Största råttan?
min ena råtta är överdrivet stor. Han väger nästan ett kilo, nästan alltså. kanske 800-900g! Medan brorsan står säkert på lite över 700g.
Han är inte överviktig eller så, bara stor.
Hur stora kan tamråttor bli?
Foto på jätteråttan?! Snällasnälla! :-)
*tass*
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Hear, hear! BILD :D
*tass*
Bild önskas! 

Uppåt 1½ kg men det är inte vanligt. Mina pojkar brukar ligga på 700-1000 gram här hemma.
Snackades förut om en jätteråtta på 2 kg, som skulle ha levt på proteinfoder i någons källare, var med i aftonbladet tror jag. Men råttan såg inte så stor ut så jag vet inte om jag tror det utan bildbevis råttan på vågen
Qui dormit, non peccat
Haha det har jag läst om! Jag orkar inte genomsöka datorn efter en bra bild. Men han är något större än de hanar jag stött på. Inte dubbelt så stor, men större! Och att han väger över snittet. Han är väldigt lugn, kelen och positiv grabb även. Så alla som kommer hit får alltid prova att ha just han på axeln först haha. Ollie är så hetsig:D
den största jag sett kom från då uppfödaren babette och visades upp på husdjursmässan. vägde lite över 1kg.
Här hemma är det 5-900gram ungefär. Jätte stor skillnad beroende på generna bakom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag har en hona som väger 530 gram.Jag tycker hon är för tjock.Har lagt om hennes kost samt simmar henne några gånger i veckan, men inte går hon ner i vikt inte.Är det någon som vet om 530 gram är för mycket för en hona?
Min största vägde ett kilo när han var som "störst". Då var han dock överviktig och jag fick banta ner honom. Tror 850g var rätt lagom för honom, minns inte vikten exakt nu då det var några år sedan.
Stora råttor är mysigt! Självklart ska de vara stora utan att vara feta, det är ju inte hälsosamt för varken djur eller människor.

#8 Beror ju på hur hon ser ut! Är hon fet så ja, då är det för mycket. Är hon musklad och stor i typen så är det okej
Qui dormit, non peccat

Tack Husmusen!
Min 530 grammare hon är rund om magen.Har henne ute ur buren var dag samt att jag simmar henne.Har för ett bra tag sedan lagt om hennes kost, men hon förblir stor.Hon är också typen av råtta som inte springer särskillt mycket när hon är ute ur buren.
Nej nu skall jag inte störa den här tråden mer med min lilla tjockis.
Jag tycker själv att det är mysigt med stora hanar.Slulle vara kul om någon kunde lägga ut någon bild på en riktigt stor hane.Men det behöver nästan vara något med på bilden så man kan jämföra storleken.(Typ en tändsticksask eller något liknande)
come on, pix or it didn't happend ;)
Dålig eller ej ^^
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

jag hade en hona som vägde nästan 800gram x) kom på att torrfodret som dem fick var en lyxblandning, så jag bytte tillbaka till det gamla o då höll hon vikten iaf ^^''

#13 Vad fin han är.
#13 oj..800 gram…Då ligger min hona på 530 gram i lä!
Det finns råttor som väger mer än 5 kg ;(
#16 Rattus norvegicus? Det har jag svårt att tro.
#17 Hehehehe nej, nej, nej och nej! Det finns såna jätte stora råttor i Amazonas.
Finns ett flertal stora råttarter.. t ex gambiansk jättepungråtta/jättekindpåsråtta. Men frågan står ju i första inlägget; "hur stora kan tamråttor bli?" 

ja en gp-råtta ligger ju på 2-4 kg iaf.. Men vanliga brunråttor blir inte så stora ^^ Tyvärr kanske, hade varit kul att ha en råtta som är stor som en katt haha!
Qui dormit, non peccat