SDA i Danmark
Utan att vara särskilt insatt verkar det som att det kan vara SDA på gång på andra sidan sundet, värt att känna till om man har råttkontakter därborta.

Nej nej nej! Inte igen! 
Får hoppas att folk med danmarksimporter tar sitt ansvar nu.
fy :( får hålla tummarna.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

SDA finns ju redan i Sverige pga. en stor grossist. Så varför skulle det inte finnas i Danmark igen Men hoppas ända att de har det under kontroll. Folk tar inte in bara från Danmark, nu mera tar man in från större delen av europa för att få in nytt blod. / Danne

Ja fast råttvärlden i allmänhet har tagit in många djur från främst danmark och finland, inte lika många importerar djur längre ifrån vad jag vet.
Nu är min danska lite dålig, men jag kan inte se att de faktiskt har bekräftat SDA, utan de har ett coronavirus och misstänker SDA.
Men SDA i sig är sällan farligt, utan det är först tillsammans med andra sjukdommar och bakterier där råttan har nedsatt immunförsvar som det kan var dödligt. Som tex CAR och SDA kombinerat verkar ju slå ut många råttor.
Qui dormit, non peccat
Nej de har inte fått något bekräftat ännu, bara misstänker. Så förstår jag det med.
För att friska upp minnet lite.
Att vara på säkra sidan så är det luftburet upp till ca 4 timmar?. Dvs anar någon sig ha så bör man hålla 4 timmar innan man går hem till sina egna?
Karantänen var 6v-3mån om man misstänker cor/sda?. Tiden karantän hänger lite på antalet råttor man har?
Hur länge bör man hålla en karantän om inga symptomer dyker upp, men man kanske varit i kontakt med det?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Det står i tråden som länkas i #0
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 kände mig bara lat :-P.. hahaha
Danskarna räknar lite mer än vad vi räknat i de svenska trådarna. Iof bra det.
Räknade på danska karantänen, att om jag skulle åka på det så skulle jag få sitta i karantän till mitten av maj, början på juni nästa år :-S… Inge kul.
Men läst på ratguide så säger de en helt annan sak. Där är det bara 8 veckor? http://ratguide.com/health/viruses/sda.php
Quarantine (New Rats - Post Infection)Quarantine is the singularly most effective tool we have to prevent and contain viral outbreaks.
New Rats
Anytime there are new rats coming into a colony there must be a strict isolation period . Generally 3 weeks at a separate location where there are no rats is considered safer than the standard 2 week quarantine. A two-week quarantine should be fine if you are isolating a single rat. A group of new rats require a the longer time period. If the quarantined rat(s) becomes ill then there must be a new quarantine put into effect that begins when the rat is no longer showing symptoms.During this time any visitations to your quarantined rat(s) must be followed by waiting at least 3 hours before returning to your main colony. Sanitizing your hands, blowing your nose, and washing your clothes will minimize the risk of infection.
Being airborne, an in home quarantine is not effective for a virus.
Post Infection Quarantine
For a single rat the post infection quarantine is at least 2 weeks after the rat is completely recovered. For a larger group it is recommended that the quarantine be 6 - 8 weeks. In a breeding colony the 6-8 week quarantine, begins after any weaned babies have ceased to be symptomatic, should be sufficient as long as no litters are born. Generally 8 weeks is considered the minimal post infection breeding colony quarantine.

Jag har alltid gått på ratguide faktiskt, dvs 6-8 veckors karantän. Dock behövs det längre tid om du har bebisar, eftersom de diar.
Qui dormit, non peccat
Jo precis jag hade för mig något sånt. Men läste 7 råttor = 8 veckor karantän på danska länken.
Vilket skulle ge en person med t.ex 30 råttor ungefär ett halvår i karantän.
Kände behovet att uppdatera mig lite. Jag har fått hem lite danska råttor från en kompis i danmark för 2mån sedan. Han har själv inte haft några oförklarliga dödsfall eller direkt sjukdom. Och jag har inte haft nått på nu 2 månader sedan de kom hit.
Till utställningen i kallhäll har de varit här i 3månader. Och om ingen visar några symptomer alls under denna tid så bör det vara safe för mig att ställa ut. Ingen av de andra som tog från samma ställe har heller fått några symptomer.
Har jag fått med något hem så borde visat sig med tanke på att jag har en gammal kärring på snart 3 år som är väldigt gaggig och andra med rätt kasst immunförsvar.

