De hugger!
För några dagar sedan tog jag hand om två stycken råttjejer, och de hugger!
När jag öppnar buren så är de jättenyfikna och kommer och tittar och ser jättegulliga ut, men stoppar jag in handen i buren så hugger de! Det är inte nått litet försiktigt bitandes, utan de riktigt hugger!
Jag får inte röra buren ens, för då kommer de springandes och biter mig genom gallret eller rivs.
De är jättesnälla och mysiga mot varandra och mot mina andra två råttor, och tar jag ut dom så är de mycket snällare, de brukar sitta och sova i mitt knä och ta det lungt, då hugger de inte alls, på sin höjd kan de nafsa lite bara.
Håller de på såhär för att de tycker att jag inkräktar på deras revir eller vad är det för fel? Och vad ska jag göra?

jag skulle gissa på att det är för deras revir…
eller? o.O

De försöker nog försvara sitt revir. Tyvärr kan råttor lätt få dåligt temperament pga dålig avel. Men du kan försöka tänka på hur du gör när du tar in handen i buren. Ta in handen sakta och prata gärna lugnt med dem så de märker att du inte är farlig. Ge dem gärna godis från handen också.
Okej, tack för svaret! :)
Jag får göra så och ge dom lite mer tid så får jag hoppas att de förstår att jag inte vill nått illa.
Tror nog också det kan vara för att det är deras "revir".
Har inte mkt erfarenhet av råttor, men har erfarenhet av andra djur som är lite "problemaktiga".
Pröva med att ta med något gott och bara sträcka in det goda genom buröppningen.
Vår råtta högg när hon var ung och vi har nu jobbat bort det med henne. Det handlade inte så mycket om att lära henne något nytt som det handlade om att vi skulle lära oss att tolka hennes signaler. Är vi tydliga när vi sträcker in handen och har koll på hur hon reagerar så klarar vi oss, och nu var det flera månader sedan en incident.
"Pröva med att ta med något gott och bara sträcka in det goda genom buröppningen."
I vårt fall skulle det vara livsfarligt, hon hugger som en reptil om man har mat i handen. Det var en av de saker vi fick lära oss: att inte lukta mat eller ha mat. De incidenter jag skrev om har varit när vi har varit oförsiktiga med mat, senaste revirhugget var nog förra sommaren.
Vi stäcker alltid in en knytnäve först och räcker ut fingrar när vi ser att råttan är trygg. Det funkar med vår tjej, vet inte hur andra råttor hanterar samma sak.
Hugger hon efter mat så kan jag berätta hur vi lärde av vår tjej med det beteendet :)
Glömde säga att min råtta beter sig som du beskriver: försvarar buren men är lugnt utanför. Dvs., på mitt revir får jag bestämma. Hon är också snäll mot de andra råttorna och inget i hennes beteende tyder på agressivitet, hon hugger bara markerande (eller i fallet mat: ivrigt)