en kal fläck
min lilla Gustav fick för tre månader sen en kal fläck på sin högra sida. jag tog honom till vätrenären som inte vista vad det var (jah hadde frågat funt lite på djuraffärer dom trodde de va ringorm).
jag fick ut ett medel för ohyra som han och hans bror blev behandlat med och en kräm mot exem och svamp.
detta har inte hjälpt han får bara mer och nu är det på frammtassarna och det ser ut som han kommer få en fläck till på vänster sida (samma ställe).
hans bror har inga problem alls med sin pels så det värkar ju inte smitta.
är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få
nu värkar det som om det blir ett vätrenärbesök till.
Låter som barbering, alltså att råttan putsar sig och/eller sina burkamrater så mycket/hårt att håret faller av. Kan komma av stress och/eller understimulering men är också genetiskt betingat.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
vad kan jag göra åt de? bar stimulera mer?
Kala fläckar kan bero på barbering och de ställen Gustav är kal på är "populära" ställen att barbera sig på.
Prova med mer stimulering. Mer att göra i buren, mer utetid och kanske prova med agility eller annat som tvingar råttan att tänka. Vet ju inte hur dina råttor har det just nu, om dom redan får en massa stimulering. Sen är det ju inte säkert att det hjälper heller.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
vad gör jag om det inte hjälper?

Finns inget du kan göra om inte mer aktivering hjälper.
Barbering är inte farligt för råttan rent kroppsligt sett, det enda som händer är att råttan biter bort pälsen på sig själv eller på en burkamrat.
Barbering kan gå i släkten, vart kommer han ifrån?
Qui dormit, non peccat
jag köpte honom från djurmagazinet i umeå som sa att dom tagit dom från forslundagymnasiet det är en skola som istors sett bara har djurlinjer så jag tänkte att dom har koll.
men om han inte skulle sluta ska jag bara låta honom bli kal då?

Finns som sagt inget du kan göra åt det om inte mer aktivering och sysselsättning stoppar honom från att barbera sig själv.
Qui dormit, non peccat
Ibland hjälper stimulering med aktiviteter osv, ibland gör det inte det. Barbering är inte farligt i sig.