Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1589 ggr
Ellenfyrkant
0

Arken zoo

*suck* Man blir inte klok på detta.

http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=331

Mvh Ellenfyrkant

Bim
0

Det där papperet fick jag när jag frågade om råttor för ca ett år sedan. Jag sa till dom att informationen inte stämde. Och nu ger dom inte bort såna papper längre. Nu har dom ingen info alls om råttan.

Mymlan
0

De lever i det förgågna det är över 10 - 15 år sedan trycksvärta var giftigt, de är ej giftigt idag. Hjul, rådisar ska ej ha hjul, kutterspån går bort samma med all pet fine det innehåller Ceder olja luktar gott men kan vara cancerframkallande även det. Orkade ej läsa allt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ellenfyrkant
0

#2 Förstår att du inte orkar läsa, man får juh spader. Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

Ladyinred
0

jag har läst faktablad som har varit mycket värre. endel saker blev jag nästan positivt överaskad av. att man tex ska möblera om i buren och att de vill bo ihop med flera andra råttor. att man ska ha så stor bur de går och att de uppskattar att få insekter. att de ska ha mat som e anpassat till råttor (vad de nu innebär) och att de ska ha protein. sen förstår jag att de skriver att man ska va försiktig när man börjar ge mjukmat. grossistråttor e sällan direkt vana vid sån mat.

men visst fanns de brister, tex att de går att lyfta i svansen. i o för sig va de noga att påpeka att de va vid roten, som e mindre skadligt. den går ju inte av lika lätt då… men att man inte ska bära runt på dom va en konstig åsikt…

SweGizmo
0

dem tipsar om hjul:/ inte bra

Min blogg: SweGizmo.se

Ladyinred
0

men råttor kan väl inte använda hjul särskilt länge endå va? Måste ju växa ur de på nolltid…

Men bland musfolk så tvistar de lärde ang hjul. endel säger att de e ok om de e stora nog men att man ska va vaksam så att det inte blir onormalt mycket springandes i det.

nu får jag säkert massor mot mig men det va bara en tanke som dök upp. borde det inte att gå att ha som sysselsättning till råttungar när de är i den mest aktiva bebisåldern? Visst finns de bättre saker som de kan roa sig med och stimulerande burar o allt de där. har aldrig haft hjul själv o tänker inte ha heller. mest en fundering jag ville ventilera…

9crimes
0

Jag funderar på att söka praktikplats där i slutet av sällskapdjurskursen jag läser nu på gymnasiet. Kanske man kan prata med dom och fixa ihop nåt vettigt infoblad. Själv vet jag ju mer om råttor än om dom flesta andra djur, så det borde ju vara lätt fixat liksom. Dom är ju bara dumma om dom inte accepterar ett sånt erbjudande, dom slipper ju göra "grovjobbet" Obestämd

Bim
0

#7 Om inte du vill slriva så kan jag göra det.

9crimes
0

#8 Det är lugnt, jag skriver gärna. Men om det skulle bli aktuellt och jag helt plötsligt känner mig lite lat, så hör jag av mig ;)

allobosia
0

Matskålen bör vara låg, vid och tung för att undvika att musen välter skålen.

Inte så konstigt att alla tror att möss och råttor är samma sak.. :P

Jinaum
0

funderade på det med hjul. De säljs ju rått motions hjul :S min pappa ville köpa det till mig men jag sa nej för jag vågade inte riskera det. Men ändå.. Får för mig att om nu en råtta skulle få ett hjul att springa i borde inte det vara rätt stort för att råttan inte skall skada sig? Eller har jag kanske missuppfattat orsaken till att man inte ska ha hjul till dem?

blackvelvet
0

#11 Del för att det är påfrestande för ryggen osv, och även för att det är beroendeframkallande.

Jinaum
0

#12 ah viste att de inte är beroende framkallande. Himla tur att jag förbjöd min vän att skaffa en till hans ensam råtta (råttan är ensam av grundliga anledningar så ingen idée att börja tugga om det :) ) tänk hur det skulle gått. Får för mig att det skulle vara värre för en ensam råtta

MangoMelon
0

Det var någon som hade räknat ut att för att en råtta ska kunna springa i ett hjul utan att svansen och ryggen böjs ska hjulet vara i storlek med ett traktorhjul. Lycka till med att stoppa in det i buren..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Geten
0

#14 Det kan ju bli liite trångt! Obestämd

Mymlan
0

#14 Var jag som sa det :-)

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MangoMelon
0

#15 nähe men det menar du väl inte.. ? ;)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ellenfyrkant
0

Har skckat dem ett mejl idag till Arken och talat om felet i deras information och berättat vad de istället kan föreslå. Hoppas förändring sker !

Mvh Ellenfyrkant

Jinaum
0

Men man borde väl i alla fall ge arkens zoo något plus. Alla ställen osm säljer råttor har ju ingen information ju.

isabella93
0

Matskålen bör vara låg, vid och tung för att undvika att musen välter skålen

Yuuuhanna
0

Haha. Upptäckte det där igår :D Skrev ett litet mail till dem så får vi se om jag får något svar..

Ellenfyrkant
0

Kollar igenom mina gamla trådar och kan till min positiva överraskelse meddela att de skrev om skötselråden efter mitt klagomål. Även om det var länge sedan nu. Vill dock minnas att de fortfarande skriver att de inte ska hanteras i onödan -__-

Mvh Ellenfyrkant

Crapsurraren
0

#22 Jag kollade in arkens zoo igår.. Och där skriver dom att man ska ha sandbad till råttorna? Är inte det bara till chillor? För jag har då aldrig låtit mina råttor ha sandbad O.o

http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=331

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Ellenfyrkant
0

Ddet skadar väl åtminstine inte. Det änt inye bara chinchillor som har. Även gerbiler och hamstrar för att n nämna några. Men det är svårt att se något annat än att de något av drar alla gnagare över samma kam.

Mvh Ellenfyrkant

Crapsurraren
0

Behöver min råttor bada så har dom fått bada i vatten ^^ Chillor och gerbiler har jag sett har sandbad men aldrig råttor hehe :)

Tror nog att mina skulle använda det som en toalett mer eller mindre istället för att faktiskt bada :P

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/