vilket te?
Hej!
jag kollade på lite olika te sorter förut, många säger att man ska använda Rött Robios (stavning) Te.
men jag hittade inte något sånt utan jag hittade bara African Robios så nu undrar jag går det lika bra?

Du får kolla på innehållsförteckningen.
Rött te ska det vara, det får inte vara grönt te eller svart te.
Qui dormit, non peccat
det visste jag, men det står inget om det är rött eller svart eller grönt.

Står det tein någonstans?
Vilken av alla tesorter som heter african rooibos är det? Märke?
Qui dormit, non peccat
En annan fundering angående te:
Det pratas alltid om att det ska vara rött te som man ska ge råttor, men det borde väl funka med vilket te som helst som inte innehåller tein/koffein? Alltså alla olika örtteer och fruktteer och så som finns? Det finns ju jättemånga olika teer att välja på där. Sedan kanske de inte gillar t ex för starka teer eller så, men det är ju en annan femma.

Jo visst funkar andra teer oxå, huvudsaken är arr du kontrollerar vilka effekter teet ger. Som tex hallonbladste, kanske inte så smart till dräktiga honor.
Frukteer brukar innehålla svart te eller grönt te, har inte sett något annat iaf. Men det ser man ju snabbt på innehållsförteckningen isåfall.
Qui dormit, non peccat
te… ska man bara ge dem i sked, eller kan man hälla typ kallt te i en skål? Btw; att de inte gillar starkt té, det är väl bara att ha i tépåsen kortare tid?
Bta; funkar honungsté? (vatten + honung)
#6 Vi brukar hälla kallt te till råttorna i små musvattenflaskor som vi i vanliga fall använder i transportburar och liknande, och det har fungerat utmärkt. :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Alla Rooibostéer är ju rött?
Fungerar kamomillté? Eller rött té med citrongräs och blåklint?
Min mamma är tégalning så vi har hur mcyket som helst (de flesta är röda), och mina råttor nyser så mycket.
Har haft vatten med en halv droppe honung i nu i två dagar, och märker stor skillnad, så té hade nog hjälpt också :)
(vill inte ge dom för mycket med honung i eftersom det är så mycket socker för dem :/)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

#9 Man skulle kunna tro det, men det är jättemånga teer där de har blandat in svart te. Men det står fortfarande rooiboste på förpackningen
Kamomillte fungarar, och honung är ju antibakterielt.
Qui dormit, non peccat
Hm, ska kolla igenom alla vi har här hemma haha! Så är det okej att fortsätta med honungen tills jag hittat té som fungerar?

Ja visst kan du ge dem honungsvatten som förebyggande. Sockret i honungen har ju en viss uppiggade effekt oxå.
Det är väl ingen kur man ska köra med hela tiden, men har själv använt den nån vecka i sträck.
Qui dormit, non peccat
Okej vad skönt! Jag har använt den i två-tre dagar nu, och det märks stor skillnad på hur flickorna låter.
African roiboos är inte ok att ge råttor, det är uppblandat med svart te och innehåller tein. ag vet för jag kollade och givetvis har det en uppiggande effekt på mig, eller som jag reagerar, vätskan försvinner så jag får sendrag under revbenen.
Ge inte kvällsro, det är ett gonatt te för människor och jag somnar av det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#14 Kvällsro har ingen effekt alls på mig, och inte på råttorna heller. Blir varken lugn eller trött. Trodde det var ännu ett bluffte faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Ingen bluff alls, men man reagerar olika, jag tex blir inte beroende av läkemedel och en del av dom har rent motsatt effekt på mig :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jo precis, det verkar ju funka som det är tänkt på en del människor iaf
Sj är jag jättekänslig mot läkemedel över lag, men reagerar inte alls på koffein, tein eller kvällsro-te'et.
Qui dormit, non peccat
Förresten, varför ska dom bara ha rött? Varför fungerar inte svart?
Har kamomillté som är 100% fritt från koffein, där står inget om tein heller, är det okej eller?
jag har ett rött te med vanilj smak, funkar det?

#18 Därför att svart te och grönt te innehåller tein.
Låter som att kamomillte skulle vara okej isåfall om det inte innehåller koffein eller tein.
#19 Är det enbart rött te så funkar det även om det är smaksatt. Innehåller det något annat än rött så bör du undvika det.
Qui dormit, non peccat
#20 ne det är bara rött :) men nu testar jag honungs vatten x)
Observera att även om rooibos är ett rött te, så är inte allt rött te ok att ge till råttor. Det finns teblandningar som är röda och kallas för rött te, men innehåller bland annat svart te. Så det är väääldigt luddigt att skriva att det är ok att ge rött te, det är ju faktiskt en sanning med modifikation.
Sen finns olika ört-och fruktteer som går utmärkt att ge råttor, men man bör kolla upp vad det har för egenskaper som hus-musen skrev här ovanför. Dock kan det gå utmärkt att ge hallonbladste till dräktiga honor, bara det faktiskt är dags för honan att föda. Oxytocinet i hallonbladste sätter igång förlossningsarbetet, därför bör man inte ge för tidigt under dräktigheten.
Ska man ha honung i teet eller vatten eller hur man nu vill ge det, så ska vätskan vara ca 37 grader, dvs kroppstemperatur. Smaka först och känns efter så att det är lagom. Varmare än så förstör honungens antibakteriella egenskaper och det blir mer onödig sötning än en välgörande tillsats i teet. Är det kallare så blir det svårt att lösa upp honungen.
Tänk även på att inte använda flytande honung. Den är värmebehandlad för att den ska bli flytande, och då är ju honungens goda egenskaper förstörda! Fast, obehandlad honung ska det vara. 
Jag läste även för några år sedan att, minns inte om det var bakterier eller mögel, men något av de två, börjar växa väldigt snabbt i te när det svalnat. Hittar det inte nu så kan inte bekräfta sanningshalten i det, men det kan ju vara bra att inte låta teet stå för länge hos råttorna. :)

#22 Precis, därför man alltid måste läsa på innehållsförteckningen, är det svart te i så står det, alternativt så står det tein eller tillomed koffein på innehållsförteckningen.
Har oxå hört att teer möglar snabbt, men det ska gälla först och främst själva tebladen man använt. Men chansar inte, utan te ska bytas ut en gång om dagen iaf, Tycker te även får en bitter bismak om det står länge.
Qui dormit, non peccat
Om jag ger mina råttor Te på morgonen så tar jag bort det vid luchtid :)