Japps det visar sig fort om råttorna bär på något. det bryter isåfall ut inom en månad. 2 månader och du borde vara fri om inga plötsliga dödsfall dykt upp.
Underskatta inte gamlingar, jag har räknat bort råttor förr och de har överlevt allt
De kan vara fruktansvärt sega eller så dör de knall och fall.
Qui dormit, non peccat
Jo precis. Till utställningen har det gått 3månader. Har inget dykt upp då bör det vara safe.
Haha jo tack. Sega kan de verkligen vara. Tanten är dock inte långt ifrån. Bara väntar på att hon ska avlida eller behöva avlivas just nu. Hon låg på 295 som mest. Nu är hon nere på 175grams benrangel, sover extremt mycket, ser illa, reaktionen är as seg. Men hon har så bra energi ändå. Tar sig runt i buran utan svårigheter och klarar sig själv bra. Hoppas hon ska somna in i sömnen. Men blir hon sämnre nu så blir hon avlivad :-/

Som sagt det behöver inte bryta ut utan kan ligga latent. Har man fått en eller flera kullar efter import räknar man karantän från det att sista bebisen är avvand och sex veckor framåt. Man bör alltså inte sälja bebisar till andra som har råttor mao förrens efter karantäntid. Säljer man till folk utan råttor bör man info om att dom ska ha 6 veckors karantän innan dom skaffar nytt.
Själv satt jag i karantän i över ett halv år och nej det är inge roligt men det är inte kul om man skulle råka smitta andras heller.

Som jag fattat det så kan inte coronaviruset ligga latent hur länge som helst faktiskt. Det är inte som myco som ligger hos råttor som typ herpesvirus gör hos oss.
Har du ungar ska man dock vänta med att sälja eller ta in nya råttor 2-4 månader efter att de har blivit avvanda. Just för att ungarna kan bära på viruset.
Qui dormit, non peccat
Orkar inte läsa länken, men uff, jag kan bara säga att man ALDRIG ska snåla med karantän. Hellre "för lång" karantän, än att råka ha för kort och få in eller sprida vidare SDA. Det är fruktansvärt att få det hos sina älsklingar. :(
Jag satte mig själv och mina råttor i karantän i drygt ett halvår när jag fick in det. Jag vågar inte ta några risker när det gäller SDA.
Och mina tankar går till alla stackars råttor och ägare som drabbas. :/
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Var trött så jag formulera mig klumpigt. Precis som du säger ligger inte viruset latent hur länge som helst. Men har man fått kull eller tagit in nya råttor så förlängs karantänen. SDA kan även vara symptomfri tills att den bryter ut och det är svårt att veta vad som är en vanlig förkylning som går hos råttorna (om man har många) eller om det är början på ett utbrottet.
Vet att det tog nästan tre månader från att min råtta blev smittad tills det bröt ut bland resten av flockarna.

#16 Ah precis, då menar vi samma sak iaf
Alla som får SDA visar ju inte upp några symtom, så det kan vara lurigt helt klart.
Qui dormit, non peccat
Hur länge kan det ligga latent då?

#18 så länge du tar in nytt blod eller får kull. Därför räknar man inte karantän förrens man har helt stopp när det gäller nya djur in eller ut.
Just för att råttorna kan vara symptomfria är det noga med karantän. För mig tog det 3 mån innan viruset bröt ut med full kraft.
#18 behöver inte oroa dig för jandoe :). Pratat med steffen. De har inte köpt in något nytt på evigheter. Senaste var några han fick från mig i juni och hade köpt in några dubbelrex i samma veva. Inte haft några symptomer.
Ibland skönt med reptil ägare som inte hänger med råttfolk.
# 20 ok… va bra… =)
fick lite hicka där ett tag… ^^ haft lite småförkylningar i han flocken sen det började bli frostnätter… (hyresvärden är inte den snbbaste att höja värmen) =/ så blir ingen GP utställning för min del.
http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=34412&postdays=0&postorder=asc&start=0
På s.4 konkluderas det att det den här gången var falsklarm :)

Skönt!
gud vad skönt :-D