Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 645 ggr
Fackla
0

Hur ska jag göra?

Jag har en råttbäbis här hemma som inte lärt sig gå på "toan".

Hon bajsar överalt i buren ( mest på hyllplanerna) utom i bajslådan.  Hur lär jag henne att börja göra sina behov där istället för att skita ner HELA buren varje dag? :/

Zolah
0

var konsekvent och fortsätt att sätta bajsplopparna där dom ska? till slut ska hon ju lära sig

Fackla
0

Haha! Det är väldigt många men jag ska inte ge mig. :) Tänkte bara om det fans mer man kunde göra.

Ruzicka
0

Mina pojkar fattar inte alls det där med toalätten heller, trots att jag flyttar bajs till den hela tiden. De är iofs bara snart 8 veckor, har bott hos mig sedan de var 5 veckor.. hur lång tid brukar det ta?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
0

Flytta toalådan till det ställe hon bajsar.

Helt rumsrena är de sällan före 3 månader men efter det borde det inte vara några problem om man har tränat dem ordentligt.

Qui dormit, non peccat

Fackla
0

Men bajslådan rammlar bara ner från hyllplanen. :(

hus-musen
0

Sätt fast den då ;)

Jag har en hörntoa med hål i för att man ska kunna surra fast den med ståltråd. Man kan även göra hål i vanliga lådor, dra igenom snöre, ståltråd osv och knyta fast.

Man får hitta lösningar när det gäller råttor!

Qui dormit, non peccat

Fackla
0

#6 Smart!, varför tängte jag inte på det? ;P Ska testa!

sarakaka
0

Om du har tillgång till IKEA, så köp en sån toa som jag har! Det är en vit, fyrkantig matskål med ca 4 cm höga kanter och den är ungefär 15x15 cm. Den är i porslin och den kan de inte putta iväg. Flört
Den är dessutom lätt att rengöra. Tror den kostade 50 kronor eller något sådant.

Senare kommer de förmodligen, precis som hus-musen sa, börja bajsa mer på samma ställe och då får du ställa skålen där, och möblera om i buren därefter. ^^

Kashii
0

Lägg bajsenplupparna i lådan, så fort du ser att hon bajsar på "fel" ställe sätt henne direkt på lådan. Lika när du ser att hon kissar på fel ställe, sätt henne DIREKT på lådan. Efter ett tag kommer hon att lära sig :) Var ett bra tag sen jag hade småbebbar, men det var så jag gjorde för att lära mina små ^^

-Plocka

-Sätta på lådan

-Plocka

-Sätta på lådan

och en stor dos tålamod XD

Fackla
0

Tack för alla tips! :) Ser på en gång skillnaden på hyllplanerna där jag har en toalåda och en utan. Nu på den utan är det jätte grisigt. ;/ Men den andra med lådan är ren och fin. ^^ Kör med två toalådor nu. Ska fortsätta flytta bajspluttar tills hon ger sig. x)