Förkylningskur?
Hejsan.. förlåt för att jag måste fråga igen
Men jag fattar fortfarande inte hur man ska göra den här förkylningskuren med honungsvatten.. Samt en del säger att man ska ha rött te och vitlök?
Kan ni säga steg för steg hur man ska blanda ihop detta.. Även om de ska vara varmt eller kallt vatten, samt hur länge ska de dricka¨denna kuren?
mvh Sanne
(förlåt om man är lite smått trög, men jag erkänner det iaf xD)
Mvh. Sanne & Djuren
Till mina har jag vanligt vatten med pyttelite honung i, dom verkar tycka att det är jättegott, och det hjälper!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#1 ååh så bra, för min ena hane och hona låter lite små förkylda, men hur länge har man sånt vatten åt dem? eller så att säga, hur länge får man max ha de?
Mvh. Sanne & Djuren
Koka rooibos te ( utan tillsattser, ska vara rent rött ), sedan tillsätter du honung i vattnet, om det kokas tillsammans försvinner det helande i honungen. för att få det ner till 'ok' varmt kan du tillsätta lite kall vatten eller sänka ner vattenautomaten i kall vatten.
jag undviker vitlök då det är så delad uppfattning om det, ska försöra blodceller och jag vet inte vad. Så ist för att bli förvirrad av allt som sägs skippar jag det helt enkelt
#3 När du menar koka rooibios te? menar du då koka vattnet först, sen sätt i teet, eller ska man koka te blandningen? haha.. är orolig att göra fel, de är ju mitt allt de här små djuren
Mvh. Sanne & Djuren
Man ska koka vattnet först, sedan sätta i teet ( använder tepåsar sj ) och sist honungen.
ha alltid friskt vatten i närheten så dom kan välja ^^
Om du dricker te själv så gör du precis som du gör till dig själv. (: Vi dricker massor av te i vår lilla familj XD
Du kokar vatten. Du tillsätter te. Du tillsätter honung.
Om du vill köra med vitlök så har du i vitlöken tillsammans med teet i te-silen (så kör i alla fall jag). Du grovhackar alltså lite vitlök, du behöver inte pressa ner en hel klyfta (;
Mina får roiboost te. Förr körde jag pressad vitlök i vattnet när jag kokade som sedan silades av. Men allergisk själv så jag har lite svårt för vitlökslukten. Ibland lyxar jag till det med lite honung.
Är det något som inte hjälps av te utan fortsätter snuva. Så tillsätter jag lite kan jang i teet. OCh hjälper inte det så är det veterinären och medicinering.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej tack för hjälpen alla! :) (förlåt än en gång att jag är så trög xD) men nu har jag förstått! :) Faktiskt!
Har inget te hemma just nu så blir endast honungsvatten åt dem, är det okej om jag blandar ut det i okokt vatten endast? Eller ska jag koka och låta det svalna?
Mvh. Sanne & Djuren
ideen med att koka är ju att det ska vara lite varmare så att råttan värmer sig ^^
#9 de förstår jag.. men den lär ju inte dricka det när de är varmt.. alltså de dricker när de dricker och de blir svalt rätt fort :)
Mvh. Sanne & Djuren

Honung löser sig inte upp sig i kallt vatten så det är nog en bra ide att värma vattnet först och blanda ut honungen. Annars blir det bara en klump i flaskan. Sen så får man ju se till att det är dricktemperatur och inte hett.
Qui dormit, non peccat
#11 Absolut.. men de lär ju inte dricka det på en gång som sagt :) bör jag inte ta bort restrerande flaskor ett tag så att de verkligen får i sig honungsvattnet? :)
Mvh. Sanne & Djuren

Nej, råttor ska alltid ha tillgång till färskt vatten.
Qui dormit, non peccat
#13 det har jag varit lite ful med att ta bort vanliga vattenflaskan om jag kör på te. Haft den borta i typ 2 timmar så de verkligen druckit av teet när det varit ljummet och inte hunnit svalna.

#14 En kortare period kan man väl göra så, men inte utesluta vanligt vatten i en flaska länge. Mina knasbollar har alltid valt teet först och främst, brukade ha det i gröt ett tag oxå. 
Qui dormit, non peccat
#15 mina honor har avskytt te om det inte varit honung i. Men vill inte alltid ge brunstande honor mer socker. Så jag plockade bort vattnet istället under ca 2 timmar. Så de har fått i sig något av teet. Sedan har både vatten och te flaska hängt uppe.
#16 okej :) utmärkt, ska blanda ihop något imorgon åt dem, de nyser inget allvarligt här.. men man behöver ju inte vänta på de värsta som ex) lunginflammation eller något sånt hemskt!
Mvh. Sanne & Djuren