 kr, god plats för två honor, en liten sak var trasig, men fick med en extra grej man kunde sätta på utsidan så de inte rymmer, så det FINNS ju billiga stora burar :P
ja, men jag går naturbruk o dom ska ta bort smådjuren så jag har sett buren.
#11 jag har kollat på blocket många gånger o det har aldrig funnits någon stor bur i blekinge vad jag har sett. Kollar man på fågelburarna så får man ju bara en massa fåglar med buren.
#13 Ja blekinge kanske inte är där det händer, som tur är bor man i sthlm :P Det har tagit mig typ ett halvår att hitta den här billiga buren, så fortsätt titta då och då, under tiden är det bara att ha dom ute så mycket du kan och stimulera dom :)
(Det är annars inget fel att koppla ihop många små burar, det är bara estetiken som blir lidande)

#14 Och städningen ryyys
Minns mitt bygge hemma av olika burar, blä vad jag avskydde att städa. Så jag köpte en lagos, lessnade på den och köpte en furet tower i slutändan. Så nöjd!
Qui dormit, non peccat
#15 Haha ja jag vet, kört på den ett tag med, men det funkar så länge :P Sitter själv och sparar till en FT nu :P